اخبار نساجی

اولویت‌بندی ۱۰ گانه کالاها برداشته شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اولویت‌بندی 10 گانه کالاها برداشته شد

با توجه به آزاد‌سازی واردات کالاهای اولویت ۱۰ به غیر از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی اولویت‌بندی ۱۰ گانه کالاها رسما از روال تجاری حذف شد.

در دولت دهم و در سال ۱۳۹۱ به دلیل کمبود ارز در کشور واردات کالاها به ۱۰ اولویت تقسیم‌بندی شد و با توجه به این‌که چه کالایی در کدام اولویت است، اختصاص ارز از سوی مرکز مبادله ارزی انجام می‌شد. اما در حال حاضر با توجه به رشد روند تجاری در کشور و حذف ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی رفته‌رفته اولویت‌بندی ده‌گانه کالا از روال خارج شده است. براین اساس تمامی کالاها به غیر از کالاهای اولویت ۱۰ که ارز متقاضی دریافت می‌کنند پس از ثبت سفارش ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند.

در همین زمینه مجید‌رضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: واردات تمامی کالاها از اولویت یک تا ۹ با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود و واردات کالاهای اولویت ۱۰ نیز بر اساس تغییرات انجام شده با ارز متقاضی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با آزاد‌سازی واردات کالاهای اولویت ۱۰ از طریق ارز متقاضی یا انتقال آنها به سایر گروه‌ها رسما اولویت‌بندی کالاها از روال تجاری حذف شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حریری با تاکید بر این‌که از این پس کالاهای اولویت ۱۰ با پرداخت دو برابر سود عوارضی امکان واردات دارند، خاطرنشان کرد: البته اولویت‌بندی کالاها هنوز روی سایت ثبتارش قرار دارد و از آنجایی که ممکن است شرایط به حالت سخت برگردد، به‌طور رسمی حذف اولویت‌بندی کالاها اعلام نشده است.

به گفته رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، واردات کالا در حال حاضر براساس اولویت‌بندی ده‌گانه به شکل سابق نیست.

در همین زمینه محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات نیز با بیان این‌که براساس اهداف برنامه پنجم توسعه واردات باید منوط به تعرفه باشد، گفت: به همین دلیل اولویت‌بندی کالاها در فرآیند تجاری بی‌تاثیر بوده و رفته‌رفته به‌طور رسمی نیز حذف آن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: بسته به زمان سفارش و نوع ارزی که درخواست می‌شود فرآیند اختصاص ارز زمان می‌برد ولی اولویت‌بندی کالاها هیچ تاثیری در اختصاص ارز ندارد.

رییس مجمع واردات با اشاره به اختصاص ارز متقاضی به کالاهای اولویت ۱۰ خاطر نشان کرد: اولویت‌بندی کالاها پس از آزاد‌سازی واردات اولویت ۱۰ از فرآیند تجاری حذف شده و وارد‌کنندگان این کالاها می‌توانند ارز خود را از صرافی‌ها یا صادر‌کنندگان دریافت کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×