اخبار نساجی

ارزیابی رسانه ها از نتایج مذاکرات آلماتی ۲

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ارزیابی رسانه ها از نتایج مذاکرات آلماتی ۲

به گزارش آخرین نیوز ،مذاکرات نفسگیر و پرسروصدای آلماتی ۲ درحالی بعد از چهار دو نشست به کار خود پایان داد که برداشت های رسانه های داخلی و خارجی از نتایج و دستاوردهای این مذاکرات متفاوت است و همین امر بر پیچیدگی و ابهام این ماجرا افزوده است.

اظهارات نمایندگان ایران در اجلاس بر ارایه بسته جدید پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ متمرکز است . هرچند هیات مذاکره کننده هسته ای ایران این بسته پیشنهادی را جامع و راهی برای فراهم آوردن بستری جدید برای مذاکرات توصیف کرده اند، اما در مقابل مقامات غربی بر این باورند که با ارائه این پیشنهاد دچار سردرگمی شده اند و اکنون این گمانه زنی در محافل دیپلماتیک غربی تقویت شده است که تهران با روی میز گذاشتن پیشنهادی تازه به جای پاسخ به بسته پیشنهادی غرب، به دنبال خرید زمان است.

کیهان در ارزیابی خود از دستاوردهای اجلاس آلماتی آن را بی نتیجه عنوان کرده و حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان ” دوخط موازی که یکدیگر را قطع کردند!” صراحتا نوشته آخرین خبرها از محل برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ حکایت از آن دارد که مذاکرات «آلماتی ۲» بی نتیجه به پایان رسیده است. با این حال وی تاکید دارد که در پایان مذاکرات بی نتیجه آلماتی ۲، کفه اقتدار باز هم به سود ایران اسلامی سنگینی کرده است.علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات آلماتی۲ گفت: آلماتی ۲ برای جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای ندارد چون آلماتی۲، نهمین دور از مذاکرات هسته‌ای است و ما در این مدت معطل نتایج مذاکرات نماندیم و بر اساس حقوق قانونی و تعریف شده بین‌المللی خودمان در NPT و مقررات آژانس، برنامه‌های خود را پیش بردیم و در آینده نیز پیش خواهیم برد.

در مقابل خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه گفت که عدم نتیجه گیری روشن در مذاکرات آلماتی به معنی بروز «وقفه» در روند مذاکرات نیست.این مقام آمریکایی که خواسته نام او فاش نشود در مورد مذاکرات دو روزه «آلماتی» گفت: راهکاری به دست نیامد، اما مذاکرات شکست هم نخورد.«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنرانی روزانه خود در ارتباط با نشست آلماتی اعلام کرد: درک من این است که این گفت وگوها مهم و واقعی بوده است اما ما هنوز هیچ گزارشی از پیشرفت در این گفت وگو دریافت نکرده ایم.روسیه هم مواضع نزدیک به آمریکا داشته است .سرگئی ریابکوف پس از پایان مذاکرات آلماتی در روز شنبه گفت: ما در ارتباط با کار و فضای گفت وگوها، حرکت رو به جلو داشتیم اما متأسفانه نتوانستیم مواضع دو طرف را درباره بسیاری از جنبه ها هماهنگ کنیم. تاکنون یافتن نقاط مشترکی که بتوان گفت سرانجام به پیشرفت هایی رسیدیم ، تقریبا دشوار بوده است.

به ادعای واشنگتن پست مذاکرات آلماتی در فضایی ناامیدکننده پایان یافته، زیرا هرچند دو طرف این گفت و گوها را سازنده دانسته اند، اما اشاره کرده اند که در نهایت این مذاکرات در حل موضوع هسته ای ایران بی نتیجه بوده است. راشا تودی ضمن اشاره به بخش هایی از سخنان جلیلی به نقل از وی می نویسد فرایند اعتمادسازی یک مسیر دوطرفه است و ایران تاکنون گام هایی را برای ایجاد اعتماد برداشته است. این سایت همچنین با مقایسه سخنان جلیلی با اظهارات اشتون، می نویسد جلیلی دیدگاه های خوشبینانه تری را مطرح کرده است. راشاتودی اشاره می کند در جریان مذاکرات آلماتی، دو بسته پیشنهادی مجزا که از سوی ایران و گروه ۱+۵ ارائه شده بود مورد بحث قرار گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود از مذاکرات آلماتی مدعی می گردد که به طول انجامیدن مذاکرات و ادامه آن در نوبت بعدازظهر، این امید را به وجود آورد که می توان انتظار پیشرفت را داشت؛ اما اظهارات مطرح شده توسط طرفین پس از مذاکرات، آشکار کرد که آن ها هنوز به آن میزان از پیشرفت دست نیافته اند که بتوان از آن با عنوان موفقیت یاد کرد. این خبرگزاری در ادامه به بخش هایی از سخنان کاترین اشتون و سعید جلیلی پس از مذاکرات اشاره می کند و می افزاید ایران در مذاکرات خواستار امتیازاتی بیش از آن چیزی است که تاکنون از سوی طرف مقابل مطرح شده است. این خبرگزاری همچین اشاره می کند که سعید جلیلی با بیان اینکه طرف مقابل باید تمایل و صداقت خود را نشان دهد، این موضوع که ایران باید گام اول اعتمادسازی را بردارد رد کرده است.خبرگزاری فرانسه نیز اظهارات یک مقام اسرائیلی را بازتاب داده که با استفاده از فرصت، خواستار تشدید فشارها بر ایران شده است. به نوشته این خبرگزاری، «یووال استینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اسرائیل گفته اکنون زمان آن رسیده که قدرت های جهانی «موضعی سخت تر» در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ کنند. وی ضمن تکرار ادعاهای پیشین مقامات این رژیم گفته ایران از روند مذاکرات برای خرید زمان جهت پیشبرد برنامه غنی سازی اورانیوم خود و دستیابی به سلاح هسته ای استفاده می کند. وی مدعی شده باید برای جلوگیری از این امر، تهدیدی معتبر و مهم علیه ایران وجود داشته باشد.

رسانه های عربی بویژه خبرگزاریهای وابسته به کشورهای جنوبی خلیج فارس با رویکرد بی نتیجه نشان دادن مذاکرات وارد عمل شدند. به نوشته خبرگزاری کویت ، انگلیس نیز همچون دیگر طرف های حاضر در مذاکرات، از فاصله زیاد دیدگاه های طرفین و ناکامی مذاکرات در رسیدن به نتیجه لازم سخن گفته است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در این زمینه اظهار داشته: «بحث هایی طولانی درباره برخی موضوعات انجام گرفت؛ اما فاصله زیادی میان طرفین باقی مانده است. موضع کنونی ایران بسیار کمتر از آن چیزی است که برای رسیدن به یک پیشرفت دیپلماتیک مورد نیاز است». وی در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفته: «ما از ایران می خواهیم با دقت این موضوع را در نظر بگیرد که آیا می خواهد به رویه کنونی خود ادامه داده و فشار و انزوای بیشتر از جامعه بین المللی روبرو شود و یا وارد مذاکراتی معنادار شود».

ارزیابی رسانه های صهیونیستی هم حاکی از شکست مذاکرات است . روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» هم به موضع مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات و چشم انداز انجام گفت و گوهایی دیگر میان طرفین پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک مقام عالیرتبه آمریکایی که از وی نام نبرده می نویسد هنوز مشخص نیست که آیا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، دور جدیدی از مذاکرات هسته ای با این کشور برگزار خواهد شد یا خیر. این روزنامه می نویسد به اعتقاد برخی تحلیلگران، آماده شدن ایران برای انتخابات، ممکن است روند تصمیم گیری در تهران را پیچیده کرده و ارائه هرگونه امتیاز از سوی این کشور درباره برنامه هسته ای را دشوار سازد.

البته رویکرد ناکام نشان دادن مذاکرات از همان شروع مذاکرات از سوی رسانه های خارجی دنبال می شد. چندان که واشنگتن پست گزارش در دور اول مذاکرات گزارش داد که امید به پیشرفت مذاکرات با توجه به محتوای نشست روز جمعه، کاهش یافته است. بنا بر ادعای دیپلمات ها، ایرانیان به جای تشریح جزئیات بسته پیشنهادی خود، بیشتر بر مواضع سابق خود تاکید دارند. پیش از این سعید جلیلی اعلام کرده بود نشست آلماتی دو بوته آزمونی برای غرب است که نشان دهد حق غنی سازی اورانیوم در ایران را به رسمیت می شناسد. برخی مقامات تهران نیز تاکید کرده بودند در صورتی که نتیجه عینی مذاکرات لغو تحریم ها نباشد، ایران روند گفت و گو ها را دنبال نخواهد کرد.

این در حالی است که روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی مدعی شد به نظر می رسد مذاکرات به سوی یک وقفه پیش می رود.کریستین ساینس مانیتور نیز از احتمال ایجاد یک بن بست در مذاکرات خبر می دهد و دلیل این پیش بینی را پیشنهاد تازه ای اعلام می کند که از سوی تهران روی میز گذاشته شده است. ایران در حالی پیشنهاد تازه را ارائه داده است که جلیلی مذاکرات آلماتی یک را نقطه عطفی توصیف کرده بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×