مد و پوشاک

یک طراح لباس: طراحی یعنی باور خلاقیت

 

ساناز مسلمی طراح لباس و عضو کمیته طراحی پنجمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره ضمن تأکید بر اهمیت مد در جامعه گفت: طراحی هم‌چون سایر هنرها انعکاس خویشتن باوری هنرمند است و پرچم خلاقیت او.

این طراح لباس در تعریف مد به گستره این صنعت- هنر اشاره کرد و ادامه داد: انسجام و تعدد  اجرای یک ایده و رسیدن به مرحله عملیاتی مد نام دارد. مد در پوشش،  برند سازی و حتی فضای تفکر و اندیشه تجلی می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در فضای آموزشی وجود دارد خاطر نشان کرد: به خاطر دارم زمانی که وارد رشته طراحی شدم محدودیت های بسیاری وجود داشت. محور تدریس در آموزشگاه‌ها تنها با تکیه بر سبک‌های سنتی  انجام می‌گرفت و به سبب عدم شناخت و آگاهی مردم  اهمیت خلاقیت و ایده‌پردازی چندان مورد تأکید نبود. اما امروزه با گسترش ارتباطات و رسانه‌های جمعی مد در جامعه باورپذیر تر از گذشته است.

وی افزود: این جریان امروز بیش از دهه قبل مورد اقبال مردم قرار گرفته و می‌توان امیدوار بود هنرمندان این رشته بتوانند نبض سبک پوشش مردم را به دست گیرند. در همین راستا، در سال‌های اخیر با رویکرد طراحی لباس نخستین نمایشگاه لباس را برگزار کردیم و به این ترتیب فضای طراحی به جامعه تا حدی معرفی شد.

این طراح در خاتمه گفت: طراحی مادر هنرهاست و بدون داشتن دانش کافی نسبت به آن نمی توان در زمینه هنرهای تجسمی به اثری خلاقه رسید. چراکه طراحی ابزار بیان خلاقیت است و اگر این رسانه قدرتمند نباشد خلاقترین هنرمند هم قادر نخواهد بود ذهنیتش را سامان دهد. در واقع می‌توان گفت طراحی زیرساخت هنرهای تجسمی‌ست و زمانی که زیر ساخت‌های یک اثر کامل نباشد؛ مثل چاهی‌ست که خشک شده است. خلاقیت در طراحی موجب پویایی و نوآوری  در هنرهای تجسمی می‌شود و در تولید جوشش ایجاد می‌کند. در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در زمینه طراحی بودیم. هم‌چنین رویکرد دولت با برگزاری جشنواره‌ها موجب شناخته شدن جامعه طراحی و هویت بخشی به این هنر در جامعه ما خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×