اخبار فرش ماشینی

رئیس سازمان بازرگانی استان اردبیل‎:‎ جشنواره فرش دستباف در اردبیل برگزار می‌شود‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس سازمان بازرگانی استان اردبیل گفت: برای سومین بار جشنواره فرش دستباف در استان اردبیل برگزار می‌شود‎.‎
به‎ ‎گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدجعفر عظمایی عصر دیروز در نشست با‏‎ ‎مسئولان شهرستان مشگین‌شهر افزود: این جشنواره با هدف معرفی آثار برگزیده‎ ‎استان اردبیل در حوزه تولید فرش دستباف در شهرستان مشگین‌شهر برگزار‎ ‎می‌شود‎.
‎وی با بیان اینکه در این جشنواره قرار است از برگزیدگان و برترین‌های‎ ‎حوزه تولید و بافت فرش دستی قدردانی شود، تصریح کرد: این جشنواره ۳۱‏‎ ‎فروردین ماه امسال و همزمان با ولادت حضرت زینب (س) در تالار اندیشه‎ ‎مشگین‌شهر برگزار می‌شود‎.

‎عظمایی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی قابلیت‌ها و‎ ‎توانمندی‌های هنرمندان استان در حوزه تولید فرش دستباف اعلام کرد و اظهار‎ ‎داشت: در برنامه امسال سعی داریم علاوه بر برگزاری جشنواره در رشته‌ها و‎ ‎گروه‌های مختلف نمایشگاهی را نیز از آثار فرش دستباف استان اردبیل به معرض‎ ‎دید علاقمندان بگذاریم‎. ‎رئیس سازمان بازرگانی استان اردبیل با اظهار تاسف از برخی‎ ‎کم‌توجهی‌ها در گذشته به تولید و بازیابی نقشه‌های اصیل فرش دستباف خاطر‏‎ ‎نشان کرد: استان اردبیل از دیرباز یکی از مناطق توانمند در تولید فرش‎ ‎دستباف بوده است که نقشه‌های اجرایی در این حوزه زبانزد عام و خاص بوده‎ ‎است‎.

‎عظمایی در ادامه اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در این جشنواره بعد از یک‎ ‎برنامه عمومی در کلاس‌های مختلف بهبافی فرش شرکت میکنند تا بتوانند بیشتر‎ ‎با توانمندی‌های این رشته با ارزش آشنا شوند‎. ‎وی از برگزاری دوره‌های متنوع بهبافی فرش در سال‌جاری خبر داد و گفت‎: ‎توسعه و ترویج قالیبافی، آشنایی قالیبافان با نقشه‌ها و طرح‌های جدید و‎ ‎سنتی و نیز استفاده مناسب از مواد اولیه مرغوب جز اولویت‌های این سازمان‎ ‎در گسترش و تولید فرش دستباف است‎.

‎رئیس سازمان بازرگانی استان ادامه داد: در دوره‌های بهبافی فرش که در‎ ‎مناطق شهری، روستایی و عشایری برگزار می‌شود علاوه بر نحوه درست بافتن‎ ‎اصول چله‌کشی، نقشه‌خوانی، شناخت معایب فرش، آشنایی با طرح‌ها و نقشه‌های‎ ‎اصیل برای علاقمندان آموزش داده می‌شود‎. ‎وی به ضرورت پوشش بیمه‌ای فرشبافان استان افزود: در این زمینه براساس‎ ‎دستورالعمل مجلس و دولت کارهای اجرایی در زمینه زیر پوشش بردن قالیبافان‎ ‎انجام شده و در این زمینه برخی نواقص نیز در حال برطرف شدن است‎.

‎عظمایی به ضرورت تامین مواد اولیه مرغوب فرش و اطلاعات مناسب برای ورود فعالان به بازار کسب و کار تاکید کرد‎. ‎وی در ادامه استان اردبیل را یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف اعلام‎ ‎کرد و خاطر نشان کرد: نقوش منحصربه فردی نظیر قفقازی، قیچی، اوچ‌گل و شیخ‎ ‎محمد از معروف‌ترین نقوش و نقش‌فرش‌های سنتی اردبیل است‎. ‎عظمایی از سازماندهی و شناسایی فرشبافان استان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۳۰ هزار نفر در این ارتباط سازماندهی شدند‏‎. ‎وی در پایان ادامه داد: از این تعداد بخش عظیمی بانوان هستند که به صورت تک‌باف در منازل مشغول فعالیت در این حوزه هستند‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×