اخبار نساجی

۲۴ میلیون هکتار از عرصه های آبخیز کشور زیر پوشش عملیات آبخیزداری است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

زاهدان – معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود تا پایان سال گذشته ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های آبخیز کشور زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.

به گزارش بی باک به نقل از ایرنا، ‘سیدرحیم سجادی’ روز سه شنبه در مراسم گرامی داشت روز ملی آبخیزداری در زاهدان افزود: این میزان اراضی با اجرای بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ پروژه و صرف اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال زیر پوشش قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سراسر کشور اولویت برنامه های سازمان های جهاد کشاورزی استانها در سال آینده است.

وی با بیان اینکه امسال رویکرد وزارت جهاد کشاورزی بر پایه اجرایی کردن سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع کشور بود، گفت: اگر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال آینده به مرحله اجرا درنیاید شاید اجرای سیستم آبیاری تحت فشار با شکست مواجه شود و مشکلات اجتماعی بی شماری را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای مفاد قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا پایان این برنامه هشت میلیون هکتار از حوزه های آبخیز را تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: همچنین دولت موظف است در این مدت میزان فرسایش خاک را به طور متوسط سالانه یک تن در هکتار کاهش دهد تا بیلان منفی دشتهای کشور جبران شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور گفت: راه حل مشکلات چالش آب از یک سو، افزایش جمعیت و نیاز بیشتر مردم به غذای سالم، کمبود آب مورد نیاز بخش کشاورزی، افت سطح سفره های زیرزمینی، کمبود نزولات جوی و کاهش تولیدات کشاورزی ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری را بیش از پیش ضروری کرده است.

سجادی با بیان اینکه آبخیزداری به معنای تامین آب مطمئن و تضمین کننده بخش آب و خاک است، گفت: خوشبختانه امسال دولت بویژه شخص رییس جمهور با حمایت مجلس شورای اسلامی فضای کارهای زیربنایی را به نحو مطلوب در کشور فراهم آوردند و در شورای عالی آب مصوبات مناسب برای اجرای این طرحها پیش بینی شد.

وی افزود: کلیه مصوبات مربوط به حوزه آبخیزداری در شورای عالی آب به مرحله اجرا درآمده و اعتبارات مناسب به استانها تخصیص یافته است.

سجادی گفت: کارشناسان از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نزولات جوی را ناشی از بروز سیل ها و آلودگی محیط زیست می دانند و برای حفظ حیات بشر باید عوامل اصلی چون گیاه، آب و خاک را در اولویت قرار داد که در این راستا اجرای طرحهای آبخیزداری و بیولوژیکی موجب حفظ این منابع می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور نیمه خشک ایران بحث حفظ منابع طبیعی و فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری یکی از ملزومات است و در صورت اجرایی نشدن این طرحها امنیت غذایی، شادابی و سلامت جامعه با چالش های اساسی روبرو خواهد شد.

سجادی افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری و آب و خاک برای حفظ منافع ملی ضروری است و باعث استفاده صحیح از منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود بهره وری آب می شود.

وی ادامه داد: طرحهای آبخیزداری نقطه شروع حفظ منابع طبیعی

است و طرحهای آب و خاک استمرار دهنده آنها برای بهره برداری بهتر و ممانعت از هدررفت منابع ملی هستند.

سجادی گفت: طبق تفاهم نامه ای که معاونت آب و خاک با سازمان جنگلها منعقد کرد یکی از بندهای هفتمین شورای عالی آب به اجرای طرحهای آبخیزداری اختصاص یافته و براساس این تفاهم نامه با اجرای طرحهای آبخیزداری در پایین دست قنوات، آب دهی قنوات حداقل دو برابر افزایش پیدا کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×