اخبار نساجی

رشد تولید وسرمایه گذاری سایپا؛ محصول تدبیر مردان متین و خوش فکر صنعت کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رشد تولید وسرمایه گذاری سایپا؛ محصول تدبیر مردان متین و خوش فکر صنعت کشور

مهندس نعمت اله پوستین دوز مدیرعامل سایپا روز گذشته اعلام کرد که تحریم ها موجب توقف ما نشده بلکه باعث شد که به آن چه تاکنون فکر نکرده ایم بیاند

مردان متین و پرتلاش صنعت کشور کسانی هستند که در شرایط سخت به مقابله با فشارهای اقتصادی و چالش ها می روند و با عبور از کنار حاشیه سازی ها، بی انصافی ها و ناجوانمردی ها، همچنان با اعتقاد به رضای خدا و مردم، نظام و ولایت، در راه تحقق شعارهای اقتصادی و رشد گسترده سرمایه گذاری و تولید و رضایت سهامداران، شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور تبدیل می کنند….

رشد تولید وسرمایه گذاری سایپا؛ محصول تدبیر مردان متین و خوش فکر صنعت کشور

چنین تفکر بالنده و چابک و انعطاف پذیری، صنعت واقتصاد کشور را در ۳۰ سال گذشته از مسیرهای پر فراز و نشیب عبور داده و هر نوع فشار و تهدید و تحدید و تحریم را به فرصتی برای رشد و سرمایه گذاری و خلاقیت و نوآوری تبدیل کرده است.
نمونه چنین موفقیت های چشمگیری که شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور و نماد صبر و مقاومت و رشد و خلاقیت و کارآفرینی تبدیل کرده، موجب شده که ایران نه تنهاضعیف نشود بلکه به قدرت غیر قابل انکار اقتصادی و صنعتی منطقه تبدیل شده است.
در این راه مردانی متین وبدون هیاهو، عامل رشد صنعت کشور هستند که حداقل لازم است از آنها در کلام تقدیر شود و شاخص های عملکرد آنها در رسانه ها ارزیابی شود تا مشخص شود که سکان این واحدهای صنعتی موفق به دست چه کسانی بوده که باعث درخشش آنها در منطقه وجهان شده و ایران را با وجود فشارهای بدخواهان، به الگوی منطقه تبدیل کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این حق مردم است که مردان بدون ادعا و متین را که هزاران درد و حرف ناگفته را در سینه دارند، بشناسند و اگر از مظلومیت و صبر وتلاش آنها باخبر نمی شویم حداقل از عملکرد موفق آنها آگاه شویم و به موفقیت صنعت کشور افتخار کنیم.
مردان متین و پرتلاش صنعت کشور کسانی هستند که در شرایط سخت به مقابله با فشارهای اقتصادی و چالش ها می روند و با عبور از کنار حاشیه سازی ها، بی انصافی ها و ناجوانمردی ها، همچنان با اعتقاد به رضای خدا و مردم، نظام و ولایت، در راه تحقق شعارهای اقتصادی و رشد گسترده سرمایه گذاری و تولید و رضایت سهامداران، شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور تبدیل می کنند…

رشد تولید وسرمایه گذاری سایپا؛ رضایت مردم و تحقق شعارهای اقتصادی و اهداف نظام

ارزیابی مهمترین شاخص های عملکرد مهندس پوستین دوز مدیرعامل سایپا در سه سال اخیر نشان می دهد که رشد ۲۸ درصدی تولید از ۶۲۲ هزار دستگاه به نزدیک ۸۰۰ هزاردستگاه، بهبود کیفیت و تنوع تولید، رشد سرمایه گذاری در مناطق و کارخانه های مختلف داخل و خارج، و تحقق منویات مقام معظم رهبری در ۶ شاخص حمایت از تولید، خصوصی سازی، اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها، اهداف چشم انداز، جهاد اقتصادی، رضایت مردم و تولید خودروهای ارزان و با کیفیت ومتنوع و… سایپا را به موفق ترین شرکت در بین صنایع، بورس و صادرات و… تبدیل کرده است.

بولتن نیوز: حمایت از تولید داخلی و کار و سرمایه ایرانی از طریق ایجاد کارخانه ها و سایت های مختلف خودروسازی و از واحدهای قطعه سازی در نقاط مختلف کشور و گسترش شبکه خدمات پس از فروش، خصوصی سازی موفق و واگذاری سهام به کارکنان سایپا همراه با افزایش معاملات و ارزش سهام سایپا و رضایت سهامداران، اصلاح الگوی مصرف با عرضه محصولات کم مصرف و ارزان ورضایت مردم، تحقق اهداف سند چشم اندازبا گسترش سرمایه گذاری ها در مناطق مختلف کشور و کشورهای منطقه و بازارهای صادراتی و تحرک در صنایع مختلف، جهاد اقتصادی با تولید سالانه ۷۶۰ تا نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه و تنوع محصول و طراحی و تحقیق و توسعه، و کسب رضایت مردم با توسعه خدمات پس از فروش و تحویل به موقع خودرو، از مهمترین شاخص های عملکرد سایپا در سه سال گذشته و در زمان مدیریت مهندس پوستین دوز است که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری انجام شده است

رشد تولید ۲۲ درصدی سایپا در دوره مدیریت پوستین دوز تولید را از ۶۲۲ هزار دستگاه به ۷۶۲ هزار دستگاه افزایش داده که موفق به کسب عنوان صادر کننده نمونه خودروی کشور برای چهارمین بار شده و در سال ۱۳۸۹معادل ۴۵ هزار دستگاه به کشورهای مختلف صادر کرده و برای سال ۹۰ نیزصادرات ۷۵ هزار دستگاه و تولید نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه را هدف گرفته است

خصوصی سازی سایپا در یک فضای رقابتی در بورس انجام شد و واگذاری سهام آن به کارکنان سایپا موجب شد که روند تحولات و بهبود عملکرد مدیریت، خطوط تولید، سرمایه گذاری ها وگردش مالی، تنوع محصول، تکمیل زنجیره های ارزش، خدمات رسانی بهتر به مردم در گوشه و کنار کشور و حتی جاده های بین شهری با جهش همراه شود و تولید بیش از ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۸۹ نشان داد که مسیرو راه سایپا می تواند الگوی مناسبی برای صنایع کشور باشد و خودروسازی کشور می تواند محور جهاد اقتصادی، بهبود بهره وری در تولید و سرمایه گذاری و موتور رشد بسیاری از صنایع کشور باشد.

هدف عمده سایپا بعد از خصوصی سازی بخش عمده ای از سهام دولتی آن، بنگاه داری با نگاه به توسعه صنعتی و اشتغال زایی، جلوگیری از رانت های مختلف با تاکید بر گسترش رقابت در مدیریت صنعتی کشور، محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور، عدم تمرکز امکانات در تهران و گسترش امکانات خودروسازی و قطعه سازی در نقاط کمتر برخوردار، اشتغال جوانان در مناطق محروم و دستاوردهای بزرگ در بخش تولید، صادرات غیر نفتی، سودآوری در سرمایه گذاری ها، خدمات رسانی بهتر به مردم، رضایت سهامداران، حضور موفق و کمک به رونق بورس و… است و در این مسیر، شاخص های مختلف نشان می دهد که در تحقق بسیاری از این اهداف موفق عمل کرده است.

شرکت سایپا در راستای منویات سال های اخیر مقام معظم رهبری، یعنی اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و صرفه جویی، جهاد اقتصادی و شتاب و جهش در فرآیند تولید و خدمت رسانی به مردم، همت و کار مضاعف ، توجه خود را بر بنگاه داری مدرن متمرکز کرد تا با بهبود مدیریت بخش های مختلف گروه سایپا، شرکتی چابک با هدف بهره وری بالاتر و کاهش قیمت تمام شده تولید را ارائه دهد تا با اصلاح الگوی مصرف، هزینه ها را کاهش و درآمد خود را افزایش دهد و سودآوری هر سهم سایپا را افزایش دهد ودر نتیجه سهامداران سایپا در سال های اخیر، از سودآوری قابل توجه این شرکت و عملکرد بهتر سرمایه گذاری در سایپا نسبت به سایر شرکت های صنعتی کشور بسیار رضایت داشته اند.
سهام سایپا اکنون در بین شرکت های عضوبورس، از بهترین شرایط برخوردار است. تحقق سود بالا به ازای هر سهم، میزان معاملات و ارزش بازار سهام سایپا باعث شده که سهام سایپا یکی از بهترین شرکت های عضو بورس باشد.

سایپا علاوه بر بهبود مدیریت مالی و سرمایه گذاری ها و مدیریت مناسب سهام خود، در جلب رضایت مشتری و نظر مسوولان صنعتی و اقتصادی کشور موفق عمل کرده است. زیرا در کنار تنوع تولید، طراحی و توسعه و ارائه محصولات جدید و به روز، در عرضه خودروهای ارزان قیمت و با مصرف سوخت کم بسیار موفق عمل کرده است و در سال های اخیر که اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و جهاد اقتصادی، مورد توجه بوده است صرفه جویی در مصرف انرژی را با عرضه خودروهای کم مصرف تحقق بخشید واز طریق عرضه خودروهای ارزان قیمت که هزینه تعمیرات ارزان و گسترده تری در کشور دارند، رضایت مشتریان را افزایش داد، در خدمات پس از فروش چه از طریق گسترش شبکه ها و مراکز تعمیراتی و نمایندگی های مجاز و چه از طریق امداد جاده ای و گسترش فروشگاه های مجاز لوازم یدکی، توانست در خدمت رسانی به مردم نیز بسیار موفق عمل کند.
سایپا در توسعه منطقه ای و کمک به عدالت اجتماعی نیز از طریق سایت های مختلف خودروسازی در شهرهایی مانند کاشان و خمین و… دولت را در توسعه عدالت اجتماعی و توسعه صنعت در مناطق محروم یاری داده است و دسترسی به بازارهای داخلی و کشورهای همسایه را هدف قرار داده است.

سایپا همچنین با تمرکز بررشد صادرات محصول و ایجاد سایت های خارج از کشور، به تحقق اهداف سند چشم انداز و افزایش قدرت اقتصادی ایران در منطقه توجه داشته و در سال های آینده یکی از شرکت هایی خواهد بود که می تواند در تحقق منویات مقام معظم رهبری در سند چشم انداز، بسیار کارآمد عمل کند ونام ایران و محصولات ایرانی را در کشورهای منطقه مطرح کند.
به دنبال تحولات شگرف در عملکرد گروه سایپا، ارزش سهام و بازدهی سهام سایپا ارزش یافته و تک تک سهامداران حتی سهامداران جزء بازار سهام رضایت کامل از عملکرد سرمایه گذاری و فروش و درآمد این شرکت بزرگ خاورمیانه دارند.
یکی از اهدافی که شرکت سایپا در تحقق آن موفق بوده است جلوگیری از واردات وخروج منابع ارزی کشور بوده است که از طریق تولید محصولات متنوع از ارزان قیمت و مصرف سوخت پایین تا محصولات با کیفیت گران قیمت انجام شده است. زیرا بخشی از مشتریان که برای استفاده از خودروهای با کیفیت به بازار واردات چشم دوخته بودند با مشاهده تولید خودروهای با کیفیت از جمله مگان، ماکزیما، نیسان و…. که از خدمات پس از فروش گسترده و مطمئنی برخوردار هستند، به جای خرید خودروهای وارداتی فاقد خدمات پس از فروش مناسب، تمایل به محصولات گروه سایپا پیدا کردند.

سهام سایپا در صدر نقد شونده ترین سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک بورس قرار دارد و چون یکی از متغیرهای اصلی برای خرید و فروش سهام رتبه نقدشوندگی آنها است، خریداران علاقه فراوانی به خرید سهام سایپا دارند.
ارزیابی و مقایسه شاخص های اقتصادی و مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد که سایپا با تغییر مطلوب ۲ رتبه ای فروش ، ارزش بازار بورس ۲۹۰۰ میلیارد تومانی ، رشد تعدادفروش ۷.۱۲ درصد ، رشد مبلغ فروش ۱۰درصد همراه بوده است
از آن جا که ماموریت اصلی شرکت های خودروسازی، تولید و فروش خودرو است، آمارهای موجود نشان می دهد که درصد رشد تعداد فروش خودرو در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ در گروه سایپا ۷.۱۲ درصد بوده رشد مبلغ فروش نیزدر سال ۸۸ برای گروه سایپا ۱۰ درصد می باشد.

در این رابطه بالاتر بودن ۱۶ درصدی ارزش واقعی سهام سایپا به میزان ۲۹۰۰ میلیارد تومان نسبت به ایران خودرو که ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده نشان می دهد که ارزش واقعی سهام دو شرکت در مقایسه با شاخص های صنعت خودرو، فاصله ای معنا دار دارند که موجب کشش بازار سرمایه به سمت سایپا شده است.
سایپا درسه سال گذشته با رشد ۲۸ درصدی تولید در دوره مدیریت پوستین دوز مواجه شده وبه بزرگترین خودروساز سواری کشور تبدیل شد و تولید را از ۶۲۲ هزار دستگاه به ۷۶۱ هزارو ۹۳۰ دستگاه در سال ۸۹ نزدیک ۸۰۰ هزار دستگاه افزایش داد.همچنین موفق به کسب عنوان صادر کننده نمونه خودروی کشور برای چهارمین بار شده و در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۵ هزار دستگاه به کشورهای مختلف صادر کرده و برای سال ۹۰ نیزصادرات ۷۵ هزار دستگاه و تولید نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه را هدف گرفته بود

برخی کارشناسان، با اشاره به افزایش تولید سایپا کاشان و پارس خودرو و زامیاد، وجود خودروهای ارزان قیمت و با تکنولوژی جدید مانند تیبا، پراید های جدید در پروژه ایکس ۱۰۰ و…. پیش بینی کرده اند که سایپا نظر مشتریان را بیش از سال های قبل جلب کرده است
شرکت سایپا با ۲۱ میلیون دلاررشد قابل توجهی در رشد صادرات خود داشته است و در نیمه اول سال ۸۹ تحت تاثیر سیاست های پوستین دوز صادرات سایپا از رشد ۶۰ درصدی برخوردار بوده است.اکثر خودروهای صادراتی در سال گذشته به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده اند، به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی ۱۷هزار و ۴۲۰ دستگاه انواع خودرو به عراق، دو هزار و ۴۸۸ دستگاه به سوریه و ۶۰۱ دستگاه نیز به ونزوئلا صادر شده است.هزینه نگهداری پایین، خدمات پس از فروش مناسب و فراوانی لوازم یدکی از مزیت های عرضه محصولات سایپا در جمهوری آذربایجان است.

عملکرد قوی و تدبیر مدیریت سایپا در ۳ سال اخیر

در سال ۸۹ سایپابا ۷۵۳ هزار و ۷۴۱ دستگاه خودروی سواری به میزان ۱۸۸۱ دستگاه بیش از ۷۵۱ هزار و ۸۶۰ دستگاه خودروی سواری ایران خودرو، تولید داشته است و رتبه اول تولید خودروی سواری به سایپا اختصاص دارد و ایران خودرو در رتبه دوم قرار دارد.
اما در بخش تولید خودروی تجاری، ایران خودرو دیزل با تولید ۱۰ هزار و ۱۴۴ دستگاه در رتبه اول وسایپا دیزل با ۸۱۸۹ دستگاه در رتبه دوم قرار دارند.

شرکت سایپا بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم به ارزش هر سهم ۶۸ تومان سود دارد براین اساس، ارزش سود سهام سایپا معادل ۹۵ میلیارد تومان است در حالی که سود سهام ایران خودرو معادل ۳۹ میلیارد تومان است .
به عبارت دیگر سود سهام سایپا که بین سهامداران تقسیم می شود معادل ۲.۵ برابر سود سهام ایران خودرو است

نعمت الله پوستین دوز مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تاکید کرد که فعالیت و روند خصوصی سازی سایپا کاملا شفاف بوده بطوریکه گزارش عملکرد ما در اختیار تمام نهادهای نظارتی قرار گرفته است.
وی به رغم وقت گیر بودن ارائه گزارش برای سازمان های مختلف نظارتی کشور اضافه کرد: چنانچه دیگر سازمان ها خواستار ارائه گزارش در خصوص روند فعالیت ها و معامله سایپا باشند در خدمت آنها خواهیم بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین از ادامه روند افزایشی تولید در سایپا خبر داد و اظهار داشت: امسال شاهد افزایش برندهای تجاری محصولات سایپا خواهیم بود.

پوستین دوز از تلاش امسال سایپا برای تولید و عرضه محصولاتی خبر داد که در بازار سروری کند و افزود: به زودی فاز جدید کارخانه سایپاکاشان راه اندازی و به بهره برداری خواهد رسید.

ارزیابی و مقایسه شاخص های اقتصادی و مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد که سایپا با تغییر مطلوب ۲ رتبه ای فروش ، ارزش بازار بورس ۲۹۰۰ میلیارد تومانی ، رشد تعدادفروش ۷.۱۲ درصد ، رشد مبلغ فروش ۱۰درصد همراه بوده است
براساس این گزارش، شرکت سایپا مقام نخست بین ۵۰ شرکت فعال بورسی در سال ۱۳۸۹ را در اختیار دارد. جایگاه شرکت سایپا در بازار سرمایه به لحاظ سرمایه هفتمین شرکت بورسی ، و به لحاظ ارزش جاری هشتمین شرکت بورسی است.
همچنین این شرکت با بیش از ۹۰ هزار سهامدار و ۱۲ شرکت بورسی و در اختیار داشتن دهها شرکت غیر بورسی از جایگاه والایی در صنعت خودرو برخوردار است و سهم قابل توجهی از بازار، صنعت و گروه وسائط نقلیه را در اختیار دارد.

شرکت سایپا توانست در سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد( ۷۹درصد بازده غیر نقدی و ۳۱.۴ بازده نقدی) را برای سهامداران به ارمغان آورد و روند قیمت سهام شرکت سایپا با توجه به اقبال بازار به این سهم به واسطه روند مناسب سودآوری، رشد تولیدات، برنامه پرداخت و توزیع خوب سود نقدی در مجامع و نقد پذیری سهام در سال های گذشته همواره بعنوان یکی از شرکت های شاخص بازار مطرح بوده است.
قیمت سهام سایپا طی یک سال گذشته روند با ثبات و رو به رشدی را طی کرد و روند صعودی سهم در فروردین ماه ۱۳۹۰ شدت بیشتری یافت.

سهام سایپا برابر ۲.۹۶ درصد از ارزش جاری بازار و گروه سایپا ۴.۷ درصد از ارزش جاری بازار را شامل می شود که از ویژگی های سهام شرکت سایپا است.
براساس این گزارش، افزایش بی سابقه حجم صادرات، کسب رتبه نخست صادرکننده نمونه کشور برای چهارمین مرتبه، توسعه خدمات پس از فروش از مهم ترین شاخصه های سال۸۹ در گروه خودروسازی سایپا است.

در بخش تولید و فروش خودرو، گروه سایپا از رشد مناسبی برخوردار بوده است، میزان تولید گروه با ۱۵ درصد افزایش حدود ۷۶۰ هزار دستگاه رسید و مبلغ درآمد و فروش گروه ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است.
در حوزه صادرات نیز شرکت سایپا با ۵۸درصد رشد نسبت به سال ۸۸ توانسته موفقیت قابل توجهی در کسب بازارهای خارجی بدست آورد. برهمین اساس سهام سایپا نیز در سال۱۳۸۹، روند باثباتی را طی کرد که در مقایسه با افت شاخص کل صنعت مطلوب به نظر می رسد.

سود ۵۰۰ ریالی برای هر سهم سایپا

سود قابل تقسیم ۵۰۰ ریالی برای هر سهم سایپا در سال ۸۹ نشان داد که مدیران سایپا همچون دو سال گذشته، سود مناسبی را برای سهامداران خود تخصیص دادند و عملکرد مناسبی را در سه سال پشت سر هم از مدیران سایپا در بخش فروش، سودآوری و تولید شاهد بوده ایم…

شرکت سایپا مقام نخست بین ۵۰ شرکت فعال بورسی در سال ۱۳۸۹ را در اختیار دارد این در حالی است که جایگاه شرکت سایپا در بازار سرمایه به لحاظ سرمایه هفتمین شرکت بورسی ، و به لحاظ ارزش جاری هشتمین شرکت بورسی است . همچنین این شرکت با بیش از ۹۰ هزار سهامدار و ۱۲ شرکت بورسی و در اختیار داشتن دهها شرکت غیر بورسی از جایگاه والایی در صنعت خودرو برخوردار است و سهم قابل توجهی از بازار، صنعت و گروه وسائط نقلیه را در اختیار دارد .

این شرکت توانسته در سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد ( که شامل ۷۹ درصد بازده غیر نقدی و ۴/۳۱ بازده نقدی می باشد ) را برای سهامداران به ارمغان آورد و روند قیمت سهام شرکت سایپا با توجه به اقبال بازار به این سهم به واسطه روند مناسب سودآوری ، رشد تولیدات ، اطلاع رسانی به موقع ، برنامه پرداخت و توزیع خوب سود نقدی در مجامع و نقد پذیری سهام در سالهای گذشته همواره بعنوان یکی از شرکتهای شاخص بازار مطرح بوده است . قیمت سهام سایپا طی یک سال گذشته روند با ثبات و رو به رشدی را طی نمود و روند صعودی سهم در فروردین ماه ۱۳۹۰ شدت بیشتری یافت .
سایپا معادل ۹۶/۲ درصد از ارزش جاری بازار و گروه سایپا ۷/۴ درصد از ارزش جاری بازار را شامل می شوند که از ویژگی های سهام شرکت سایپا است .

براساس این گزارش ، افزایش بی سابقه حجم صادرات ، کسب رتبه نخست صادر کننده نمونه کشور برای چهارمین مرتبه ، توسعه خدمات پس از فروش از مهم ترین شاخصه های سال ۸۹ درگروه خودروسازی سایپا است . در بخش تولید و فروش خودرو گروه سایپا از رشد مناسبی برخوردار بوده است . میزان تولید گروه با ۱۵ درصد افزایش حدود ۷۶۰ هزار دستگاه رسید و مبلغ درآمد و فروش گروه ۵/۱۵درصد افزایش داشته است همچنین در حوزه کیفیت و ارتقاء استانداردها ، با نصب ترمز ای . بی . اس بر روی تمامی محصولات و اجرای موفقیت آمیز پروژه ایکس ۱۰۰ با هدف ارتقاء استاندارهای کیفی و ایمنی خودرو را راه اندازی کرده است که از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در سال گذشته بوده است .
در حوزه صادرات نیز شرکت سایپا با افزایش ۵۸ درصد رشد نسبت به سال ۸۸ توانسته موفقیت قابل توجهی در کسب بازارهای خارجی بدست آورد. برهمین اساس سهام سایپا نیز در سال ۱۳۸۹، روند باثباتی را طی نمود که در مقایسه با افت شاخص کل صنعت مطلوب به نظر می رسد.

شاخص های مالی و اقتصادی سهام سایپا همچنان دراوج توجه سهامداران

بازارسازی و حمایت از سهام سایپا در شرایط بحرانی منجر به تثبیت قیمت سهم، نقد پذیری، حفظ ارزش و افزایش امیدواری سهامداران به آینده شده است.
سهام سایپا عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه عملکرد تولید وفروش وسرمایه گذاری و یکی از پر طرفدارترین سهام بورس کشور با آینده ای مناسب را دارد و تحولات، شاخص ها و برنامه مدیران سایپا در سال های اخیر و سال های آینده بسیار مورد توجه سهامداران و علاقه مندان سرمایه گذاری قرار دارد.

عملکرد مناسب مدیریت فعلی سایپا که در ۳ سال اخیر سکان هدایت این گروه بزرگ صنعتی را به دست گرفته، باعث شده که شاخص هایی مانند رشد تولید بالای ۲۲ درصد، ارزش بازار ۲۹۰۰ میلیارد تومانی، توجه به صادرات و خدمات پس از فروش و سایر شاخص هایی که آینده سایپا را مطمئن ساخته است، مورد توجه بسیاری از کارشناسان وسهامداران قرار گیرد و بسیاری از سهامداران می پرسند که نتایج عملکرد و سرمایه گذاری موفق سایپا در سال های آینده چه خواهد بود و تا چه حد بر سرمایه گذاری آنها اثر گذار خواهد بود.

ارزش بازار بورس ۲۹۰۰ میلیارد تومانی، صف خرید و فروش سهام سایپا در دوره ای که نماد باز باشد را جزو پر رونق ترین سهام بورس کشور قرار داده است و میزان سهام عرضه شده در بورس نیز نسبت به سایر شرکت های بزرگ کشور بسیار قابل توجه وبالاتر است.
سهام سایپا اکنون در بین شرکت های عضوبورس، از بهترین شرایط برخوردار است. تحقق سود بالا به ازای هر سهم، میزان معاملات و ارزش بازار سهام سایپا باعث شده که سهام سایپا یکی از بهترین شرکت های عضو بورس باشد.

سایپا علاوه بر بهبود مدیریت مالی و سرمایه گذاری ها و مدیریت مناسب سهام خود، در جلب رضایت مشتری و نظر مسوولان صنعتی و اقتصادی کشور موفق عمل کرده است. زیرا در کنار تنوع تولید، طراحی و توسعه و ارائه محصولات جدید و به روز، در عرضه خودروهای ارزان قیمت و با مصرف سوخت کم بسیار موفق عمل کرده است و در سال های اخیر که اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و جهاد اقتصادی، مورد توجه بوده است صرفه جویی در مصرف انرژی را با عرضه خودروهای کم مصرف تحقق بخشید واز طریق عرضه خودروهای ارزان قیمت که هزینه تعمیرات ارزان و گسترده تری در کشور دارند، رضایت مشتریان را افزایش داد، در خدمات پس از فروش چه از طریق گسترش شبکه ها و مراکز تعمیراتی و نمایندگی های مجاز و چه از طریق امداد جاده ای و گسترش فروشگاه های مجاز لوازم یدکی، توانست در خدمت رسانی به مردم نیز بسیار موفق عمل کند.

سهام سایپا در صدر نقد شونده ترین سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک بورس قرار دارد و چون یکی از متغیرهای اصلی برای خرید و فروش سهام رتبه نقدشوندگی آنها است، خریداران علاقه فراوانی به خرید سهام سایپا دارند.

سهام سایپا در صدر نقد شونده ترین سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک بورس قرار دارد و چون یکی از متغیرهای اصلی برای خرید و فروش سهام رتبه نقدشوندگی آنها است، خریداران علاقه فراوانی به خرید سهام سایپا دارند.
عواملی نظیر روزهای حضور شرکت‌ها در تابلوهای معاملات، تعداد خریداران، میزان سهام معامله شده از نظر حجم، دفعات و ارزش معاملات از جمله مولفه هایی است که در نقد شوندگی سهام تاثیر زیادی دارند. همچنین به دلیل رونق قابل توجه معاملات ، ورود سرمایه های جدید به بورس و نیز کاهش زمان توقف و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت ها ،این متغیر نسبت به قبل از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

آمار منتشر شده از بورس حاکی است، دراولین ماه سال جاری سهام شرکت‌های سایپا، فولاد مبارکه، مپنا، گروه بهمن و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی ۵ سهم اولی بودند که به راحتی خرید و فروش شدند و سرمایه گذاران در کمترین فرصت امکان داد و ستد سهام این شرکت‌ها را داشتند. به عبارتی رتبه نقد شوندگی سهام شرکت های حاضر در بورس در سال جاری نشان می‌دهد این شرکت‌ها ودر صدر آن ها سایپا، نقدشونده‌ترین سهام برای خرید و فروش هستند.

وقتی سهام شرکتی اولین سهمی است که به راحتی امکان خرید یا فروش را دارد سرمایه گذاران زیادی سهام آن شرکت‌ را خریداری می کنند زیرا در میان ۵۰ سهم نقد شونده اول قرار دارند و از این طریق از احتمال قرار گرفتن در صف‌های خرید و یا فروش سهام دوری می کنند. به عبارت دیگر مهم ترین ویژگی رتبه نقدشوندگی سهولت در خرید یا فروش سهام شرکت‌ها است.

عواملی که موجب شده است سهام سایپا تا این حد با استقبال فعالان بازار سرمایه و بورس و خریداران واقع شود شامل
تنوع محصولات – افزایش کیفیت محصولات – خدمات رسانی مطلوب به مشتریان – نگاه ویژه به صنعت خودرو سازی – تغییر از وضعیت مونتاژکاری به طراحی و تولید محصولات- بومی کردن تمام مراحل طراحی و تولید با استفاده از متخصصان داخلی است.

تولید نزدیک به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال ۸۹
-هدف سایپا در سال ۹۰، تولید ۹۰۰ هزار ، صادرات ۷۵ هزار دستگاه

-برنامه ریزی به موقع و مناسب برای سال ۱۳۹۰ از جهت ارتقای کیفیت محصولات، خدمات پس از فروش، صادرات ۷۵ هزار دستگاه خودرو

-برخورداری از مدیر عامل و مدیران ارشد و میانی قوی و سیستم مدیریت منسجم در کلیه سطوح سازمانی

-استفاده از آخرین فناوری های تولید خودرو با به کارگیری مهندسان، کارشناسان، تکنسین ها و کارگران متخصص و ماهر ،آموزش دیده و دارای علقه شدید به سازمان متبوع خود

-همچنین گسترش همکاری با سایر خودرو سازان داخلی، احداث کارخانه در نقاط جدید، بازاریابی جدید داخلی و خارجی، حفظ و افزایش سهم در بازارهای موجود، ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصولات، حفظ منافع سهامداران از طریق فروش سهام سایپا با قیمت های مناسب و…از جمله برنامه های سال۱۳۹۰ سایپا است.

مهمترین شاخص های اقتصادی که نشان دهنده توان و قدرت مدیریت و ظرفیت های سایپا است و همچنین شاخص های مختلفی که در توجه سهامداران به قدرت اقتصادی ومالی سایپا نقش داشته است شامل موارد زیر است:

کسب عنوان صادر کننده نمونه خودروی کشور برای چهارمین بار
کسب رتبه برتر خدمات پس از فروش خودروهای تجاری برای دهمین دوره متوالی
کسب مقام نخست رضایتمندی مشتری در حوزه خدمات فروش برای پنجمین سال متوالی
راه اندازی کارخانه سایپا کاشان با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزارخودرو
آغاز تحویل خودروی تیبا با ارائه کارت نارنجی ۶ ستاره
عبور از مرز تولید ۴ میلیون دستگاه خودروی سواری
رونمایی از اولین کامیون شکل یافته داخلی شرکت سایپا دیزل
خرید سهام شرکت توسعه صنایع خودرو به منظور انتظام مربوطه و اجرای سیاست های توسعه پلت فرم مشترک L۹۰
خرید سهام بزرگترین شرکت تولید ورق گالوانیزه خودرو خاورمیانه در استان چهار محال و بختیاری

رشد تولید ۲۸ درصدی سایپا در دوره مدیریت پوستین دوز
رشد تولید ۲۲ درصدی سایپا در دوسال اخیر

صادرات قطعه سازان و خودروسازان با رشد مواجه بوده است، به طوری که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، خودروسازان و قطعه سازان در مجموع موفق به صادرات یک میلیون و ۱۳۹ هزار تن قطعات CKD به ارزش شش میلیون و ۸۵ هزار دلار شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن از رشد ۸ درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد ۲۳ درصدی حکایت دارد. عمده قطعه های صادر شده به کشورهای سوریه، ونزوئلا و چین صورت گرفته است.

براساس این آمار صادرات قطعه از رشد ۵۱/۸۷ درصدی صادرات به لحاظ وزن و رشد ۱۳/۷۳ درصدی به لحاظ ارزش به سوریه حکایت دارد، علاوه بر سوریه، حجم صادرات به کشور ونزوئلا نیز به لحاظ حجم از رشد ۳۱/۱۲ درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد ۶۳/۲۶ درصدی حکایت دارد.
رشد صادرات قطعه نشان دهنده رشد تولید خودروسازان در سایت های خارج از کشور است. در حال حاضر خودروسازان در شش کشور مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و سوریه سایت تولیدی راه اندازی کرده اند.

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا از رشد ۳۰۰ درصدی صادرات محصولات این گروه در سال ۸۹ به نسبت سال ۸۸ خبر داد وگفت: با برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۵ هزار دستگاه از محصولات گروه خودرو سازی سایپا به کشورهای عراق، سوریه، الجزایر، مصر، ونزوئلا، جمهوری آذربایجان و سودان صادر شده است.

تاکنون بیش از ۳۰۰ دستگاه سواری ۱۳۲ و ۱۴۱ در این کشور به فروش رفته است و گروه خودرو سازی سایپا پیش بینی کرده است که در پایان سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰۰ دستگاه سواری از خانواده پراید در این کشور به فروش برساند.
هزینه نگهداری پایین، خدمات پس از فروش مناسب و فراوانی لوازم یدکی از مزیت های عرضه محصولات سایپا در جمهوری آذربایجان است.

همچنین مصرف بنزین کم خودرو های سواری سایپا و گرانی قیمت بنزین در جمهوری آذربایجان سبب شده است متقاضیان بیشتری برای خرید محصولات سایپا در این کشور تمایل نشان دهند. این دلایل به احتمال فراوان در سایر کشورها نیز مورد توجه خواهد بود و موجب رونق بازار صادرات سایپا خواهد شد.

صادرات ۱۱۱ هزار خودرو

گروه خودروسازی سایپا از رشد ۳۰۰ درصدی صادرات محصولات این گروه در سال ۸۹ به نسبت سال ۸۸ برخوردار بوده و با برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۵ هزار دستگاه از محصولات گروه خودرو سازی سایپا به کشورهای عراق، سوریه، الجزایر، مصر، ونزوئلا، جمهوری آذربایجان و سودان صادر شده است

۵۰ میلیارد تومان برای نوآوری و تحقیق و توسعه

پوستین‌دوز با اشاره به بودجه مرکز نوآوری سایپا گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه بودجه اختصاص یافته و دو ساختمان بسیار مجهز و دارای امکانات آزمایشگاهی و طراحی، آماده شده که تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

تولید تیبا طبق برنامه

پوستین‌دوز اظهار داشت: ما از برنامه تولید تیبا عقب نیستیم و طبق برنامه، تولید تیبا را داریم.
ایجاد خط تولید در سودان و عراق
مدیرعامل سایپا درمورد ایجاد ۲ خط تولید جدید محصولات سایپا در کشورهای دیگر نیز گفت: ایجاد خط تولید محصولات سایپا در سودان در مراحل نهایی قرار دارد که این طرح امسال افتتاح خواهد شد و خط تولید سایپای عراق نیز در حال تجهیز است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×