اخبار نساجی

دو هشدار در مورد بیمه شخص ثالث

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیران بیمه‌ای در هفته گذشته دو هشدار نسبت به بیمه‌نامه شخص ثالث دادند.

دنیای اقتصاد نوشت: هشدار اول از سوی رییس کل بیمه مرکزی بود که از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث خبر داد.

او با ارائه این آمار نسبت به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی تردد این حجم وسیله نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث هشدار داد. هشدار دوم نیز از سوی مدیرعامل شرکت بیمه ایران مطرح شد. وی از شهروندان خواست با توجه به افزایش مجدد نرخ دیه برای تکمیل بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و خرید الحاقیه اقدام کنند.

موتورسیکلت سواران بدون بیمه

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد از حدود هفت میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کند حداکثر یک و نیم میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث است.

سیدمحمد کریمی به واحد مرکزی خبر گفت: در حالی که بسیاری از تصادف‌های منجر به جرح یا فوت مربوط به موتورسیکلت‌ها است، متاسفانه تعداد کمی از صاحبان موتورسیکلت مبادرت به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت سواران هم در صورت بروز تصادف منجر به جرح یا فوت باید به میزان رانندگان خودرو دیه پرداخت کنند، گفت: این در حالی است که مبلغ خرید بیمه شخص ثالث با پوشش کامل بیمه‌ای برای یک سال موتورسیکلت حدود ۱۳۰ هزار تومان و خیلی کمتر از خودرو است.
مسوول نهاد ناظر بر شرکت‌های بیمه افزود: این مبلغ نیز با توجه به توان مالی اندک بیشتر دارندگان موتورسیکلت، در شرکت دولتی بیمه ایران علاوه بر ۲۰ درصد تخفیف به صورت ۲۵ درصد نقد و بقیه در چهار قسط از آنان دریافت می‌شود.

کریمی تصریح کرد: چنانچه راننده موتورسیکلتی حتی با یک نفر تصادف کند و این تصادف منجر به فوت طرف مقابل شود، باید ۹۴ و نیم میلیون تومان دیه در ماه‌های عادی و ۱۲۶ میلیون تومان دیه در ماه‌های حرام پرداخت کند و اگر بیمه‌نامه شخص ثالث یا توان مالی نداشته باشد، مجبور می‌شود مانند شماری از موتورسواران که هم اکنون به این علت با حکم قضایی در زندان به سر می‌برند سال‌هایی از عمر گرانبهای خود را در زندان سپری کنند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه براساس قانون، تردد وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث غیرقانونی است از دارندگان موتورسیکلت خواست برای پیشگیری از مشکلات ناشی از نداشتن بیمه‌نامه هر چه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنند. براساس آمارهای موجود هم اکنون بیش از دو هزار راننده وسیله نقلیه موتوری به علت تصادف منجر به جرح یا فوت و نداشتن بیمه‌نامه یا پوشش کامل بیمه‌ای و توان مالی در زندان به سر می‌برند.

درخواست برای افزایش بیمه‌نامه شخص ثالث

مدیرعامل شرکت بیمه ایران نیز در هشدار دیگری از شهروندان خواست برای تکمیل بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و خرید الحاقیه اقدام کنند. به گزارش بینا، جواد سهامیان مقدم افزود: اگر این اقدام به موقع صورت نگیرد و بیمه‌گذاران دچار حادثه شوند، شرکت‌های بیمه تنها حداکثر میزان پرداختی را که در بیمه‌نامه‌ها ذکر شده است، متعهد خواهند بود و تعهدات بیشتر بر عهده بیمه‌گذار خواهد بود.
وی افزود: شعب و نمایندگی‌های داخل کشور این شرکت آماده صدور الحاقیه و صدور بیمه‌نامه‌های جدید به بیمه‌گذاران هستند.

مدیرعامل شرکت بیمه ایران با بیان اینکه شرکت‌های بیمه و بیمه ایران میزان حق بیمه دریافتی را افزایش نخواهند داد، گفت: در مقابل افزایش ۴۰ درصد میزان دیه سال ۹۱ دریافت حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود.

سهامیان مقدم با اشاره به اینکه نهایت میزان دیه یک مرد مسلمان درماه‌های غیر حرام ۹۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سال ۹۱ تعیین شده است، ادامه داد: این نرخ در ماه‌های حرام ۱۲۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است از این رو مردم باید هرچه سریع‌تر برای دریافت الحاقیه‌ها بر اساس نرخ جدید اقدام کنند تا با مشکل روبه‌رو نشوند.

سهامیان مقدم گفت: شرکت‌های بیمه مکلفند از این پس حداقل تعهدات بیمه‌نامه‌های خود را تا سقف ۱۲۶ میلیون تومان در بخش جانی و ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در حوزه مالی تنظیم کنند. رییس هیات مدیره بیمه ایران باردیگر از بیمه‌گذاران درخواست کرد: از همین لحظه به شعب و نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه طرف قرارداد خود مراجعه و با خرید بیمه‌نامه برای خرید و صدور الحاقیه براساس تعهدات سال آینده اقدام کنند.

بنابراین گزارش مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران سقف تعهدات بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را در سال جدید ۱۲۶ میلیون تومان اعلام کرده و از شهروندان خواسته است برای افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه خود اقدام کنند. خانم شرافت افزوده است: تفاوت بیمه‌نامه‌های مالکان خودروها که در سال ۹۰ صادر شده است برای مدت باقیمانده به صورت روز شمار دریافت می‌شود.

خانم شرافت، مابه‌التفاوت بیمه‌نامه‌ها را بستگی به عوامل مختلفی مانند سابقه بیمه‌گذار، کاربری وسیله نقلیه، سوابق تخلف رانندگی و مدت اعتبار باقیمانده، دانست. وی پوشش بیمه ۹۰ میلیون تومانی را با توجه به افزایش دیه به ۱۲۶ میلیون تومان در سال ۹۱ برای بیمه‌گذاران کافی ندانست و تاکید کرد: بیمه‌گذاران برای اینکه بتوانند از تمام خدمات مربوط به شرکت‌های بیمه بهره‌مند شوند باید سقف تعهدات بیمه‌نامه خود را افزایش دهند.

خانم شرافت همچنین میزان تعهدات مالی را معادل سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این میزان تعهدات در بخش حوادث راننده باید با سقف ۱۲۶ میلیون تومانی صادر شود. بنابر این گزارش سخنگوی قوه قضائیه پیش از این نرخ دیه سال۱۳۹۱ را ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده و افزوده است به نرخ دیه در ماه‌های حرام، یک سوم مبلغ، اضافه می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی هم در بخشنامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بیمه، ابلاغیه وزارت دادگستری در مورد مبلغ دیه در سال ۱۳۹۱ را ابلاغ کرده است. در بخشنامه سیدمحمدکریمی رییس شورای عالی بیمه که ۲۲ اسفند به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است، این شرکت‌ها موظف شده‌اند برای همه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر که در سال ۱۳۹۰صادر کرده‌اند، الحاقیه افزایش تعهدات بدنی به مبلغ حداقل۱۲۶ میلیون تومان را صادر کنند و در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهند.

با توجه به مبلغ جدید دیه و در اجرای ماده ۴ قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه موظفند از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۱ بیمه‌نامه‌های جدید شخص ثالث را با تعهدات بدنی ۱۲۶ میلیون تومان (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان صادر کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×