اخبار نساجی

برنامه صادراتی امسال محقق نمی‌شود / تراز تجاری با احتساب نفت مثبت است

 

برنامه صادراتی امسال محقق نمی‌شود / تراز تجاری با احتساب نفت مثبت است

معاون سازمان توسعه تجارت پیش بینی کرد با آهنگ حرکت فعلی تجارت هدف گذاری صادرات در سال جاری محقق نخواهد شد.

کیومرث کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: امسال براساس هدف‌گذاری‌ انجام شده قرار است ۵۹ میلیارد دلار صادرات انجام شود که ۴۱ میلیارد دلار آن کالا و ۱۸ میلیارد دلار نیز خدمات است.

وی ادامه داد: متاسفانه بنا بر مشکلاتی که بارها مطرح شده در پنج ماه نخست امسال هشت درصد در حوزه کالا صادرات کاهش داشته است.

او تصریح کرد: یک بخش از این کاهش نشأت گرفته از کاهش واردات بوده است، زیرا ۲۶ درصد در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش واردات داشته‌ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کرمانشاهی با توجه به نقشی که واردات در تولید ایفا می‌کند افزود: تولید پشتوانه‌ صادرات است و اگر چاره‌ ای در این زمینه اندیشه نشود و ارز مورد نیاز واردات از طریق بانک‌ها تامین نشود باید نگران صادرات بود.

وی یادآور شد: با آهنگ حرکت فعلی که در پنج ماه حدود ۱۵.۲ میلیارد دلار کالا صادر شده است دسترسی به این هدف‌گذاری تا پایان امسال امکان‌پذیر نیست مگر با برنامه‌های دولت جدید که در برنامه ۱۰۰ روزه گنجانده شده است.

او تصریح کرد: دولت در این رابطه اقدامات خوبی را شروع کرده که از آنها می‌توان به گشایش اعتبار با ۳۰ درصد، تسهیلات بانکی و برداشتن تعهد ارزی اشاره کرد.

کرمانشاهی ادامه داد: قرار بر این بود ۱۰ درصد از منابع بانکی به صادرات اختصاص یابد که تا امروز سه درصد از آن محقق شده است و از سویی دیگر پرداخت مالیات از سوی صادرکنندگان در صورت عدم پایبند بودن به تعهد ارزی‌شان مطرح بوده و این در حالی است که طبق قانون، صادرات از پرداخت عوارض معاف است.

معاون سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد که کمیته کارشناسی صادرات با حضور تمام دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

وی گفت: اخیرا مطرح شده کارگروه‌های دولت منحل شود که خواستار آن هستیم جلسات کارگروه توسعه صادرات در اسرع وقت با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شود.

تراز تجاری با احتساب نفت مثبت است

کرمانشاهی با بیان این‌که در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار واردات و۴۱ میلیارد دلار صادرات کالا صورت گرفته است گفت: به دنبال آن هستیم تا تراز تجاری بدون احتساب نفت مثبت باشد.

وی با اشاره به آن که به دنبال نزدیکی این دو عدد در سال جاری و آینده هستیم ادامه داد: در پنج ماهه امسال ۱۶.۳ میلیارد دلار واردات و ۱۵.۲ میلیارد دلار صادرات به ثبت رسیده است که جمعا ۳۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

او با بیان این‌که حجم تجارت خارجی کشور کم بوده و ۲۶ درصد کاهش واردات و هشت درصد کاهش صادرات در کنار توقف رشد سال‌های گذشته را داشته‌ایم تاکید کرد: باید حجم تجارت خارجی کشور با این شرط که صادرات غیر‌نفتی بیش از واردات باشد، افزایش یابد.

کرمانشاهی تاکید کرد: تراز تجارت بدون احتساب نفت منفی است و باید درآمد صادرات نفت را برای توسعه کشور و زیرساخت‌ها هزینه کرد و با صادرات غیرنفتی واردات و نیاز کشور را تامین کنیم.

اکنون برای لغو محدودیت واردات کالاهای گروه ۱۰ زود است

وی یادآور شد: دولت در برنامه ۱۰۰ روزه به دنبال رفع موانع تجارت، صادرات، واردات و تولید است.

او در رابطه با اولویت ۱۰ گفت: در گروه ۱۰ تعداد ۱۸۸۰ تعرفه در ۲۱ فصل از ۹۸ فصل محدودیت واردات با نگاه مدیریت واردات گنجانده شده است.

وی با بیان این‌که با توجه به اختلاف نرخ ارز در وهله‌ اول به دنبال واردات دارو، کالای اساسی، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه، مواد واسطه‌ای، قطعات یدکی و ماشین‌آلات هستیم تاکید کرد: کالاهای گروه ۱۰ با نگاه حمایت از تولید داخل انتخاب شده‌اند و بعد از برطرف شدن چندگانگی نرخ ارز، واردات این گروه از کالاها با ایجاد تعرفه مدیریت خواهد شد ولی اکنون برای لغو محدودیت واردات کالاهای گروه ۱۰ زود است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×