اخبار فرش ماشینیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها

دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران و سرنوشت آن در کرونا

اولين دوئل رسمی در مسیر تهران - كاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی شاید سخت‌ترین دوره برگزاری نمایشگاه برای برگزارکننده آن یعنی شرکت اوراسیا نوید باشد؛ چراکه امسال شاهد اولین نبرد تن‌به‌تن نمایشگاه کاشان و تهران خواهیم بود. افرادی که هم‌اکنون به‌عنوان برگزارکنندگان نمایشگاه کاشان هستند سال‌های زیادی برای انتقال نمایشگاه تهران صبر کردند و حالا پروژه را وارد مرحله عملباتی کرده‌اند.

اما چرا دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران سال سختی پیش رو دارد؟

اولین مشکل یک ویروس ناخوانده است که متأسفانه در ایران با بی‌تدبیری‌های مسئولین و کمی بی مسیولیتی مردم هر روز خطرناک‌تر می‌شود و کسانی که روزهای ابتدایی با افتخار از کرونایی‌شدن حرف می‌زدند، حالا خنده بر لبانشان با ترس در چشمانشان جایگزین شده. چه کرونا در ایران مهار شود یا نشود به هر حال تأثیر بدی بر روی نمایشگاه خواهد داشت و ممکن است همه برنامه‌ها را برهم بزند و این یک برگ برنده برای نمایشگاه کاشان است.

از طرفی متأسفانه برخی از طرفین با تبلیغات منفی و اقدام به یارکشی فضایی دو قطبی را به وجود آورده‌اند که نه‌تنها به نفع این صنعت نیست بلکه به آن آسیب جدی می‌زند. در این بین دقیقاً مانند نمایشگاه فرش ماشینی در شهر آفتاب برخی از برندهای بزرگتر سعی دارند با سردمداری این جریان به نمایشگاه رقیب ضربه بزنند. ایجاد این فضای دوقطبی موجب می‌شود تا برخی شرکت‌ها نه بر اساس منطق که بر اساس مسائل قومیتی در نمایشگاه تهران شرکت نکنند و حتی برخی از برندها علی‌رغم میل باطنی خود به جهت نشان‌دادن حمایت از همکاران خود و یا تحت‌فشاربودن به نمایشگاه نیایند.

از طرفی عملکرد نمایشگاه فرش ماشینی تهران امسال با شدت و حدت بیشتری زیر ذره‌بین خواهد رفت و کوچک‌ترین خطا به‌عنوان یک اشتباه مرگبار تلقی خواهد شد و چه بسا برگزارکننده باید انتظاراتی در حد شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت را برآورده کند!!! و این قطعاً بر استرس برگزارکننده افزوده و امکان آشفتگی در تصمیم‌گیری را بالا خواهد برد.

البته شاید در ظاهر برگزارکننده نمایشگاه فرش ماشینی تهران با تکیه بر تجربه و سابقه طولانی برگزاری این نمایشگاه چندان برگزاری اولین دوره نمایشگاه کاشان را پراهمیت نداند و از آن به‌عنوان یک رویداد محلی یاد کند، اما به هر حال از اینکه کاشان تبدیل به یک رقیب خواهد شد به‌طور طبیعی خوشحال نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران؛ موفقیتی فراتر از انتظارات

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رقابت سالم و پرهیز از سیاه‌نمایی

پیشنهاد ما به برگزارکنندگان هر دو نمایشگاه این است که با احترام به نظرات و دستاوردها و زحماتی که در طی سال‌ها در جهت ارتقای صنعت فرش ماشینی ایران کشیده شده رقابتی سالم را در پیش گیرند، به‌طوری که در نهایت بدنه اصلی این صنعت به منفعت برسند نه اینکه افراد یا شرکت‌های خاصی بدون درنظرگرفتن نفع جمعی از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

متأسفانه این یکی از ژن‌های اصلی ما ایرانی‌هاست که همیشه همه چیز برایمان سیاه‌وسفید است و به‌راحتی می‌توانیم چشممان را به همه خوبی‌های رقیبمان ببندیم.

بررسی و تحلیل مشکلات و کمبودها قطعاً باید با درنظرگرفتن محدودیت‌های زمانی و اقتصادی و سیاسی کشور و قضاوت عادلانه باشد.

پیشنهادی برای برگزارکننده دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی

به نظر می‌رسد امسال با توجه به کرونا و مشکلات اقتصادی و دوقطبی‌شدن نمایشگاه و حتی زمزمه‌های تحریم نمایشگاه تهران از طرف افراد تندرو در کاشان، بازدیدکنندگان نمایشگاه با افت شدیدی مواجه شوند. بنابراین جا دارد که در کنار نمایشگاه فیزیکی یک نمایشگاه مجازی و تورهای آنلاین برای خریداران و مشتریان داخل منزل برگزار شود تا بخش مهمی از مردم که به ایننرنت دسترسی دارند بتوانند به صورت مجازی از نمایشگاه بازدید کنند.

همچنین برگزارکننده با توجه به پاندمی کرونا در ایران می‌تواند و باید برای تأمین سلامت غرفه‌گذاران یک سری دستور العمل‌های اجرایی و تغییرات فیزیکی در سالن‌ها ایجاد کند؛ از جمله این مورد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • اجباری‌کردن ماسک برای بازدیدکنندگان و کنترل ماسک در ورودی هر سالن
  • توزیع رایگان ماسک
  • استفاده از تب‌سنج در ورودی هر سالن و ممانعت از ورود افراد مشکوک به تب بالا
  • ممانعت از پخش و توزیع غذاهای باز در نمایشگاه
  • افزایش عرض تمامی راهروهای سالن نمایشگاه به ۵ یا ۶ متر
  • حداقل متراژ غرفه ۱۸ متر
  • فاصله یک‌متری بین هر غرفه و غرفه بعدی
  • قراردادن امکانات بهداشتی مناسب در سرویس‌های بهداشتی
  • قراردادن مواد ضدعفونی رایگان و الکل در نقاط مختلف سالن برای استفاده عموم و ضدعفونی‌کردن تمام سالن‌ها و فرش‌ها در پایان هر روز کاری نمایشگاه

بیشتر بخوانید: برگزاری دو نمایشگاه فرش ماشینی در یک سال حضور بازرگانان خارجی را مختل می کند

دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران فرصتی مناسب برای خرید فرش

شاید اگر به دنبال خرید فرش هستید دوازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی بتواند یک محل خوب برای انتخاب مناسب باشد. به چند دلیل نمایشگاه فرش ماشینی می‌تواند محل خوبی برای خرید فرش باشد:

  • معمولاً در نمایشگاه فرش ماشینی تهران حدود ۱۰۰ شرکت فرش ماشینی حضور دارند که دستچینی از صدها شرکت تولیدی در این رویداد حضور دارند و می‌توانید حدس بزنید شرکتی که هرساله صدها میلیون تومان برای ساخت‌وساز غرفه و مهمان‌داران شیک و اجاره غرفه و… هزینه کرده، معمولاً قابل‌اعتماد است.
  • بهترین‌ها در یک جا: معمولاً ایده اصلی نمایشگاه این است که شرکت‌ها باید کلکسیونی از بهترین‌ها و زیباترین‌ها و جدیدترین محصولاتشان را به نمایش درآورند؛ بنابراین شما می‌توانید به‌نوعی زیباترین‌ها را در یک جا ببینید.
  • معمولاً رسم نیست که در نمایشگاه فروش فرش انجام شود؛ اما اگر از فرشی خوشتان آمد می‌توانید آن را خریداری کنید و به‌دلیل فضای حاکم در نمایشگاه حتی شاید بتوانید تخفیف بسیار خوبی هم در نمایشگاه بگیرید و بعد از نمایشگاه از یکی از مراکز توزیع آن برند فرش را تحویل بگیرید.
  • همچنین نمایشگاه محل خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات برای خرید فرش است، چراکه اغلب افراد حاضر در غرفه‌ها مهندسان تولید و کارشناسان فرش هستند و حرف‌ها و نظرات آن‌ها قطعاً به واقعیت نزدیک‌تر است تا فروشندگان فرش در یک فرش‌فروشی.

بیشتر بخوانید: 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×