اخبار نساجی

صادرات از واردات سبقت گرفت / الزام به افزایش ۶میلیارد دلاری صادرات

 

 الزام به افزایش 6میلیارد دلاری صادرات

براساس آمار ۱۱ماهه، صادرات غیرنفتی ۳۷میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار و واردات ۴۲میلیارد و ۷۹۶میلیون دلار شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی آمار تجارت خارجی ۱۱ماهه سال ۹۳ را اعلام کرد که بر اساس آن صادرات کالا با احتساب میعانات گازی در این مدت به ۳۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار رسیده و طبق هدف‌گذاری در سال جاری، باید میزان صادرات محصولات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به ۴۱ میلیارد دلار برسد.

با توجه به اینکه در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری سهم میعانات گازی از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۹ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار بوده، پیدا است تنها حدود ۶۸ درصد از اهداف پیش‌بینی شده در ۱۱ ماه سال محقق شده و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال همه این اهداف محقق شود. این در حالی است که برای سال ۹۳ اهداف پیش‌بینی شده صادرات محصولات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی ۴۷میلیارد دلار است و تحقق این رقم مستلزم روانسازی امور تجارت خارجی است. اما آمار حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری بدون احتساب میعانات گازی به ۸/۲۷ میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات محصولات پتروشیمی در این میان ۸/۹ میلیارد دلار و سهم سایر کالاها ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

در این رابطه محمدرضا ایزدیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تجارت سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس سند مصوب راهبرد ملی صادرات غیرنفتی که مصوبه هیات وزیران است و در سال ۹۰ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، میزان صادرات محصولات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی باید در پایان سال ۹۲ به ۴۱ میلیارد دلار و میزان صادرات خدمات به رقم ۱۸میلیارد دلار برسد که در مجموع صادرات محصولات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) و خدمات باید رقم ۵۹میلیارد دلار را پشت سر بگذارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل تفاوت نگاه‌ها در آمار صادرات، ممکن است نظرهای متفاوتی درباره میزان اهداف محقق شده وجود داشته باشد، افزود: در سال جاری اهداف پیش‌بینی شده برای صادرات محصولات پتروشیمی، صنعت، معدن، کشاورزی و فرش و صنایع دستی به ترتیب ۱۴.۵، ۱۷، ۲.۷، ۵.۸ و یک میلیارد دلار بوده که هنوز محقق نشدند و بعید است تا پایان سال نیز به‌طور کامل محقق شوند. مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تجارت سازمان توسعه تجارت با اشاره به هدف‌گذاری صادرات محصولات غیرنفتی در سال ۹۳ بدون احتساب میعانات گازی برای رسیدن به رقم ۴۷ میلیارد دلار، گفت: در این میان صادرات خدمات نیز باید به ۲۲ میلیارد دلار برسد و سهم محصولات پتروشیمی، صنعت، معدن، کشاورزی و فرش و صنایع دستی باید به ترتیب به ارقام ۱۶.۶، ۱۹.۵، ۳.۱، ۶.۶ و ۱.۲ میلیارد دلار برسد.

ایزدیان همچنین درباره اهداف پیش‌بینی شده صادرات محصولات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در پایان برنامه پنجم توسعه، توضیح داد: در پایان سال ۹۴ پیش‌بینی شده میزان صادرات محصولات غیرنفتی و خدمات به ۸۰ میلیارد دلار بدون احتساب میعانات گازی برسد و در این راه باید بسیاری از زیرساخت‌ها مهیا شود.
این در حالی است که چندی پیش اعلام شده بود که رشد صادرات غیرنفتی در سال ۹۲ به میزان ۳.۵ درصد و در سال ۹۳ به میزان ۱۲درصد پیش‌بینی شده و باید همه تلاش‌ها برای تحقق این میزان رشد همسو شوند.

بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه سال‌جاری منتج به صادرات غیرنفتی ۳۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار و واردات ۴۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلاری شده است.

وضعیت صادرات غیرنفتی

میزان تجارت خارجی کشور در ۱۱ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری نشان می‌دهد که در مجموع به ارزش ۳۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵۲ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۸۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن بوده که ۱۵.۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

براساس این گزارش، «سنگ‌آهن» به ارزش یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار، «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۱۲۲میلیون دلار و «قیر نفت» به ارزش یک میلیارد و ۶ میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند.

از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۹ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار به «میعانات گازی»، ۹ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار به «محصولات پتروشیمی» و ۱۸ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار به «سایرکالاها» اختصاص داشته است. براساس این گزارش، بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است.

میزان صادرات ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۲، به کشور چین ۶ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار، به عراق ۵ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار، به امارات متحده عربی، ۳ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، به هند ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و به افغانستان ۲ میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار بوده است.

گزارش ۱۱ ماهه واردات

براساس این گزارش، در۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری، ۲۹ میلیون و ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان از لحاظ وزنی ۱۹.۰۵ درصد و از لحاظ ارزش دلاری، ۱۱.۹۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل «برنج» به ارزش۲ میلیارد و ۹۳ میلیون دلار، «کنجاله» به ارزش یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، «ذرت» به ارزش یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، «وسایل نقلیه با موتورپیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب» به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و «گندم» به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده‌اند. در این مدت ۹ میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار کالا از کشور امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار از هند، ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار از جمهوری کره و ۳ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×