اخبار نساجی

دلالان قیمت نخ و کش را به چند برابر افزایش داده اند

عضو هیات رییسه انجمن نساجی البرز :

عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز اعلام کرد که دلالان دور نخ و کش نیز حلقه زده و قیمت مواد اولیه صنعت نساجی مانند نخ و کش را تا چهار برابر افزایش داده اند.

محمد حسن جریته گفت: واردات قاچاقی مواد اولیه صنایع بافندگی و پوشاک سبب شده تا این صنایع با مشکلاتی در امر تهیه نیازهای خود مواجه شوند.

وی ادامه داد: ضعف نظارت بر بازار و عدم برنامه ریزی مناسب در تولید داخلی برخی مواد اولیه صنایع نساجی، پوشاک و چرم ، بازار مواد اولیه و فروش محصولات این صنایع را به جولانگاه دلال ها تبدیل کرده است.

جریته بیان داشت: اوایل سال جاری بازار اقلام پرمصرف این صنایع به وفور و با قیمت ثابت و مناسب عرضه می شد، اما طی ۱۰ ماه گذشته به تدریج دلال ها و عوامل قاچاق کالا وارد صحنه شدند و با سو استفاده از ضعف حاکم در نظارت و بازرسی ها ، سود جویی را به اوج‌ خود رساندند.

عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نساجی ، پوشاک و چرم البرز گفت: در ماه های نخست سال جاری از واردات قاچاق اقلام مورد مصرف صنایع ما خبری نبود و اقلام مورد نیازمان‌ با قیمت مناسب در بازار عرضه می شد.

وی ادامه داد: اما طی ماه های اخیر به تدریج با حضور فعال دلال ها و قاچاقچیان ، قیمت هرکیلو گرم «کش لاکرا» از ۱۶۰ هزار تومان به تدریج به مرز هر کیلو ۵۵۰ هزار تومان و قیمت «نخ الیاف مصنوعی» از هر کیلو گرم ۴۰ هزار تومان به هرکیلو ۸۰ هزار تومان در بازار افزایش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اضافه کرد: همچنین بنا به دلایل مبهم قیمت نخ پنبه از هرکیلو گرم ۷۵ هزار تومان هم اکنون در بازار هرکیلو گرم بیش از ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

عضو هیات رییسه انجمن‌صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز با ذکر این مطلب که نخ بسیار مرغوب مورد نیاز ما در داخل کشور تولید می شود ، اما تولیدداخلی کافی نیست اظها امیدواری کرد با حمایت دولت و ترغیب کارآفرینان به توسعه این صنعت، نخ و سایر اقلام پر مصرف صنایع نساجی، پوشاک و چرم درداخل کشور تولید شود.

چند دلال معروف در تعیین قیمت کش و نخ در بازار دخالت دارند

جریته با اظهار این موضوع که نخ و کش توسط تعدادی انگشت شمار دلال و قاچاقچی کالا در بازار کشور توزیع و عرضه می شود گفت: قیمت ها نیز باب میل این افراد بالا و پایین می شود.

وی افزود: این دلال های بزرگ و مطرح کشور برای بالا بردن قیمتها با هم متحد شده و هراز چندگاهی به صورت موقت از عرضه نخ و کش به بازار خودداری می کنند تا با ایجاد کمبود مصنوعی قیمت ها افزایش یابد.

نقش قاچاقچیان در ایجاد ۲ اتفاق ناخوشایند

عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم‌ البرز به اثرات منفی حضور دلال های فرصت طلب در بازار پوشاک کشور اشاره کرد و گفت: به موازات افزایش غیر منطقی اقلام مورد نیاز این صنعت طبیعی است که قیمت پوشاک داخلی نیز افزایش یابد.
جریته افزود: افزایش قیمت پوشاک داخلی دو اتفاق ناخوشایند “کاهش قدرت خرید مصرف کننده” و “تمایل مردم به خرید پوشاک وارداتی قاچاق” که از لحاظ قیمت با پوشاک خارجی یکسان است را در پی دارد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در بحث گرایش مردم به خرید محصولات داخلی گفت: باید مدیران کشور برای رفع مشکلات صنعتگران به نحوی چاره اندیشی و برنامه ریزی کنند تا هیچ سود جویی توان ایجاد آشفتگی در بازار مصرف کشور را نداشته باشد.

حدود ۱۵۰ واحد تولیدی نساجی ، پوشاک و چرم در استان البرز فعال هستند.

منبع: ایرنا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×