اخبار نساجی

دلالان ارز را ارزان‌تر از صرافان می‌فروشند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دلالان ارز را ارزان‌تر از صرافان می‌فروشند

دلالان ارز را ارزان‌تر از صرافان می‌فروشند اجرای سیاست دلار تک نرخی عمری کمتر از ۳ ماه داشت و با بازگشت قیمت‌های آزاد بر روی تابلوی صرافی‌ها و حضور دلالان ارزی، دلار ۱۲۲۶ تومانی فراموش شد.
به گزارش مهر، گشتی در بازار ارز ایران نشان می دهد که سیاست دلار تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی بانک مرکزی از بازار رخت بربسته است و صرافی ها حتی صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی بی توجه به نرخ اعلامی و رسمی بانک مرکزی به فعالیتهای ارزی و خرید و فروش مشغول هستند.

گرچه صرافی ها برای مدتی نرخ دلار ۱۲۲۶ تومان را پس از اعلام بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن دلار بر روی تابلوهای خود درج می کردند و البته چندان بر اساس نرخ مذکور عمل نمی کردند، اما هم اکنون دلار ۱۲۲۶ تومان از روی تابلوی صرافی ها پاک شده است.

دلار تک نرخی به دستور رئیس کل بانک مرکزی از اوایل بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد و برای مدتی با توجه به نظارتهایی که توسط مسئولان نظارتی بانک مرکزی بنا بر گفته معاون نظارتی بانک مرکزی به اجرا درآمد بود، حداقل بر روی تابلوها اجرایی شد، اما با گذشت کمتر از ۳ ماه از اجرای این سیاست گویا دلار ۱۲۲۶ تومانی عملا در بازار ارز تهران به فراموشی سپرده شده است.

سیاست دلار تک نرخی در ابهام

صرافی ها از فروش ارز ۱۲۲۶ تومان امتناع می کنند و نرخ دلار آزاد را به مشتریان اعلام می نمایند، این در حالی است که خرید و فروش دلار به نرخ آزاد در بازار توسط بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز ممنوع اعلام شده است.

می توان گفت اجرای سیاست دلار تک نرخی در وضعیتی مبهم به سر می برد و بازار همچنان مسیر خود را طی می کند بدون اینکه هیچ یک از مقامات دولتی و بانک مرکزی واکنشی نسبت به عملکرد بازار از خود نشان دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گرچه صرافی ها مجاز به افزایش درصدی به قیمت دلار دریافتی از بانک مرکزی هستند، اما صرافی ها عملا از این کار امتناع می کنند و ترجیح می دهند که دلار آزاد به میزانی که تقاضای مشتری باشد، در اختیار متقاضیان قرار دهند و عنوان می کنند که دلار دولتی دریافت نکرده ایم.

به نظر می رسد که بازار ارز فاقد هرگونه نظارت از سوی بانک مرکزی است و نهاد نظارتی بانک مرکزی حضور فعالی در برخورد با متخلفین ارزی ندارد، در صورتی که لازم است با پلمپ صرافی های متخلف، ساماندهی آنها را آغاز کند.

در زمان آغاز اجرای سیاست دلار تک نرخی هم بازار مقاومتهایی را از خود نشان داد و اجرای واقعی دلار ۱۲۲۶ تومانی مشاهده نمی شد، این در حالی است که دولت و بانک مرکزی به این موضوع توجهی نکردند.

از سوی دیگر، حضور دلالان و واسطه گران ارزی که از ممنوعیتهای بازار بود و واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس در مقطعی از زمان که نرخ دلار به شدت افزایش یافته بود، صورت گرفت، زیرا وجود دلالان و واسطه گران ارزی در بازار سیاه را دلیل اصلی عدم موفقیت سیاست های بانک مرکزی می دانستند.

قیمت دلالان کمتر از صرافان

پس از آن برای مدتی کوتاه برخوردهایی از سوی نیروی انتظامی با واسطه های ارزی صورت گرفت اما در سال جدید این برنامه نیز به فراموشی سپرده شد و بازار بدون همکاری صرافان، با حضور دلالان و بدون نظارت بانک مرکزی همچنان راه خود را می رود.

در هفته گذشته نرخ دلار در بازار آزاد بین حدود ۱۹۰۰ تومان بود که در آخرین روزهای هفته به تبعیت از کاهش نرخ سکه به حدود ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۵ تومان برای فروش بر روی تابلوی صرافی ها و بین ۱۸۶۳ تا ۱۸۷۰ تومان برای خرید اعلام شده بود.

حتی نرخ دلالان بازار کمتر از نرخ اعلام شده از سوی صرافی ها بر روی تابلوها بود و واسطه گران دلار را با نرخهایی حدود ۱۸۷۰ تومان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته به مشتریان می فروختند. از سوی دیگر، بانک مرکزی اعلام کرده است که خروج دلار از کشور بدون فاکتور خرید امکان پذیر نیست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×