اخبار نساجی

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد مطرح شد: اشتغال ۲۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یزد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت و معدن در سند ملی توسعه استان یزد، به‌عنوان یکی از پایه‌های توسعه استان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب و در راستای دستیابی به توسعه و رشد مستمر و پایدار صنعت و معدن، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تامین امکانات زیر بنایی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در ۱۶ بهمن ۶۴ تاسیس شد و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با زیرپوشش قرار دادن ۱۳ شهرک صنعتی مصوب و یک منطقه ویژه اقتصادی و ۱۵ ناحیه تحویلی از جهاد کشاورزی مشغول فعالیت است.

مسعود عظیمی ‌افزود: تا پایان سال ۸۹، مجموع اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان (وسعت کل شهرک‌ها و نواحی) ۶۶۴۹ هکتار بود.
وی گفت:‌ پارسال ۲۰۸۶ قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد بسته شد که از این تعداد ۷۵۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.
عظیمی ‌افزود: ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و آماده‌سازی و گسترش زیرساخت‌های صنعتی در آنها، توسعه صنایع کوچک با استفاده از خدمات مدیریتی، مهندسی، مالی و مشاوره‌ای همچنین مدیریت منطقه ویژه اقتصادی یزد از مهم‌ترین وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد است.

اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری
وی گفت: در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد ۷۵۰ واحد صنعتی تا پایان سال ۸۹ به بهره‌برداری رسیده که این تعداد واحد ۲۰ هزار و ۴۳۸ شغل ایجاد کرده است.
به گفته عظیمی، شهرک‌های صنعتی یزد، جهان آباد و اردکان به ترتیب بیشترین سهم ایجاد اشتغال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را دارا هستند.
وی با اشاره به عمده فعالیت‌های واحدهای صنعتی گفت: از لحاظ دسته و گروه صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان می‌توان به سهم ۲۵ درصدی صنایع شیمیایی اشاره کرد.

به گفته عظیمی‌ صنایع فلزی، غذایی، کانی غیرفلزی و نساجی هر یک با سهم تقریبی ۱۵ درصد رتبه‌های بعدی را از لحاظ تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان دارا هستند و بقیه صنایع نیز با حجم کمتری در مجموعه شهرک‌های استان استقرار دارند.

مشکلات شهرک‌های صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد اظهار کرد: کمبود آب در بسیاری از مناطق، اجرایی نشدن مصوبه دولت مبنی بر امکانات زیربنایی مانند آب، برق و گاز در واحدهای صنعتی و کمبود بودجه برای تکمیل امکانات زیربنایی داخل شهرک صنعتی از جمله مشکلات شهرک‌های صنعتی استان است.
وی گفت: تخصیص آب مورد نیاز به متقاضیان استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تامین بودجه کافی برای تکمیل زیرساخت‌ها، اجرای تعهدات ارگان‌ها برای تامین امکانات زیربنایی، مشارکت دادن نخبگان، دانشگاه‌ها، مراکز رشد و فناوری در امور مرتبط با بخش صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی، برگزاری تورهای صنعتی، راه‌اندازی مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرک‌ها و ایجاد مراکز خدمات و پشتیبانی در کنار مراکز صنعتی از جمله اقدامات مورد نیاز برای تسهیل در فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی استان است.

مصوبات استانی
عظیمی ‌با اشاره به برخی از مصوبات سفر سوم هیات دولت به استان یزد افزود: مطالعه، طراحی، اجرا و تکمیل تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی یزد، مهریز و اردکان توسط استان و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ و مطالعه، طراحی، اجرا و تکمیل تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی تفت(۱) و ابرکوه با مشارکت استان به نسبت مساوی در سال‌های ۹۰ و ۹۱، مطالعه شهرک‌های صنعتی خاتم، زارچ و بهاباد از محل منابع شرکت شهرک‌های صنعتی استان، ایجاد خوشه صنعتی نساجی در یزد و تامین تسهیلات برای ساخت کارخانه چادر مشکی در اردکان با همکاری بانک مرکزی از جمله مصوبات هیات دولت در سفر به استان یزد است که تاکنون ۵/۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی  داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×