اخبار نساجی

حذف واسطه‌های مبادله تجاری ایران و هند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تین نیوز: پس از موافقت مقامات دو کشور ایران و هند مبنی بر پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران با ارز روپیه یک هیات تجاری توسط فدراسیون صادرکنندگان هندی به ایران وارد شدند که در اولین دیدار خود امروز به اتاق بازرگانی تهران رفتند تا با تاجران ایرانی به صورت رو در رو مذاکره کنند.

در این دیدار علاوه بر فعالان بخش خصوصی مقامات دولتی کشور هند نیز حضور داشتند که این مقامات با اذعان به این که تراز مبادله تجاری ایران و هند به نفع ایران است هدفگذاری کردند که این تراز به نفع هند شود.دبیر کل وزارت تجارت هند در حالی هدفگذاری ۲۵ میلیارد دلاری مبادله تجاری دو کشور ایران و هند را اعلام کرد که به گفته رییس فدراسیون صادرکنندگان هند در حال حاضر کشور هند سالانه ۹ میلیارد دلار نفت و دو میلیارد دلار کالا از ایران وارد و ۲.۷ میلیارد دلار کالا به ایران صادر می‌کند.

همچنین از سخنان مطرح شده در نشست امروز به نظر می‌رسد که قصد حضور هیات تجاری هند در ایران بیشتر از واردات از ایران موضوع صادرات به ایران باشد که دبیر کل وزارت تجارت هند صراحتا اعلام کرد:‌در این هیات تجاری فعالینی از بخش‌های محصولات کشاورزی، دارویی و شیمیایی هند نیز حضور دارند. در این مورد سفیر هند در ایران هم عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم که مقداری کالا به ایران صادر کنیم که این مورد توافق طرفین نیز است.

حجم مبادله تجاری دو کشور با هم قابل قبول نیست

محمدمهدی راسخ ـ دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ـ اولین سخنران این نشست بود که در سخنانی عنوان کرد: گرچه روابط اقتصادی و فرهنگی ایران با هند دیرینه است اما باید قبول کرد که حجم روابط اقتصادی بین دو کشور به هیچ وجه برای طرفین قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: وقتی به توانمندی‌های دو کشور نگاه می‌کنیم وحجم تجاری دو کشور بررسی می‌شود می‌بینیم که پتانسیل اقتصادی دو کشور بیشتر از این‌ها است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

راسخ در این مورد اظهار کرد: توانمندی‌های زیادی درکشور هند وجود دارد که ما در ایران به آن ها نیاز داریم ازجمله این محصولات صنایع غذایی، فلزات، قطعات خودرو و خودرو است. درمقابل توانمندی‌های زیادی هم در ایران وجود دارد که کشور هند به آن نیازمند است. انواع پلاستیک و پلیمر از جمله این محصولات هستند.

دبیر کل اتاق تهران خاطرنشان کرد:‌امروز به دنبال راه جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور هستیم که اتاق بازرگانی تهران می‌تواند زمینه این گسترش روابط را فراهم کند. تراز تجاری ایران و هند به نفع ایران است سریو استاوا سفیر هند در ایران نیز در این نشست در سخنانی بیان کرد: کشور هند تنها صادرکننده به ایران نیست بلکه نفت و مشتقات نفتی را از ایران وارد می‌کند. هم اکنون تراز تجاری ایران وهند به نفع ایران است چرا که مقداری نفت از ایران به کشور هند صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم مقداری کالا به ایران صادر کنیم که این‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفته است. ما طی سال‌های گذشته تنها سرویس و خدمات به ایران صادر نکردیم. بلکه تکنولوژی‌های خود را به ایران صادر کردیم.

وی تصریح کرد:‌اتاق بازرگانی تهران برای اقلام شیمیایی، لاستیک و سایر موارد مورد نیاز از ما طلب می‌کند که ما در این زمینه‌ها ظرفیت‌های خوبی داریم.

وی با اشاره به حضور هشت هزار دانشجوی ایرانی در هند گفت: علاوه بر این سالانه حدود ۴۰ هزار ویزا برای ایرانیانی که می‌خواهند از هند دیدار کنند صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌حضور هیات تجاری از هند در ایران این امکان را فراهم می‌کند که با تولیدکنندگان و تجار دسته اول ایرانی آشنا شوند.

حذف واسطه‌های مبادله تجاری ایران و هند

در ادامه این نشست سبحانی مدیر کل اداره غرب آسیای وزارت امور خارجه ایران در این نشست با اشاره به شروع دور جدید روابط ایران و هند عنوان کرد:‌ ما انتخاب کرده‌ایم که با کشور هند از طریق روپیه مبادله‌های تجاری را انجام دهیم که این یک انتخاب بود چرا که می‌خواستیم بسیاری از واسطه‌ها را در مبادلات تجاری دو کشور حذف کنیم.

وی اضافه کرد: درحال حاضر چند میلیارد دلار از کشورهای ثالث محصولات هندی به ایران و محصولات ایرانی به هند مبادله می‌شوند که با اقدام جدید دیگر این گونه نخواهد بود.

سبحانی با اشاره به رشد اقتصادی هشت درصدی کشور هند افزود: این میزان رشد اقتصادی نیاز به بازارهایی مانند ایران دارد. با توجه به این‌که ایران هم درموقعیت خاص جغرافیایی قرار دارد می‌تواند فرصت خوبی برای هند باشد.

وی متذکر شد:‌ما انتظار داریم کمی مشکلات بانکی که وجود دارد حذف شوند و به اهداف خود برسیم.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد:‌اراده سیاسی رهبران دو کشور جهش اقتصادی دو کشور است و امیدواریم در پایان سال بعد با یک رشد اقتصادی قابل توجهی در مبادلات دو کشور با یکدیگر مواجه شویم.

هدف گذاری ۲۵ میلیارد دلاری مبادله تجاری دو کشور

آرویند مهتا دبیر کل وزارت تجارت هند هم در این نشست در سخنانی گفت: ما به همراه ۸۰ نفر هیات تجاری هند به ایران آمده‌ایم تا این سمبل علاقه برای گسترش روابط تجاری با ایران را نشان دهیم.

وی میزان کل واردات کشور هند را سالانه ۴۵۰ میلیارد دلار و میزان صادرات این کشور را سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: سالانه ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار کشور هند با ایران مبادله تجاری دارد.

وی همچنین میزان تولید ناخالص داخلی کشور هند را دو تریلیون دلار و جمعیت این کشور را ۱.۲ میلیارد نفر عنوان کرد وافزود: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی است که می خواهیم دراین زمینه فعالیت کنیم همچنین در زمینه محصولات دارویی و مواد شیمیایی نیز کسانی عضو هیات تجاری هند هستند.

وی یادآور شد:‌در بخش دارویی کشور هند به عنوان اولین تولیدکننده با کیفیت دارو شناخته شده است. همچنین بخش تجهیزات بیمارستانی هند در تمام دنیا شناخته شده است. و کشور هند مقصدی برای بسیاری از جراحی‌ها است.

وی در ادامه اعلام کرد: طی چهار سال تجارت ایران و هند با یکدیگر می‌تواند به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد وبه همین دلیل به عنوان یک مقام دولتی کشور هند می گویم که سعی ما بر این است که راه‌های بین دو طرف را هموار کنیم.

نیمی از پول نفت ایران به روپیه پرداخت می‌شود به گزارش ایسنا، رفیق احمد رییس فدراسیون صادرکنندگان هندی نیز در این نشست با اشاره به عضویت ۱۵ هزار شرکت در این فدراسیون بیان کرد: با وجود محدودیت‌های اقتصادی اعمال شده برای ایران کشور هند هنوز روابط تجاری خود با ایران را حفظ کرده و ایران را به عنوان شریک تجاری قابل اعتماد خود می‌شناسد. دو طرف هم توافق کردند که ۴۵ درصد پول نفت خریداری شده از ایران به صورت روپیه پرداخت شود.

به گفته وی،‌در حال حاضر کشور هند ۹ میلیارد دلار نفت و دو میلیارد دلار کالا از ایران وارد می‌کند و ۲.۷ میلیارد دلار به ایران صادرات دارد.

وی تصریح کرد: کشور هند می‌خواهد بالانس تجاری خود با ایران هم به نفع خودش کند و پول نفت ایران را به روپیه پرداخت کند در این رابطه صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور هم منتفع خواهند شد که تجارت بین دو طرف با ارز روپیه صورت بگیرد. و این خواسته دولت هند است که صادرکنندگان هندی را تشویق کنند تا به سمت ایران حرکت کنند.

وی در پایان سخنانش از اتاق بازرگانی تهران دعوت کرد که هیاتی تجاری از ایران به کشور هند اعزام شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×