اخبار نساجی

کانال بانکی واردات ایران از روسیه باز شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قائم مقام وزیر صنعت از توافق با روسها در مسائل بانکی در زمینه واردات ایران از روسیه خبر داد و گفت: بیزینس بانک مسئول تأمین اعتبار و جابجایی ارز دلخواه تجار در واردات کالا از روسیه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج در همایش کاربردی ایران و روسیه که از سوی مرکز پژوهش‌های بازرگانی در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و تجار روسی برگزار شد، گفت: باید نشست ها و گفتگوها با بخش خصوصی افزایش یابد تا مشکلات و معضلات آنها رفع شود. نقش دولت رفع کننده موانع و چالش های بخش خصوصی برای حرکت است.

او با طرح این سوال مبنی براینکه چرا باید با کشور روسیه ارتباط اقتصادی داشته باشیم، یادآور شد: مزیت‌های هر کشور در رابطه با کشورهای دیگر تأثیرگذار است. در حال حاضر پیوندهایی با کشور روسیه داریم که اهمیت و تأثیر بیشتری نسبت به مزیت‌های دو کشور دارد.

وی تأکید کرد: امروز منافع سطح ملی و بین المللی می‌طلبد که در توسعه روابط با کشور روسیه اقدام جدی داشته باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خسروتاج با توجه به اهمیت کشورهای حوزه دریای خزر گفت: فعالیت‌های یک سال اخیر دولت نشان داده است رابطه با کشورهای حوزه دریای خزر برای آن بسیار پراهمیت بوده و حجم سفرهای هیئت‌های کشورهای حوزه دریای خزر نشان از آن داشته و این سفرها رو به افزایش است.

وی تأکید کرد: دنیا به دنبال اقتصادهای نوظهور برای خروج از رکود است و اگر در سال ۲۰۰۸ اقتصادهای نوظهور وجود نداشتند دنیا در رکود بی سابقه‌ای فرو می‌رفت.

او با بیان اینکه کشور روسیه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات و در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است گفت: اقتصاد روسیه جزو اقتصادهای دنیا است و این درحالی است که کشورهای حوزه دریای خزر با توجه به مزیت‌های آنها برای کشورهای اروپایی و آمریکایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت یادآور شد: با کشور روسیه همکاری بسیار خوبی داریم و به دنبال آن هستیم تا در فروش گاز همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشیم.

او در رابطه با موقعیت جغرافیایی ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ایران تأثیر به سزایی در ترانزیت کالا دارد که این موضوع در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر پیوندها قوی تر شود گسستن آن سخت خواهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ظرفیت های امروز روسیه به خصوص واردات آن کشور می‌تواند هدف کلان صادرات ایران به روسیه باشد. برطبق آمار این کشور در سال ۲۰۱۳ در زمینه واردات خودرو ۴۰ میلیارد دلار، ماشین آلات ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار، دارو ۱۴ میلیارد دلار، مواد پتروشیمی و پلاستیکی ۱۱ میلیارد دلار، محصولات پروتئینی چون گوشت ۶.۷ میلیارد دلار، میوه ۳.۶ میلیارد دلار، تخم مرغ و عسل ۴ میلیارد دلار و مبل و کالاهای برقی ۴.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است که با توجه به این آمار در رابطه با صادرات ایران به این کشور برنامه ریزی بلند مدتی می‌طلبد.

او تأکید کرد: در چند وقت گذشته نشست‌های مشترکی با مسئولان کشور روسیه برگزار شده است که آخرین آن یک ماه گذشته برگزار شد و نتیجه برآن شد تا در راستای هموار کردن موانع پیش روی بخش خصوصی فعالیت‌های مثمرثمری صورت گیرد.

خسروتاج با بیان اینکه تراز تجاری ایران با روسیه همیشه منفی بوده است یادآور شد: روس‌ها در رابطه با بازار برخی از محصولات ایران مدعی هستند محدودیتی وجود ندارد و این درحالی است که باید مدنظر باشد اقتصاد ایران و روسیه با یکدیگر متفاوت بوده و لازم است برای فروش کالاهای ایرانی به روسیه سازوکار مناسبی تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت توازن همکاری در کالاهای غیرنفتی با روسیه حرکت کنیم که مسائل بانکی و ارائه خدمات بانکی به بنگاه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی با بیان اینکه درسال گذشته ۹۰ میلیارد دلار حجم تجارت غیرنفتی ایران بوده و ۵۰ میلیارد دلار آن حجم واردات ایران بوده است گفت: این میزان تجارت در زمان تحریم و با ابتکارهای بخش خصوصی صورت گرفته است.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت همچنین از توافق با روسها در مسائل بانکی در زمینه واردات ایران از روسیه خبر داد و گفت: بانک بیزینس بانک مسئول تأمین اعتبار و جابجایی ارز دلخواه تجار در واردات کالا از روسیه شده است.

خسروتاج افزود: در حال حاضر مسئولان در حال رایزنی برای افزایش تعداد بانک ها در تجارت ایران و روسیه هستند و می تواند در مسکو و آستاراخان گشایش اعتبار و ارز یا معادل آن صورت گیرد.

وی یادآور شد: میانگین تعرفه سود بازرگانی محصولات کشاورزی ایران به روسیه بالا است که از این رو در رابطه با ایجاد تعرفه ترجیحی با روس ها گفتگو شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: قرار شده  لیستی از کالاهای مورد توجه دو کشور تهیه شود و در باره برخی از آنها تعرفه ترجیحی اعلام شود و حرکت به سمت کاهش تعرفه در روابط تجاری تأثیر گذار خواهد بود.

او در رابطه با حضور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در روسیه گفت: توافق شده شرکت های خدمات فنی و مهندسی در روسیه حضور و فعالیت مستمر داشته باشند و ضمانت های مورد نظر برای حضور این شرکت‌ها پوشش داده شود.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت همچنین از امضای تفاهم نامه بین آژانس اعتباری صادرات روسیه و صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد و بیان کرد: مقرر شده تفاهم نامه ای برای ارائه ضمانت پروژه های بلند مدت و کوتاه مدت تا سقف یک میلیارد دلار پوشش اعتباری به امضا رسد.

خسروتاج یادآور شد: ارتباط رو در رو در مسائل تجاری تأثیر بسزایی دارد و از این رو توافق شده دو کشور به صورت تهاتر فضای نمایشگاهی به میزان ۵ هزار مترمربع در اختیار یکدیگر قرار دهند.

او با بیان اینکه مسائل دیگری همچون ویزا و جهت دهی به بنگاه‌های دو کشور به خصوص بخش خصوصی در توافقات صورت گرفته دیده شده است گفت: ایران می‌تواند به روسیه انواع محصولات کشاورزی، تجهیزات صنعتی و قطعات مخابراتی را به این کشور صادر کند و امید است در آینده نزدیک رابطه تجاری دو کشور افزایش یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×