اخبار نساجی

در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار صدور گواهینامه های GOTS پنج رقمی شد

تاریخچه GOTS

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مترجم: دکتر زهرا جمشیدی

GOTS یک استاندارد جهانی اختیاری و دقیق صنعت نساجی برای کل فرآیند پس از برداشت محصول از جمله ریسندگی ، بافندگی تاری پودی، بافندگی حلقوی ، رنگرزی و تولید پوشاک و منسوجات خانگی ساخته شده با الیاف ارگانیک مجاز از جمله پنبه و پشم است و شامل هر دو مقررات محیط زیستی و اجتماعی می باشد.

مقررات اصلی این سازمان شامل ممنوعیت استفاده از ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی(GMOs)، مواد شیمیایی بسیار خطرناک (مانند رنگ های آزو و فرمالدئید) و کار کودکان است. در حالی که به سیستم های مدیریت اجتماعی قوی و روش های سختگیرانه تصفیه فاضلاب نیاز دارد.

گواهینامه GOTS منطبق با هریک از ۱۷ اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می باشد. گواهینامه GOTS توسط پیشروترین تنظیم کنندگان استاندارد بین المللی از جمله انجمن تجارت ارگانیک (ایالات متحده) ، انجمن پنبه ارگانیک ژاپن ، انجمن بین المللی صنعت نساجی ارگانیک (آلمان) و انجمن خاک (انگلستان) جهت تعریف الزامات شناخته شده جهانی که وضعیت ارگانیک پارچه را از مواد اولیه تا محصول نهایی تضمین می کند، توسعه یافته است. GOTS یک سازمان خصوصی است که خود تأمین مالی می شود.

در سال ۲۰۲۰ ،تعداد ۱۰۳۸۸ مرکز گواهینامه GOTS دریافت کردند که دارای بیش از ۳ میلیون کارگر در ۷۲ کشور هستند .

در سال ۲۰۲۰ ، تعداد واحدهای دارای گواهینامه GOTS در سطح جهانی ۳۴ درصد رشد کرده و به بالاترین سطح جدید خود یعنی ۱۰۳۸۸مرکز نسبت به تعداد ۷۷۶۵ در سال ۲۰۱۹ رسیده است. ۱۶ سازمان صدور گواهینامه تایید شده GOTS گزارش می دهند که بیش از ۳ میلیون نفر در بیش از ۷۲ کشور جهان در مراکز مجاز GOTS کار می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استاندارد-نساجی-گاتس-پنبه-ارگانیک

افزایش قابل توجه این مزاکز در همه مناطق دیده می شود. ۱۰ کشور برتر برای مراکز مجاز GOTS عبا رتند از: هند(۲،۹۹۴) ، بنگلادش (۱،۵۸۴) ، ترکیه (۱،۱۰۷) ، چین (۹۶۱) ، آلمان (۶۸۴) ، ایتالیا (۵۸۵) ،پرتغال (۴۴۹) ، پاکستان (۳۹۱) ، آمریکا (۱۶۷) و سریلانکا (۱۲۶).

در حال حاضر درگاه های شیمیایی مجاز GOTS به تعداد ۲۵،۹۱۳ رسیده است که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۳٪ افزایش یافته است. این موضوع تایید می کند که این درگاه ها به طور فزاینده ای به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک توسط پردازنده ها جهت برآورده کردن نیازهای باقی مانده قانونی و تجاری استفاده می شود.

کلودیا کرستن ، مدیر عامل GOTS می گوید: “افزایش بی سابقه و استثنایی در این سال نشان می دهد که تصمیم گیرندگان و مدیران در صنعت نساجی ارزش زیادی برای GOTS به عنوان ابزاری مهم جهت ایجاد تحول پایدار به روشی جامع در زمینه مد قائل هستند. استفاده از الیاف ارگانیک و پردازش آنها تحت معیارهای دقیق GOTS قطعاً یک پایگاه معتبر و قوی برای موفقیت فعالان بازار در آینده فراهم می کند.”

نسخه ۶.۰ GOTS ، که از ۱ مارس ۲۰۲۱ اجرا می شود ، شامل معیارهای سختگیرانه اجتماعی و زیست محیطی است. نهادهای مجاز اکنون باید فاصله بین دستمزدها را محاسبه کنند و تشویق می شوند تا در جهت رفع این شکاف تلاش کنند. همچنین در این نسخه ارجاعات خاصی به  OECD جهت دقت و راهنمایی به منظور انجام اقدامات صحیح برای ضوابط اجتماعی، ارزیابی ریسک و همچنین شیوه های اخلاقی تجارت به طور صریح گنجانده شده است.

منطقه آسیای جنوبی (هند ، پاکستان ، سریلانکا و بنگلادش) با حداکثر سهم در صدور گواهینامه GOTS به رشد خود ادامه می دهند. با وجود پاندمی کرونا ، این منطقه با احتساب ۵،۱۱۶ مرکز تأیید شده در سال ۲۰۲۰ (۳،۹۴۳ در سال ۲۰۱۹) شاهد اضافه شدن ۱،۱۷۳ مرکز بود. این رشد ، علیرغم چالش های پیش روی امسال ، مقبولیت GOTS را در سطح منطقه ای و جهانی نشان می دهد و تقاضای فزاینده ای برای محصولات دارای گواهینامه GOTS وجود دارد و ما در مورد تحولات سال آینده خوشبین هستیم.

چندین برند هندی در بخش خرده فروشی در مرحله صدور گواهینامه GOTS هستند. هند از نظر صدور گواهینامه GOTS ، از الیاف تا محصول نهایی و همچنین رنگ ها و مواد شیمیایی مورد تأیید ، در موقعیت پیشرو قرار دارد.

بنگلادش شاهد رشد قابل توجه ۳۲ درصدی ، در مجموع ۱،۵۸۴ تسهیلات (۱۱۹۴ مورد در سال ۲۰۱۹) بوده است. پاکستان نیز با ۳۹۱ مرکز (۲۷۶ مورد در سال ۲۰۱۹) یک جهش رو به جلو داشته است.

در سریلانکا ، صنعت اقدامات پیشگیرانه ای جهت مقابله با اثرات پاندمی کرونا در این کشور انجام داده است. منحصر به فرد بودن و یکپارچگی صنعتی به رشد کلی صنعت نساجی در منطقه کمک کرد. افزایش ۱۰۳ درصدی ، با ۶۲ مورد تأیید جدید GOTS ، گواه سناریوی مثبت تجاری در منطقه می باشد.

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×