اخبار فرش ماشینی

برگزاری گردهمایی فعالان ‌عرصه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته ‌ایلام

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام گفت: تعداد بسیار زیادی بافنده در حال تولید فرش و گلیم هستند که نیازمند شناسایی فرصت‌های موجود در این سمت برای حرکت به سوی توسعه پایدار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «مرتضی دارایی» در همایش «اولین گردهمایی فعالان و ذینفعان عرصه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام» اظهار کرد: این گردهمایی یک فرصت برای ارزیابی خوشه صنعتی و اطلاع‌رسانی کارهای انجام شده از ابتدای طرح تاکنون است که به نوعی یک مدل توسعه‌ای در کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان ایلام با بیان اینکه ۷۰ خوشه صنعتی در حال توسعه و توسعه‌یافته در کشور وجود دارد، ادامه داد: استان ایلام تنها یک خوشه فعال در جهت توسعه صنعت فرش و گلیم نقش برجسته دارد که سعی بر راه‌اندازی خوشه‌های توسعه‌ای در زمینه سایر صنعت‌ها به عنوان زیرمجموعه شرکت شهرک‌ها را دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به این که باید با شناسایی فرصت‌های موجود پسوند محرومیت را از استان برداریم‌، خاطر‌نشان کرد: تعداد بسیار زیادی بافنده در حال تولید فرش و گلیم هستند که نیازمند شناسایی فرصت‌های موجود در این سمت برای حرکت به سوی توسعه پایدار هستند.

دارایی تصریح کرد: خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام در یک برنامه سه ساله به دنبال اجرای برنامه‌های مطالعه‌شناختی، اعتمادسازی، تامین مواد اولیه متمرکز، فروش کنسرسیون است که اقدامات یک‌سال اخیر عامل توسعه خوشه چشمگیر بوده است، چرا که بر روی داشته‌های استان تمرکز کرده و به دنبال توسعه صنعت فرش به عنوان یک سیستم اقتصادی در استان است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در تجهیز امکانات کمک کنند، افزود: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد تحول و رفتن به سوی توسعه‌ی پایدار است، در همین راستا نیز استاندار ایلام به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای بخش صنعت است که جای تقدیر دارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته ایلام: چشم‌انداز خوشه تکمیل حلقه‌های مفقوده‌ی صنعت فرش است

عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان گفت: خوشه صنعتی به دنبال عملیاتی کردن تامین‌ مواد اولیه، تنوع‌سازی، کیفیت‌سازی، دستیابی به بازار فروش به عنوان حلقه‌های گمشده صنعت فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته است تا ۷۰ درصد ارزش افزوده تولید محصول به ذینفعان آن برگردد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، دکتر «علی نوری» در اولین گردهمایی فعالان و ذینفعان عرصه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام که با همت جهاد دانشگاهی ایلام و شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: خوشه صنعتی فرش و گلیم نقش برجسته استان ایلام با پیروی از مدل “یونیدو” برای توسعه این صنعت جهت توانمندسازی و ارتقاء سطح کیفی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی امر فرش در یک برنامه‌ی سه ساله سعی در اجرایی کردن برنامه‌های خود در ۵ فاز مطالعه‌شناختی، اعتمادسازی، آموزش، تامین مواد اولیه و بازاریابی و فروش دارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان با بیان اینکه توسعه صنعت فرش با کمک نهادهای پشتیبان هدف اصلی تشکیل دفتر خوشه در جهاد دانشگاهی ایلام به عنوان نهادی توسعه‌ای، تسهیل‌گر و برنامه‌ریز برای تشویق تولیدگران برای توسعه این صنعت است، ادامه داد: این خوشه به هیچ وجه قصد متولی‌گری بر نهادهای مرتبط را ندارد و برنامه‌ها را براین استوار کرده است تا توانایی‌های صنعت فرش را شناسایی و موجب تحول و توسعه آن در استان شود.

نوری با تاکید بر این موضوع که خوشه صنعتی کار تحقیقاتی صرف انجام نمی‌دهد بلکه نهادی کاملاً عملیاتی است، خاطر نشان کرد: در برنامه‌ مطالعاتی خوشه فرش و گلیم مشخص شد که ۱۳ هزار آموزش دیده‌ی این هنر در استان صاحب کارت شناسایی هستند که تنها ۴ هزار نفر در ۵۰ واحد تولیدی مشغول فعالیت بوده‌اند، در حالی که برنامه‌های طراحی شده در خوشه صنعتی برای بیش از ۱۳ هزار نفر طراحی شده است.

وی افزود: خوشه صنعتی به دنبال عملیاتی کردن تامین‌ مواد اولیه، تنوع‌سازی، کیفیت‌سازی، دستیابی به بازار فروش به عنوان حلقه‌های گمشده صنعت فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته است تا ۷۰ درصد ارزش افزوده تولید محصول به ذینفعان آن برگردد.

نوری با بیان این که براساس چشم‌انداز سال ۳۹۷ ۱باید پیشگام در تولید فرش دستبافت با برند بومی در بازارهای ملی و عرصه‌های بین‌المللی باشیم، خاطر نشان کرد: فروش دو برابری فرش، کسب سهمیه ۳۰ درصدی کشور، ۵ درصد سهمیه بین‌المللی، افزایش حد متوسط سودآوری خوشه برای ۳۰ درصد فروش فرش و ۸۵ درصد فروش گلیم در استان قسمت دیگری از برنامه‌های چشم‌انداز است.

عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام اضافه کرد: مدل ارائه شده در خوشه فرش با سایر خوشه‌ها به دلیل کمی تعداد تعاونی‌ها و زیرمجموعه‌های آن متفاوت است، از طرفی چون زنجیره تولید تا فروش کامل نیست باید به دنبال شناسایی، مطالعه، حساس‌سازی، ایجاد ساختارها با برند مشترک باشیم.

وی طول دوره مطالعه‌شناختی خوشه را ۶ ماه عنوان کرد که علاوه بر کارهای این حوزه برنامه‌ها بخاطر تکمیل زنجیره عملیاتی شده است، افزود: نقشه و طراحی که حلقه مفقوده زنجیره است در حال حاضر با ۷ شرکت در حال فعالیت است و از طرفی اقدامات لازم برای برند مشترک انجام شده است.

نوری طراحی ۱۰ نقشه بومی و رونمایی در مهرماه، تربیت مربی با شیوه‌های نرم‌افزاری، تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری، رونمایی از بازار فروش الکترونیکی، برگزاری‌ دوره‌های آموزش کسب و کار، کمک به ایجاد پایش بازار، تجارت الکترونیکی، ساماندهی خرید و فروش و رونمایی دفتر عاملیت فروش، تفاهم‌نامه با صندوق مهر رضا و شهرداری تهران را قسمتی دیگر از برنامه‌های عملیاتی خوشه صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با اشاره به این که تاکنون مواد اولیه بافندگان از قم و کاشان تامین می‌شد و به دنبال استفرار نمایندگی آنها در ایلام هستیم، خاطر نشان کرد: مصوب شده که دفتر تامین مواد اولیه در استان راه‌اندازی شود، همچنین در ادامه برنامه‌های اجرایی جذب نهادهای آموزش بنیان را داشته باشیم.

وی همچنین به رونمایی پورتال خوشه صنعتی اشاره کرد و گفت: در این پورتال بانک جامع اطلاعاتی از فعالان و ذینفعان تعبیه شده است.

وی از برگزاری جشنواره ملی فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام با حضور نمایندگان مجلس در آذماه امسال خبر داد و افزود: در سال دوم برنامه‌های خوشه باید رونق کسب و کار تجلی پیدا کند و از آنجا که عامل توسعه خوشه یک نهاد معجزه‌گر نیست، در جهت توسعه کار نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و مسوولان استان است.

معاون استاندار ایلام: خوشه صنعتی سود فرش را به جیب بافندگان می‌رساند

معاون استاندار ایلام گفت: خوشه صنعتی می‌خواهد کسانی‌که بیشترین نقش در تولید را داشته‌اند، از آن بهره مالی ببرند، افرادی که تاکنون به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی از این سود بی‌بهره بوده‌اند و تنها افراد رانت‌خوار از تولیدات این صنعت منفعت برده‌اند.

به گزارش ‌ایسنا‌، منطقه ایلام، دکتر «حشمت‌الله عسگری» در اولین گردهمایی فعالان و ذینفعان عرصه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام» که با همت جهاد دانشگاهی ایلام و شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: سابقه صنعت فرش دستبافت و هنرنمایی زنان استان در این صنعت بر کسی پوشیده نیست و هدف مشترک همه‌ی ما مرتبط کردن حلقه‌های از هم‌گسیخته این صنعت است.

وی با بیان اینکه سال‌ها صنعت فرش در تسلط افرادی محدود و سودجو بوده است، ادامه داد: خوشه صنعتی می‌خواهد کسانی‌که بیشترین نقش در تولید را داشته‌اند از آن بهره مالی ببرند، افرادی که تاکنون به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی از این سود بی‌بهره بوده‌اند و تنها افراد رانت‌خوار از تولیدات این صنعت منفعت برده‌اند.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: تولید فرش از ارزش سودآوری بالایی برخوردار است، به همین دلیل در بافندگان تولیدگر انتظار ایجاد می‌شود که بهره لازم را از آن ببرند، به همین جهت نباید آن را به صورت دولتی اداره کرد، برای همین با حمایت دولت، خوشه ‌صنعتی برای اداره کردن تعاونی‌های فرش راه‌اندازی شد.

عسگری عدم دسترسی آسان به بازار فروش را یکی از فقرهای صنعت فرش به دلیل کمبود بازاریاب حرفه‌ای و تحصیل‌کرده عنوان کرد و گفت: شالوده کار مذکور هویدا است اما باید دانه‌های پراکنده آن در کنار هم قرار گیرند، بنابراین در این راستا خلأهای آن توسط دفتر خوشه شناسایی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن نیز مشخص شده است.

وی به بافت بیش از ۵ هزار مترمربع فرش به صورت سالیانه اشاره کرد که به دلیل فقدان برند، نقش و جایگاه ایلام نیز از این صنعت محو شده است، اضافه کرد: باید برندسازی بومی این صنعت در استان انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار ایلام یکی از مصادیق تلاقی اقتصاد و فرهنگ در ایلام را توسعه فرش دانست و اظهار کرد: اقدامات مثمرثمری در فاز اول برنامه خوشه صورت گرفته است، اما در دو سال آینده نیاز به عملیاتی کردن برنامه‌ها در جهت ایجاد تحول و توسعه استان داریم در این مسیر باید برای حفظ جایگاه و شأن فرهنگ ایلام تعداد کارگاه‌های متمرکز و نیمه‌متمرکز افزایش یابد و حتی کسانی‌که در این حرفه‌ سابقه‌ی کار دارند، به صورت مجزا دست به راه‌اندازی کارگاه بزنند و مدیریت استان نیز در بخش زیرساخت‌ها با همکاری صندوق مهر رضا(ع) نقش حمایتی و تسهیلگری خود را ایفا می‌کند.

عسگری خاطر‌نشان کرد: نباید به واژه‌ی محرومیت توجه کرد، چرا که توان توسعه استان با توجه به پتانسیل موجود در صنعت فرش وجود دارد، هر چند تعدد کارگاه‌های تولیدی علاوه بر کاهش آمار بیکاری باعث ایجاد فرصت‌های توسعه‌گرایانه خواهد شد که امیدواریم از طریق جهاد دانشگاهی و شرکت شهرک‌ها این صنعت به عنوان عامل سرمایه‌گذاری روندی شایسته‌ای به خود گیرد.

وی با اظهار تاسف از فقدان جایگاه خاص فروش محصولات تولیدی فرش و گلیم در استان گفت: تا کمتر از ۲ ماه آینده نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی فرش در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دایر خواهد شد تا فرصت سودآوری برای تولیدکنندگان فراهم شود به همین خاطر تیم مدیریتی استان امور حمایتی را انجام خواهد داد اما برای رفع مشکلات قابل حل حوزه فرش باید متولیان همکاری کنند و مشکلات و راهکارها را با مدیریت در میان بگذارند تا با برندسازی و فروش وسیع شاهد نتایج محسوس آن در استان باشیم.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام مطرح کرد؛ چرا فرش ایلام به اسم قم و کاشان فروخته می‌شود؟‌

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: کیفیت فرش ایلام از قدمت دیرینه برخوردار است اما چون برند ندارد به اسم استان کاشان و قم به فروش می‌رسد که با برندسازی محصول از طریق خوشه‌ صنعتی بر میزان تولید و فروش افزوده خواهد شد.

به گزارش ‌ایسنا‌، منطقه ایلام، «جمیل شوهانی» در گردهمایی ذینفعان و فعالان حوزه فرش و گلیم استان ایلام با بیان اینکه از ابتدای واگذاری صنعت فرش از حوزه جهاد کشاورزی به صنعت، معدن و تجارت در سال ۸۲ تعداد ۱۴ هزار و ۲۱۹ نفر بافنده شناسایی و کارت فعالیت برای آنها صادر شده است، اظهار کرد: این تعداد بافنده در ۸ تعاونی شهری و ۳ تعاونی روستایی و تحت نظارت نهادهای کمیته امداد، بهزیستی و شرکت فرش استان فعالیت دارند که تاکنون بیش از ۲۰ هزار مترمربع فرش را تولید و به فروش رسانده‌اند.

وی حضور فرش ایلام در نمایشگاه‌های آلمان را نشانه‌ی کیفیت بالای محصولات استان دانست و گفت: مشکل اصلی حوزه فرش موازی‌کاری دستگاه‌های متولی است.

معاون صنعت،معدن و تجارت استان با بیان اینکه میزان اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان تاکنون ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بافنده فعال در استان وجود دارد که به دلیل کاهش اعتبارات و هزینه‌های بیمه‌ای در حال خروج از این حرفه هستند.

شوهانی ادامه داد: کیفیت فرش ایلام از قدمت دیرینه برخوردار است، اما چون برند ندارد به اسم استان کاشان و قم به فروش می‌رسد که با برندسازی محصول از طریق خوشه‌ صنعتی بر میزان تولید و فروش افزوده خواهد شد.

وی بر زمینه‌سازی شرایط در جهت عرضه محصولات تولیدی فرش و گلیم در گمرک و مرز مهران تاکید کرد و گفت: مشکل محصول تولیدی ما در گمرک فقدان برند عنوان شده است.

شوهانی خاطر‌نشان کرد: اگر بتوانیم با اعطای تسهیلات ۵ میلیونی تعداد کارگاه‌های خانگی را با نظارت افزایش دهیم، زمینه تولید پایدار با کمترین هزینه فراهم خواهد شد.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به راه‌اندازی خانه فرش استان در استانداری اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات جدی حوزه فرش بحث برند و شناسنامه آن است که در صورت مرتفع شدن این مشکل می‌توان شاهد سودآوری آن برای فعالان و ذینفعان این صنعت باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×