اخبار فرش ماشینی

دریافت گواهینامه کیفیت شرکت تروچلر برای Flushable Wipes

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در اکتبر سال ۲۰۱۳ دو شرکت تروچلر نان وون و voith paper موفق به کسب پیشرفت بزرگی در تولید دستمال های تمیز کننده با قابلیت محو شوندگی در سیستم های فاضلاب شدند. همکاری این دو شرکت در استفاده از تکنولوژی های جدید باعث شد تا بتوانند تست های دو انجمن INDA و EDANA را پشت سر بگذرانند.

Flushable Wipes دستمال های مرطوب و یا کاغذی توالتی هستند که پس از استفاده و رها کردن آن در چاه و یا راه آب های فاضلاب قابلیت باز شوندگی و محو شدن در سیستم های فاضلاب شهری و لوله ها را دارند. بازار دستمال های محو شونده در سیستم فاضلاب در حال حاضر بازار بزرگی نیست. اما از نظر اقتصادی و زیست محیطی اهمیت بالایی دارد.

این تولیدات از یک سو باید دارای استحکام مناسب برای پاک کنندگی باشد و از سمت دیگر باید با دارا بودن قدرت بازشوندگی و انحلال در سیستم های فاضلاب از ایجاد مشکل برای فاضلاب و محیط زیست جلوگیری کند.

محصول جدید تولید شده توسط این دو شرکت با استفاده از تکنولوژی های wet laid و hydroentangled و با استفاده از الیاف با منشا طبیعی که ۱۰۰ درصد دوستدار محیط زیست و قابل انحلال کامل در آب هستند توانسته گام مهمی در این راه بردارد. این محصول قابلیت جذب آب بسیار بالایی دارد و بر پایه سلولز استوار است.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ اتحادیه های اروپایی و آمریکایی منسوجات بی بافت INDA و EDANA سومین نسخه استانداردها و قوانین مربوط به تست های این نوع محصولات را منتشر کرده اند. بر طبق این قانون در صورتی که دستمال های توالت و یا پارچه های نان وون با قابلیت محو شوندگی در سیستم های فاضلاب بتوانند از ۷ مرحله تست مواد و محصول اعلام شده در این قوانین موفق عبور کنند موفق به دریافت گواهی نامه ” Flushable” خواهند شد و در صورتی که نتوانند این گواهی را دریافت کنند باید بر روی محصولات خود علامت

“Do Not Flush” را نصب کنند. بر طبق اعلام این دو اتحادیه و با همکاری با سازمان های دولتی نظارت کننده بر شبکه های فاضلاب در امریکا و اروپا از این پس این قانون با سخت گیری بیشتری اجرا خواهد شد و تولیدکنندگان پارچه های تمیز کننده ملزم به اجرای این قانون و نصب این علائم بر روی کالاهای خود هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در واقع این حساسیت نسبت به اصلاح سیستم تولید دستمال های تمیزکننده به دلیل مشکلات زیادی است که برای سیستم های شبکه فاضلاب شهری در امریکا، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی به وجود آمده است. در سال های اخیر  رشد تولیدات پاک کننده بی بافت به موازت رشد فزاینده مصرف آن در جوامع اروپایی و آمریکایی افزایش یافته است. این افزایش مصرف تولیدات بی بافت به طور مستقیم با افزایش سطح رفاه جوامع اروپایی و آمریکا ارتباط دارد.

اما این افزایش مصرف که رضایت اغلب شهروندان و مردم عادی را در بردارد از جانب دولت ها و شهرداری ها چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

کانادا به تازگی اعلام کرده است مشکلات ناشی از گرفتگی فاضلاب به جهت استفاده زیاد از دستمال های مرطوب و پاک کننده های یک بار مصرف و دستمال های توالت سالانه حداقل ۲۵۰ میلیون دلار برای دولت هزینه در بردارد.

آمارها نشان می دهد صنعت تولید دستمال های مرطوب و پاک کننده های بی بافت سالانه حجمی بالغ بر ۶ میلیارد دلار دارد و از سال ۲۰۰۷ هر سال ۵ درصد با رشد همراه بوده است.

ارگان های دولتی اعلام می کنند دستمال های مرطوب و تمیزکننده های بی بافت در شبکه های فاضلاب آن گونه که تولیدکنندگان اعلام می کنند قابلیت بازشوندگی و حل شوندگی را ندارند و این مشکلات زیادی را ایجاد می کند. به همین دلیل بود که دو انجمن INDA و EDANA در آگوست امسال قوانین جدید و سختگیرانه تری را برای تست های مورد نیاز برای تولیدکنندگان وضع کرده اند و استانداردهای جدید را به تولیدکنندگان ابلاغ کرده اند. جالب اینکه اعلام مشکلات و هزینه های ناشی از اختلالات در شبکه فاضلاب برای دولت موجب خشمگینی عده ای از مردم در امریکا و اروپا شده است و توده های مردم در نظر سنجی های انجام شده اعلام کرده اند که دولت باید مشکل خود را با تولیدکنندگان و فشار بر آن ها حل کند و نمی تواند در زندگی مردم و نحوه استفاده آن ها از دستمال های مرطوب و سایر پاک کننده های نان وون دخالت کند.

استانداردهای جدید در کانادا محصولات سازگار با شبکه فاضلاب را با علامت “Safe to Flush” مشخص خواهد کرد.

روزنامه گاردین چاپ لندن گزارش داده است کارگران شبکه فاضلاب در لندن بیش از ۱۵ تن دستمال های مرطوب و پاک کنند های بی بافت را تنها در جریان اختلالات شبکه فاضلاب خارج کرده اند و در مواردی این ضایعات لوله های با قطر ۴/۲ متر را به طور کلی مسدود کرده است.

در حالی که اصلاً به نظر نمی رسد دستمال های کوچک بی اهمیت که به داخل دستشویی انداخته می شود چنین اختلالاتی را ایجاد کند. در شهر واشنگتن در امریکا دولت حدود یک میلیون دلار جهت نصب ماشین آلات خرد کننده صنعتی جهت خرد کردن توده های دستمال های مرطوب قبل از رسیدن آن ها به تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب سرمایه گذاری کرده است.

به ویژه مشکل برای دستمال های مرطوب بیش از سایر کالاهای تمیزکننده بی بافت است. آزمایشات نشان می دهد در حالی که یک دستمال توالت استاندارد پس از وارد شدن به سیستم فاضلاب در عرض ۸ ثانیه آغاز به گسسته شدن و تکه تکه شدن می کند دستمال های مرطوب پس از ۳۰ دقیقه هنوز در مقابل باز شدن و جدا شدن اجزاء خود مقاومت می کنند.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش وینتیج چیست و چرا علاقه به خرید آن افزایش یافته است؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×