اخبار نساجی

درخواست ترکیه برای افزایش واردات گاز ایران/ افزایش ظرفیت تولید گاز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیر نفت با اشاره به درخواست ترکیه برای افزایش واردات گاز، از آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به این کشور همسایه خبر داد و گفت: برای زمستان امسال ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز ایجاد شده است.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره تصمیم اخیر ترکیه مبنی بر عدم تمدید واردات گاز طبیعی از گازپروم روسیه با بیان اینکه در حال حاضر خطوط لوله صادراتی گاز ایران از ظرفیت صادرات روزانه ۳۶ تا ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه برخوردار هستند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۲۴ میلیون متر مکعب گاز طبیعی توسط شرکت ملی گاز ایران به بوتاش ترکیه تحویل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۱۲ درصدی صادرات گاز طبیعی از ابتدای سال جاری تاکنون به ترکیه خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد بین دو کشور باید به طور متوسط روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به این کشور همسایه تحویل داده شود.

معاون وزیر نفت از آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه در صورت درخواست این کشور خبرداد و یادآور شد: پیشتر از این نیز ترکیه پیشنهادها و مذاکراتی با ایران برای افزایش حجم صادرات گاز طبیعی داشته است.

این مقام مسئول همچنین درباره احتمال تعدیل قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه توضیح داد: قرارداد امضا شده گازی بین دو کشور دارای یک شرایط باز (OPEN ) است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در قرارداد فروش گاز طبیعی به ترکیه به دو طرف این اختیار داده شده است که بر اساس شرایط و قیمت بازار جهانی گاز در مورد مباحث قیمت مذاکره داشته باشند اعلام کرد: اما تاکنون مذاکراتی برای افزایش یا کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه انجام نشده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش مهر، مقامات تهران – آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در شرایط فعلی بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.

اوجی در ادامه با اشاره به پایان رسیدن تعمیرات اساسی تمامی پالایشگاههای گاز پارس جنوبی تاکید کرد: پیش بینی می شود تا پایان مهرماه امسال تعمیرات اساسی و دوره ای تمامی خطوط لوله انتقال گاز، تاسیسات تقویت فشار و پالایشگاههای گاز کشور به طور کامل به پایان برسد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز برای تامین گاز زمستانی مشترکان در آمادگی کامل به سر می برد خواستار رعایت الگوهای مصرف توسط مشترکان خانگی و تجاری در فصل زمستان شد و اظهار داشت: برای زمستان سال جاری مشکلی برای تامین گاز مشترکان خانگی تجاری، صنایع عمده، نیروگاهها و پتروشیمی ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین در مورد وضعیت تولید گاز طبیعی در پالایشگاههای کشور همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان بیان کرد: با احتساب واردات از ترکمنستان برای زمستان سال جاری امکان پالایش روزانه تا سقف ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخشی از پالایشگاههای فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا زمستان امسال در مدار بهره برداری قرار بگیرد ظرفیت تولید گاز کشور افزایش می یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×