اخبار نساجی

پیش‌بینی سود ۳۸ میلیون دلاری برای پالایشگاه بندرعباس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت‌های اصل چهل‌و‌چهاری از جذاب‌ترین عرضه‌های بازار سرمایه ایران طی دهه ۸۰ به شمار می‌روند.

ملی مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه تبریز و… از جمله اصل چهل‌وچهاری‌هایی هستند که خاطرات خوشی را برای سرمایه‌گذاران بازار سهام همراه با بازدهی‌های مناسب رقم زده‌اند.

اما در سال گذشته بازار سرمایه ایران تنها دو عرضه اصل چهل‌وچهاری داشت، یکی حمل‌ونقل خلیج فارس که سهام آن در بورس تهران عرضه شد و عرضه چندان موفقی نبود و دیگری ذوب‌آهن که سهام آن در فرابورس پس از عرضه به سرعت روند صعودی را در پیش گرفت. اما بورس تهران به زودی حضور سهام سومین پالایشگاه دولتی را تجربه می‌کند. پالایش نفت بندرعباس موسوم به «شبندر» که به زودی عرضه اولیه سهام را در بورس تجربه می‌کند.

در خبر پیش‌رو جزئیات معارفه این شرکت اصل چهل‌وچهاری در حضور فعالان بازار سرمایه منتشر شده است.

جلسه معارفه شرکت پالایش نفت بندرعباس روز گذشته با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

در این جلسه، مهندس هاشم نامور به تشریح جزئیات عملکرد شرکت از سال ۷۶ (سال تاسیس شرکت) پرداخت و از پروژه دستیابی به تولید ۲۰ هزار بشکه نفت خام در سال خبر داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی به پروژه‌های دیگر این شرکت اشاره و تصریح کرد: افزایش ظرفیت بنزین از ۱۰ میلیون به حدود ۵/۱۲ میلیون لیتر در روز، تولید کلیه فرآورده‌های پالایشگاه با استاندارد EURO-5 و افزایش ظرفیت تولید بنزین و تولید برخی از فرآورده‌های پالایشگاه با استاندارد EURO – H پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاه بندرعباس هستند. وی عنوان کرد: ما فراتر از میزان مصرف توان تولید سرویس‌های موردنیاز مانند برق، بخار، هوا و مازوت و … را داریم و در صورت اجرای طرح‌های توسعه در این باره مشکلی نخواهیم داشت.

صادرات، فقط با نرخ مرجع

این مقام مسوول با اشاره به این مطلب که در سال گذشته بالغ بر ۸۳ میلیارد تومان توانستیم صرفه‌جویی کنیم، اظهار داشت: در کنار صرفه‌جویی‌های به عمل آمده توانستیم ۱۲۰ تن گوگرد به تولید برسانیم که با طرح در حال اجرا، این محصول به صورت بسته‌بندی شده و با کیفیتی بالاتر به فروش می‌رسد.

وی از صادرات ۱۰۰ درصد نفت کوره شرکت به خارج از کشور خبر داد و گفت: نرخ میانگین خرید نفت کوره در ۶ ماهه نخست سال قبل در داخل کشور معادل ۴ هزار و ۹۷۸ ریال و صادراتی آن معادل ۶ هزار و ۷۶۱ ریال بود.

وی در خصوص تبادلات ارزی شرکت که براساس نرخ رسمی صورت می‌گیرد یا آزاد نیز اضافه کرد: نوسان نرخ دلار بر درآمد شرکت بی‌تاثیر است، چراکه پالایش نفت بندرعباس تبادلات ارزی خود را با نرخ مرجع به انجام می‌رساند.

منتظر سودسازی قابل توجه «شبندر» باشید

در همین رابطه صدری، مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس ضمن اشاره به این مطلب که سوددهی شرکت پس از دستیابی به فروش ۲۰ هزار بشکه نفت خام، به میزان ۵/۳۸ میلیون دلار در سال می‌رسد، گفت: طبق محاسبات اولیه این رقم برای سودآوری برآورد شده است و احتمال تغییر آن نیز بسیار زیاد است. وی به استفاده شرکت از تخفیف ۵ درصدی برای خرید نفت خام اشاره کرد و افزود: علاوه بر این معادل ۲۰ درصد سهم شرکت پالایش نفت بندرعباس است که باید به صندوق توسعه ملی پرداخت کند. وی در این باره توضیح داد: فرآورده‌های پالایش نفت بندرعباس به شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی برای توزیع داده می‌شود که در این بین به طور مثال به ازای هر ۱۰۰ ریال فروش ۲۰ ریال آن به صندوق توسعه ملی و مابقی به خود شرکت تعلق می‌گیرد. مدیر مالی شرکت در پاسخ به پرسشی دلیل پایین بودن سود شرکت به مبلغ ۳۴۰ ریال را همان مبلغ پرداختی به صندوق توسعه مالی دانست و تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است و امید داریم که از این پرداخت بعد از خصوصی‌سازی معاف شویم.

سرمایه شرکت پالایش نفت بندرعباس معادل ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم یک‌هزار ریالی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×