اخبار فرش ماشینی

ورود ۷۰ درصد پوشاک خارجی بازار از طریق قاچاق و با یک سوم قیمت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد پوشاک خارجی موجود در بازار از طریق غیرقانونی به کشور وارد می‌شود، گفت: هر کیلو از این نوع پوشاک به قیمت ۸ یا ۹ دلار یعنی یک سوم قیمت واقعی به کشور وارد می‌شود.‏
محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه رقابت تولید‌کنندگان ایرانی با محصولات وارداتی از طریق قاچاق امکان پذیر نیست، اظهار داشت: در صورتی که پوشاک خارجی از طریق مبادی رسمی و به طور قانونی به کشور وارد شود، تولید‌کنندگان ایرانی توان رقابت با این محصولات را خواهند داشت.
وی افزود: هرسال قیمت تولید محصول در ایران به دلیل مسائل مختلف از جمله دستمزد کارگر، هزینه انرژی، بیمه کارگر ، سنوات و عیدی افزایش می‌یابد در حالی که قیمت جهانی پوشاک ثابت مانده و این مسئله به ضرر صنعتگران ایرانی است.

نبوی در مورد تأثیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر صنعت نساجی نیز گفت: ما اطلاع دقیقی از چگونگی اجرای این طرح نداریم و در واقع مدیران صنعتی نمی‌دانند چطور باید برای کارهایشان برنامه ریزی کنند.
وی افزود: به طور قطعی و مشخص اعلام نمی‌شود که قرار است طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به چه صورت اجرایی شود و به همین دلیل ما نیز نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای تولید داشته باشیم.
رئیس اتحادیه صنایع نساجی ادامه داد: مشخص نیست یارانه بخش صنعت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت نقدی به صنعتگران پرداخت خواهد شد و یا بابت خرید تجهیزات و علاوه بر این نمی‌دانیم که این یارانه پرداختی باید به دولت بازپرداخت شود یا خیر؟

به گفته وی برخی کشورها تمایل زیادی به گشایش اسناد اعتباری صنعتگران ایرانی ندارند و همین مسئله، واردات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را با مشکل رو به رو کرده است.
نبوی تهیه طرح توجیه اقتصادی خرید ماشین‌آلات صنعتی از کشورهای دیگر را نیازمند مطلع بودن از سیاست‌های دولت در قبال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و گفت: هم‌اکنون صنایع در نوعی نابسامانی به سر می‌برند و کسی نمی‌داند قرار است چه برنامه‌ای اجرا شود.
وی مدت ‌زمان لازم برای گشایش اسناد اعتباری و واردات ماشین‌آلات صنعتی را حداقل دو سال عنوان کرد و افزود: امسال قیمت نخ وارداتی به عنوان یکی از مواد اصلی صنعت نساجی با افزایش همراه بوده است، هم اکنون یک دوک ۵ هزار یاردی نخ دولای چینی ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قبل از عید این رقم ۷۰۰ تومان بود.
وی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت رنگ و رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت پارچه در کشور گفت: تعرفه واردات نخ نیز حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×