اخبار نساجی

منتظر اصلاح قیمت‌ها باشیم؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

منتظر اصلاح قیمت‌ها باشیم؟

دنیای اقتصاد: نزولی شدن قیمت‌ها دیروز هم در بازار آتی ادامه پیدا کرد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده منتظر اصلاح قیمت‌ها نیز باشیم. بازار قراردادهای آتی در مجموع دیروز شرایط نزولی را پشت سر گذاشت و به احتمال زیاد تا زمانی که بازار نقدی ریزشی باشد، روند بازار قراردادهای آتی نیز نزولی است. داود شیرازی یکی از کارشناسان بازار آتی با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: به دلیل ریزش قیمت‌ها که نزدیک یک هفته است ادامه دار شده به احتمال زیاد پس از پایان روند نزولی، شاهد اصلاح قیمت‌ها نیز باشیم.

شیرازی با بیان اینکه روند قیمت طلای جهانی رو به بالا است، بر این باور است به دلیل اینکه موضوعی به نام «پرتگاه مالیاتی» در سیاست‌های فعلی مالی دولت و کنگره ایالات متحده به چشم می‌خورد به همین دلیل هرگونه توافق یا عدم توافق می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی در روند مبادلات ایجاد کند.

این کارشناس بازار آتی اعتقاد دارد دولت با رفع نیازمندی ارز متقاضیان، موجب نزولی شدن قیمت‌ها و از بین رفتن سطح تقاضای کاذب موجود در بازار ارز شده است. براساس اخبار منتشر شده، دولت تصمیم گرفته تصمیمات جدید ارزی بگیرد و از امروز اختصاص ارز مبادلاتی به اولویت ۸ را نیز در دستور کار قرار دهد. رییس بانک مرکزی نیز با بیان اینکه ارز تک نرخی به قوت خود باقی است، بر این باور است که کالاهای اساسی حتما به نرخ ارز مرجع وارد می‌شوند و در بانک مرکزی تصمیمی برای تک نرخی کردن ارز مرجع گرفته نشده است.

به نظر شیرازی، افت قیمت دلار به پایین تر از سطح قیمت تعیین شده تنها می‌تواند برای کوتاه مدت دوام داشته باشد، زیرا به دلیل اختلاف اندک قیمت ارز مبادله‌ای و ارز بازار آزاد و از سویی هزینه‌های در نظر گرفته شده برای ال‌سی‌ها (اسناد اعتباری) فعالان با همان نرخ بازار ارز آزاد نیازمندی‌هایشان را تامین می‌کنند و همین عامل در نزولی شدن بازارها تاثیرگذار است. اگرچه نوسانات ارز در بازار داخلی و کاهش قیمت دلار مهم‌ترین عامل نزولی شدن بازار نقدی و به تناسب بازار آتی بوده، اما شرایط مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از پارامترهای غیر اقتصادی در تغییرات بازار است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این میان خبر انتشار یافته از قول نایب رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه ممکن است «تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد را بپذیریم» روی تداوم نزولی شدن بازارها تاثیرگذار بوده است. درباره بازار آتی بورس کالای ایران نیز گمانه‌زنی‌ها پیرامون ممنوعیت کد جدید معاملاتی ادامه دارد؛ برخی بر این باورند ادامه خودداری از اعطای کدهای جدید معاملاتی می‌تواند منجر به دعواهای حقوقی و حساسیت‌های زیادی شود. به نظر تحلیلگران، عدم صدور کدهای جدید معاملاتی پیامد خطرناکی برای بازار خواهد داشت و چه بسا همانند معاملات پتروشیمی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

شیرازی با اشاره به اختلاف قیمت هر یک از سررسیدهای معاملاتی که قبلا به ۶۰ هزار تومان نیز می‌رسید، اظهار کرد: در بازار آتی شرایط کنونی بیشتر به صورتی است که فشار موقعیت‌های فروش بر موقعیت‌های خرید بیشتر شده و همین افزایش موقعیت فروش روی نزولی شدن بازار تاثیرگذار بوده است. وی در ادامه به موضوع عدم اعطای کد جدید معاملاتی اشاره کرد و افزود: انتظارات برای افزایش قیمت‌ها به حداقل ممکن رسیده و به نظر می‌رسد کسانی که عملیات آربیتراژ را انجام می‌دهند در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند نقدینگی و سپرده‌ها را در بانک قرار دهند نه در بازار قراردادهای آتی، زیرا نرخ سوددهی در بانک‌ها بیشتر است.

به نظر این مشتری، در ماه‌های قبل، بازار قراردادهای آتی سکه مدیریت بازار نقدی را در دست داشت، اما در شرایط فعلی بازار آتی به نوعی دنباله‌رو بازار نقدی است و شاید یکی از دلایل کاهش حجم و ارزش مبادلات این است که فشارها روی بازار آتی بیشتر شده است. در بازار دیروز قیمت‌ها نزولی بود؛ سکه سررسید آذرماه با کاهش ۹۸/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با کاهش ۹۶/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان، سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۰۸/۱ درصدی در مبادلات ظهر و ۷۸/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان تا یک میلیون ۲۱۸ هزار تومان قرار گرفت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×