اسلاید شو

رشد ۴۰ درصدی صادرات فرش ایران

 یکی از پدیده‌های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می‌باشد.

 این در حالی است که فرش ایران با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم صادرات روند رو به رشدی را در صادرات شاهد است. ایرنا در این باره به نقل از حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران نوشته است: “از سال ۲۰۱۰ ورود فرش ایرانی به ایالات متحده آمریکا ممنوع شده بود اما از دی ماه سال گذشته شاهد ارسال اولین محموله فرش ایرانی به آمریکا بودیم. صادرات فرش ایران به سایر نقاط جهان در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۸۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد دارد.”

 این گزارش می افزاید: فرش دستباف مصداق عینی و شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی ایران است و باید توجه لازم نسبت به آن صورت گیرد؛ فرش دستباف ایرانی جدا از تمام ویژگی ها و مزایای متعددی که دارد از نظر ارز آوری به عنوان یکی از قلم های صادراتی غیرنفتی نیز مهم است. این هنر و صنعت علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان، به اقتصاد خانواده کمک کرده و در کنار تمام بعدهای فرهنگی، هنری و تاریخی در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل اتکاست. کارگر در این زمینه متذکر شده است: “در حوزه فرش دستباف هیچ کشوری به پای ایران نمی رسد و در شرایطی که کشور هنوز از تنگناهای اقتصادی رها نشده فرش قابل اتکاست بنابراین از همه مجاری قانونی و بسترهای بین المللی باید برای حراست و حفاظت این هنر استفاده کنیم. ۲۹ منطقه جغرافیایی فرش دستباف تاکنون به ثبت جهانی و ۴۰ منطقه به ثبت ملی رسیده است.”

 یادآور می شود:  صادرات فرش دستباف ایرانی پس از پنج سال وقفه به دلیل وضع تحریم ها که سالانه ۸۰ میلیون دلار بود، متوقف شده بود ولی خوشبختانه بعد از اجرای برجام از سر گرفته شد. صادرات فرش دستباف در چهار ماه گذشته حدود یک هزار و ۴۳۰ تن بود که حدود ۸۳ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×