اخبار نساجی

آزادی واردات با هر نوع ارز/واردکنندگان نفس راحت کشیدند

 

آزادی واردات با هر نوع ارز/واردکنندگان نفس راحت کشیدند

 

در حالی براساس بخشنامه هفته گذشته گمرک این طور به نظر می‌رسید که واردات کالا با ارز آزاد ممنوع شده، اما روز سه‌شنبه مسئولان گمرک و سازمان توسعه تجارت طی اظهاراتی این موضوع را رد کرده و از آزادی واردات کالا با هرگونه ارزی خبر دادند.

چند ماه است که بخشنامه‌های پی‌درپی گمرک و سازمان توسعه تجارت واردکنندگان و صادرکنندگان را به دچار بلاتکلیفی کرده است. تاکنون چندین بار پیش آمده که گمرک ایران یا سازمان توسعه تجارت بخشنامه‌ای را برای اجرا ابلاغ می‌کنند اما بعد از مدتی مسئولان این دو نهاد به اصلاح آن مبادرت می‌کنند. فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی و وارداتی نمونه‌ای از این دست بخشنامه‌ها هستند که نسبت به بخشنامه اولیه دستخوش تغییراتی شده‌اند.

در تازه‌ترین رخداد در حالی براساس بخشنامه هفته گذشته گمرک ایران، ترخیص کالاهای وارده صرفا با منشا ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشا ارز سرمایه‌گذاری خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی امکان‌پذیر اعلام شد که امروز هم گمرک و هم سازمان توسعه تجارت اظهارنظر جدیدی را مطرح کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از یک سو معاون امور گمرکی گمرک ایران از آزاد‌سازی واردات کالا با ارز متقاضی خبر داد و در همین حال حمید صافدل، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به اصلاح بخشنامه گمرک عنوان کرد که ممنوعیت واردات کالا با ارز آزاد برداشته شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گمرک ایران تاکید کرده که در جریان تنظیم و تدوین بخشنامه هفته گذشته هیچ نقشی نداشته و این کار کاملا بر عهده سازمان توسعه تجارت بوده است.

در همین راستا معاون گمرک از عملکرد سازمان توسعه تجارت نیز انتقاد کرده و گفته است که از سازمان توسعه تجارت انتظار داریم هرچه زودتر تکلیف مربوط به ثبت‌سفارش‌های انجام شده قبل از یکم آذرماه امسال را که هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند روشن کند.

از سوی دیگر تنها موضوعی که به صورت مشترک مورد تاکید گمرک و سازمان توسعه تجارت قرار گرفته این است که واردکنندگان باید برای شفافیت، منشاء ارز خود را اعلام کنند.

در همین حال محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران نیز با بیان این‌که فعالان اقتصادی چه در طرف واردات و چه در طرف صادرات با اعتماد به سیاست‌ها و رویه‌های گذشته نسبت به فعالیت‌های تجاری خود اقدام می‌کنند، عنوان کرده است که وارد‌کنندگان در بسیاری از موارد با اتکا به اعتبارات شخصی خود اقدام به واردات برخی کالاها کرده‌اند و مواجهه بدون مقدمه‌ آنها با تصمیمات جدید منجر به خسارات فراوانی می‌شود.

پیشتر گمرک ایران از ابتدای آذر ماه سال جاری نرخ ارز محاسباتی در عوارض کالاهای وارداتی را از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی تغییر داد و در عین حال تعرفه واردات اقلام اساسی و سایر کالاها را نیز به ترتیب ۴۵ و ۵۰ درصد کاهش داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×