اخبار نساجی

داستان برداشت از حساب بانک‌ها پیچیده شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بانک مرکزی خیلی موافق برداشت از حساب‌ها نبود بلکه این اقدام ناشی از دستور دولت و کمیته پنج نفره بوده است. همچنین بانکی‌ها باید هر چه سریع‌تر و پیش از اتمام سال گزارش و اطلاعات خود را در این خصوص به بانک مرکزی ارسال کنند تا پول‌هایشان قبل از پایان سال به حساب‌ها برگردد

به گزارش مشرق ،در حالیکه خبرها از واریز بخشی از پول‌های برداشت شده توسط بانک مرکزی به حساب بانک‌ها حکایت داشت نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: از رئیس کل بانک مرکزی برای پاسخگویی علت برداشت از حساب بانکها دعوت کرده‌ایم در مجلس حاضر شود.

پیمان فروزش تصریح کرد: برداشت پول از حساب بانکها توسط بانک مرکزی غیرقانونی بوده است و اکنون مجلس، رئیس کل بانک مرکزی را برای پاسخگویی احضار کرده است. چرا که رئیس کل بانک مرکزی باید در قبال قانونی بودن نحوه عملکرد خود توضیح دهد. درعین‌حال اخبار دیگری در حاشیه های برداشت پول از حساب بانکها در حال انتشار است هرچند بانک مرکزی نیز سعی دارد نحوه عملکرد خود را به نوعی توضیح دهد.

در همین رابطه محمود بهمنی روز دوشنبه مدیران بانک‌ها را دور هم جمع کرد اما در این جلسه به جای توضیح درخصوص این برداشت تنها از تصمیمات و برنامه‌های عیدانه نظام بانکی با آنها سخن گفت و توصیه‌هایی بانکی درباره شب عید ارائه کرد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی روز دو شنبه از مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی دعوت کرده بود تا به ساختمان میرداماد بروند. جلسه ویژه بهمنی با بانکی‌ها و تقارن آن با خبرهایی مبنی بر تهاتر ارزی این تصور را در اذعان به‌وجود آورده بود که شاید آقای رئیس کل قصد دارد به صورت ویژه به بررسی این موضوع بپردازد و به نگرانی‌های بانک‌ها پایان دهد. اما موضوع صحبت رئیس کل بانک مرکزی نه تنها به خاطر ماجرای برداشت از حساب بانک‌ها نبود بلکه این نشست بیشتر با توصیه‌هایی بانکی برای آماده باش ایام پایانی سال و شب عید همراه بود. بهمنی در کنار این موضوع هم از بانکداران دولتی و خصوصی خواست تا هر چه سریع‌تر اطلاعات خود را درباره تعهدات ارزی ارائه دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یک مدیرعامل بانکی که در این جلسه حضور داشت به فارس گفت:‌ این جلسه بیشتر برای پایان سال بود و آقای بهمنی به بانک‌ها توصیه‌هایی ویژه برای شب عید کرد.

وی درباره طرح مسئله برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز، افزود: این موضوع نیز مطرح شد ولی همانطور که قبلاً اعلام شده بانک مرکزی مجدداً از بانک‌ها خواست که اطلاعات تکمیلی خود را هر چه سریع‌تر ارسال کنند. مدیرعامل این بانک خصوصی ادامه داد: بانک مرکزی به بانک‌ها گفت اطلاعات و گزارش‌های مربوط به استفاده خود را ارسال کنید اگر در بازار آزاد ارز نفروخته و درست از ارز خود استفاده کرده باشید مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنیم.

این فعال بانکی ادامه داد: تمام بانک‌هایی که فعالیت ارزی دارند شامل این اقدام بانک مرکزی شده‌اند. وی گفت: بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، ملی، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، توسعه صادرات، سرمایه، سینا و سپه و البته سایر بانک‌هایی که از بانک مرکزی ارز دریافت کرده‌اند مشمول برداشت از حساب شده‌اند. مدیرعامل این بانک خصوصی درباره اطلاع قبلی بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر برداشت از حساب‌هایشان بیان کرد: هیچ اطلاعی توسط بانک مرکزی به بانک‌ها داده نشد و به صورت شبانه این پول از حساب‌ها برداشت شده است.

این فعال بانکی البته اشاره کرد که بانک مرکزی خیلی موافق برداشت از حساب‌ها نبود بلکه این اقدام ناشی از دستور دولت و کمیته پنج نفره بوده است. همچنین بانکی‌ها باید هر چه سریع‌تر و پیش از اتمام سال گزارش و اطلاعات خود را در این خصوص به بانک مرکزی ارسال کنند تا پول‌هایشان قبل از پایان سال به حساب‌ها برگردد. وی با تاکید براینکه بحث تازه‌ای درباره برداشت از حساب بانک‌ها اعلام نشد، تصریح کرد: بیشتر جلسه دیروز درباره شب عید و تبریک سال جدید بود. این فعال بانکی ادامه داد: بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرد تا دستگاه‌های خودپرداز خود را در شب عید خالی نگذارند و پول نقد مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهد.

آخرین اخباری که از ماجرای برداشت از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی به دست آمده، کل مبلغ درخواستی برای برداشت از حساب بانک‌ها ۸۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۳۰۰ میلیارد تومان آن برداشت شده و به حساب واسط بانک‌ها واریز شده است. برداشت دولت از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی مصوبه تاریخ ۸ بهمن ماه سال ۹۰ کمیته پنج نفره ارزی بوده است که ریاست آن را شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی برعهده دارد. بانک مرکزی علیرغم اینکه این مصوبه را به اطلاع بانک‌ها رسانده و از آنها اطلاعات ارز دریافتی از بانک مرکزی را خواسته است، ولی خود بانک مرکزی تا یک هفته پیش این مصوبه را اجرایی نکرد تا اینکه کمیته ارزی ۵ نفره از بانک مرکزی مجدد درخواست اجرای مصوبه را می‌کند. در عین حال بانک‌ها نیز اطلاعات درخواستی را به بانک مرکزی نداده‌اند و این بانک که با درخواستهای مکرر کمیته ارزی مواجه بود، سرانجام هفته گذشته مبلغ ۴۳۰۰ میلیارد تومان از حساب برخی بانک‌ها برداشت کرده است.

این در حالی است که رقم واقعی مابه التفاوت ارز دریافتی بانک‌ها بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.نکته دیگر اینکه بانک مرکزی این پول را هنوز به خزانه دولت واریز نکرده و این پول را در حساب واسط بانک‌ها در بانک مرکزی نگه داشته است. اما با توجه به شرایط پیش آمده در نظام بانکی و برداشت‌های پی دی پی از حسابهایشان به بهانه تامین یارانه نقدی و بهانه‌های دیگر هیچ بعید نیست؛ خود پردازهای بانکی در تعطیلات نوروز ۹۱ رسما به تعیطیلات بروند!

چرا که سالهای گذشته با وجودی که چنین شرایطی هم وجود نداشت و اوضاع بانک‌ها خوب بود اما هر چه به روزهای پایانی سال و آغازین سال جدید نزدیک می‌شدیم باید خود را برای مشاهده پیام‌های مختلف در مانیتور خودپردازها و پایانه‌های فروشگاهی آماده می‌کردیم مبنی بر اینکه ارائه خدمات بانکی ممکن نیست. در این شرایط مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هم بارها و بارها از آمادگی سیستم بانکی برای نوروز خبر می‌داد. حال که دیگر خبری هم از خبرهای پرداختی بانک مرکزی نیست و آقای رئیس کل جلسه‌ای دو پهلو می‌گذارد و بانک‌ها را دعوت به پر نگه داشتن خزانه‌هایشان جهت تامین وجه نقد نوروز مردم می‌کند، چه انتظاری می‌توان از خدمات بانکی در تعطیلات نوروز داشت ؟!!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×