اخبار نساجی

گذار چین از دوران «فشار و تحریم» به دوران «انفتاح تجاری و تولیدی»

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گذار چین از دوران «فشار و تحریم» به دوران «انفتاح تجاری و تولیدی»

گذار چین از دوران «فشار و تحریم» به دوران «انفتاح تجاری و تولیدی» فریدون وردی نژاد از مشاوران امور بین الملل اتاق تهران به مناسبت انتخاب شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نگاهی به الگوی رشد و تولید ملی در چین انداخته و استراتژی های این کشور برای رشد و توسعه را بررسی کرده است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، وردی نژاد با اشاره به الگوی ژئواکونومیک جهان و وجود سه بلوک اقتصادی در حاشیه اقیانوس آرام و آسیا، قاره آمریکا و قاره اروپا نشان می دهد که هر سه بلوک اقتصادی از نظر انرژی و سوخت نیازمند خاورمیانه و خلیج فارس و از جمله ایران و ناچار به تعامل با کشورهای صاحب انرژی و کانون های قدرتمند خاورمیانه هستند.

این مشاور اتاق بازرگانی تهران برای ادامه مقاله خود کشور چین را به عنوان یک نمونه برمی گزیند و در آن به شش برنامه چین برای رشد و توسعه اقتصادی به اختصار اشاره می کند. به نوشته وردی نژاد برنامه های مشعل، ۸۶۳، صاعقه، اشاعه علوم و تکنولوژی، برنامه ملی توسعه اولویت های تحقیقات بنیادین و برنامه تولیدات جدید ملی، شش برنامه ای هستند که چین در دهه ۸۰ و با قدرت گیری بیشتر جناح عملگرا و اصلاح گر در پیش می گیرد.

چین با این برنامه ها به دنبال ساختن چین بزرگ، مرفه و پیشرو به عنوان وظیفه ی همگانی، رفاه عمومی و دوستی با سایر کشورها بود. استفاده از عقلانیت جمعی و تولید انبوه با حداقل هزینه و قیمت ارزان برای تصرف بازارهای گوناگون منطقه ای از دیگر برنامه های عملیاتی چین بوده اشت. فریدون وردی نژاد معتقد است که برگزیدن این سیاست های هدفمند و برنامه ریزی شده در حوزه های علوم، فناوری، تحقیقات و تجارت، شرایط رو به رشد و پیشرفت چین را فراهم ساخته و نقطه عطفی در گذار چین از دوران فشار و تحریم به دوران انفتاح تجاری و تولیدی بود.

چین در برنامه مشعل خود حدود ۵۰ منطقه توسعه فناوری در مناطق و نواحی مختلف ایجاد کرد و با کمک بنگاه های تجاری بخش خصوصی؛ دانشگاه ها را به صنعت متصل کرد. برنامه ۸۶۳ شامل اولویت های استراتژیک در عرصه اقتصاد و برنامه صاعقه نیز در باب توسعه روستایی تدوین شده بود. به گفته وردی نژاد چین از طریق برنامه ملی اشاعه علوم و تکنولوژی از مراکز و شرکت های دولتی برای توسعه علمی و فنی در عرصه های تجاری و اقتصادی حمایت کرد و در برنامه ملی توسعه اولویت های تحقیقات بنیادین استراتژی های چندوجهی برای توسعه پژوهش و تحقیقات در علوم پایه را هدف قرار داد. برنامه تولیدات جدید ملی نیز برپایه گسترش همکاری های چین با جهان خارج، استانداردهای جهانی و مالکیت فکری و ثبت اختراعات و فناوری های بالا را در راس برنامه قرار داد.

دکتر فریدون وردی نژاد این الگو و برنامه ها را تضمین کننده رشد اقتصادی چین دانسته که اژدهای بیدار را در آستانه توسعه اقتصاد ملی و پذیرش نقش های جدید بین المللی قرار داده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×