اخبار نساجی

خطر فروپاشی مرکز شهرهای بزرگ/ رواج بی‌قانونی در ساخت و ساز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خطر فروپاشی مرکز شهرهای بزرگ/ رواج بی‌قانونی در ساخت و ساز

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرهای بزرگ مشکل فروپاشی مرکز شهر که هسته اصیل و نمایانگر هویت آن شهر است ما را رنج می‌دهد چراکه از اواخر دهه ۱۳۶۰ بی قانونی در ساخت و ساز شهری همه‌گیر شد و این بی قانونی کار را به اینجا کشانیده است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه ۱۶۰ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: معماری و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین نمودهای سبک زندگی در هر جامعه است.

در این جلسه که به ریاست علی اکبر ولایتی به بررسی موضوع «معماری اسلامی ایرانی» اختصاص داشت، وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: متأسفانه وضعیت فعلی معماری و شهرسازی در کشور مطلوب نیست و ما در وزارت راه و شهرسازی اصرار داریم این روند را بهبود بخشیم.

آخوندی اضافه کرد: شاید در طول دوره چهار ساله وزارت یک وزیر کار به نتیجه نرسد اما می‌توان در همین مدت بنیان یک حرکت را ایجاد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اواخر دهه ۱۳۶۰ بی قانونی در ساخت و ساز شهری همه‌گیر شد و این بی قانونی کار را به اینجا کشانیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حس می‌کنم که هنوز جامعه علمی و فرهنگی اهمیت موضوع معماری را درک نکرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کشور یک محیط مناسب برای انواع ناهنجاری‌های فرهنگی را ایجاد کرده است و رفع این معضل یک عزم ملی را می‌طلبد.

آخوندی یادآور شد: در شهرهای بزرگ نیز مشکل فروپاشی مرکز شهر که هسته اصیل و نمایانگر هویت آن شهر است، ما را رنج می‌دهد و در این شهرها به ویژه در تهران باید برای جلوگیری از این روند فکری شود.

پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی اعضای شرکت کننده در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص تدوین مبانی علمی و ادبیات مناسب برای احیای معماری و شهرسازی اسلامی، طراحی یک جایزه ملی و بین‌المللی معماری اسلامی ایرانی، توجه به تفاوت اقلیم‌های طبیعی در کشور برای ساخت و ساز و تأسیس نهادی مسئول و دارای اختیارات لازم برای مدیریت فرابخشی شهرسازی و معماری پرداختند.

همچنین در ادامه توجه به نقش معماری در نمایش هویت اجتماعی، تهیه اطلس ساخت و ساز در کشور، دقت در تغییرات صورت گرفته در معماری شهری کشور و تأثیر این تغییرات سبک زندگی و برنامه‌ریزی برای ارتباط با فعالان بخش ساخت و ساز در کشور برای بهبود وضع فعلی از مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×