اخبار نساجی

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی نیازمند اقدامی فوری است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی نیازمند اقدامی فوری است

 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیازمند راهکارهای فوری است تا سطح تولید فعلی را حفظ کنیم.

مسعود موحدی درجلسه هم اندیشی با بانکها جهت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گفت: این در حالی است که هنوز سهم ۳۷ درصدی تولید از منابع بانکی نیز تحقق نیافته است.

وی تصریح کرد: سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی نباید فقط از طریق بانکها تامین شود و به راهکارهایی هم در بحث تامین مالی رسیده ایم که باید مسیرهای دیگری نیز فعال شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

موحدی ادامه داد: تفاهم نامه هایی با مدیران بازار سرمایه، بیمه مرکزی و … انجام شده است اما این موارد در کوتاه مدت مشکل را حل نمی کند چون باید سلسله روالهایی را طی کند و در برخی موارد هم مثل بحث تضامین واوراق مشارکت سیستم بانکی باید درگیر شود و توافق های چند جانبه انجام شود.

در این نشست مدیران عامل بانک ها و نمایندگان آنها به ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای حل مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنها پرداختند.

نادر حق وردی معاون مدیرعامل بانک پارسیان نیز در این نشست پیشنهاد داد که دولت انتشار اوراق مشارکت را تضمین کند و بانکها نیز آنرا اجرایی کنند.

همچنین مدیر بانک صنعت و معدن با تاکید بر افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولید به منظور حفظ اشتغال موجود گفت: تا ادبیات مشترکی میان ذینفعان به وجود نیاید تصمیم های مفید به حال تولید و صنعت کشور گرفته نمی شود.

قربان دانیالی همچنین پیشنهادهایی مبنی بر اصلاح برخی قوانین از جمله به تاخیر انداختن وصول وجوه اداره شده و تسریع در تسهیلات دهی از این محل و تسریع در پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانکها را ارائه داد.

وی افزود‌: در این زمینه ضروری است که اضافه برداشت بانکها تخلف محسوب نشود.

مشکل وصول نشدن مطالبات بانکها از دولت و پیشنهاد مبادله پایاپای بدهی دولت بابت بیمه با اضافه برداشت بانکها مواردی بود که از طرف نماینده بانک کشاورزی مطرح شد.

اختیار، نماینده بانک پاسارگاد هم در بخش دیگری از این هم اندیشی، بخشنامه وصول مطالبات را سنگین توصیف کرد و خواستار تلطیف آن ازسوی بانک مرکزی شد و افزود: بدهکارانی که از تسهیلات استفاده کرده اند و اکنون نیز به سیستم بانکی بدهکارند و از طرفی توان پرداخت اصل و سود تسهیلات خود را ندارند با این بخشنامه نمی توانند از تسهیلات جدید استفاده کنند و این در حالی است که خواستار پرداخت سود تسهیلات و استفاده از تسهیلات جدید هستند.

خرید دین، پذیرش وثیقه تسهیلات به صورت مشترک از سوی چند بانک، افزایش سرمایه بانکها و استفده از صندوق توسعه ملی، اصلاح قانون و برقراری امکان تسهیلات دهی به واحدهایی که چک برگشتی دارند یا نتوانسته اند تسهیلات خود را تسویه کنند ( اصلاح دستورالعملها و به روز رسانی برخی از آنها ) و کمک دولت در وصول مطالبات بانکها، دیگر پیشنهادهایی بود که نمایندگان بانکهای عامل در جلسه مطرح کردند.

تمدید تسهیلات ریالی ، تسویه تسهیلات ارزی با نرخ زمان گشایش اعتبار، اعطای تسهیلات ارزی با نرخ مبادله ای یا هر نرخی که دولت تضمین کند ، انتشار اوراق مشارکت یا صکوک با تضمین دولت توسط بانکها، اعطای تسهیلات ریالی برای تامین بخشی از سرمایه در گردش از محل کاهش ذخایر قانونی در قالب وجوه اداره شده از جمله مواردی بود که نادرحق وردی معاون مدیرعامل بانک پارسیان در این زمینه ارائه داد.

در این نشست همچنین به عنوان نمونه و با شرکت مدیران عامل ۳ شرکت خودروسازی مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی این شرکتها مطرح و پیشنهادهایی ارائه شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×