اخبار نساجی

انواع لایی های نساجی در صنعت منسوجات بی بافت

مروری بر محصولات شرکت لایی ساز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت صنعتی لایی ساز در سال ۱۳۶۲ ثبت و در سال ۱۳۶۹ با همت متخصصان داخلی و خارجی به بهره برداری رسید. این شرکت امروزه با استفاده از فن آوری روز دنیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان منسوجات نبافته در خاورمیانه و تولید کننده انواع محصولات ترموباندینگ، لایی چسب، لایی اسپری لایی سوزنی و لایی کوتینگ میباشد که توانسته است نیاز صنایع مختلف از جمله پزشکی آرایشی و بهداشتی،پوشاک، کیف، کفش چرم و کالای خواب را پوشش دهد.

لایی های بیمارستانی دارای چه ویژگی هایی می باشند؟

  • جاذب رطوبت بدن
  • راحت و انعطاف پذیر
  • هزینه مقرون به صرفه
  • جلوگیری از ایجاد تنش گرمایی
  • مقاوم در برابر نفوذ مایعات به ویژه خون . قابلیت تنفس (تبادل گرما و رطوبت بین داخل و خارج)
  • قابلیت حفاظتی در مقابل نفوذ انواع میکروب های عفونی انتقال پذیر

ترموباند

ترموباند از زیر مجموعه های صنعت منسوجات بی بافت به شمار می آید. لایه تر موباند از الیاف پلی پروپیلن یا پلی استر تهیه می شوند.
لایی تر موباند به دو گروه تقسیم می شود ترموبهباند این لایی از ترکیب الیاف پلی پروپلین ساخته شده است که می تواند هیدروفیلیک (جاذب آب یا هیدروفوبیک دافع آب بوده و کاربرد آن نیز در صنایع پزشکی آرایشی و بهداشتی می باشد. مانند: البسه بیمارستانی روتختی و روبالشتی، شان، گان زیرانداز بیمار و ماسک ترموباند که از ترکیب الیاف پلی استر ساخته شده است و کاربرد آن نیز عمدتا در صنایع فیلتراسیون بوده و مناسب جهت لایه های ماسک تنفسی می باشد.

لایی های نساجی لمینیت

با استفاده از تکنولوژی لمینه کردن می توان منسوجات نبافته را با انواع مختلف فیلم (تنفسی و غیر تنفسی و دیگر افزودنی ها برای رسیدن به بهترین محصول ترکیب کرده و لایی های خاصی را تولید نمود که در صنایع کاربرد داشته باشد. این کار باعث گسترش استفاده و عملکرد انواع منسوجات نبافته می گردد.

لایی های بیمارستانی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای مثال در صنایع:

  • پزشکی
  • آرایشی و بهداشتی
  • مبل مبلمان اداری کیف، کفش و چرم مصنوعی و…

مدیگان:

این لایی از انجام عملیات لمینه ترموبهباند و فیلم تنفسی به وجود می آید.
موارد استفاده لباس ایزوله بیمارستانی، لباس جراح و …

مدیلون:

این لایی از انجام عملیات لمینه ترمو بهباند و لایه جاذب آب به وجود می آید. موارد استفاده لایه های میانی زیر انداز بیمار و …

لایی های کوتینگ

در عملیات کوتینگ میتوان منسوجات را در مواد پلیمری به صورت مذاب مایع و خمیری شکل غوطه ور و یا سطح آنرا آغشته کرد اینکار برای افزایش استحکام و جلوگیری از عبور آب واترپروف گرد و غبار و باکتری های هوازی از منسوجات میباشد این نوع محصولات در دو نوع کمیکال و اسپلیت با ضخامت و گرماژهای مختلف و تا عرض ۱۸۰۰ میلیمتر تولید می گردند. مورد استفاده در صنایع چرم مصنوعی، کیف و کفش، اتیکت خودرو سازی و …

لایی اسپیلون

لایی اسپیلون از تولیدات انحصاری شرکت لایی ساز در ایران ( تنها شرکت تولید کننده لایی اسپیلون در خاورمیانه میباشد که عمدتا در لایه ی پستایی کیف و کفش استفاده میگردد اسپیلون در مقایسه با لایی ونیدون نرم تر بوده و به عنوان واسط در کفی پشت لایه داخلی کفش استفاده میشود و با ضخامت های مختلف از هفت دهم میلی متر به بالا قابل تولید می باشد. از ویژگی های مهم آن جذب بالای رطوبت و عرق پا مقاومت عالی در دوخت برگشت پذیر و نرم مقاومت بالا در برابر پارگی و تنفس پذیری است.

لایی تک تکس

کفی های کفشی که در بازار به عنوان کفی اشتروبل یا قدک معروف هستند در شرکت لایی ساز با نام تک تکس تولید میگردند این لایی از تکمیل منسوجات نبافته با رزین و افزودنی های دیگر تولید شده و فرآیند تولید آن به گونه ای است که پس از تکمیل دارای جنسی با دوام و فشرده خواهد بود این لایی به نسبت جورابگیر ونیدون) و قدک دارای بافتی خشکتر است به همین دلیل برای استفاده در زیره کفش گزینه مناسبی است. تک تکس به دو صورت تولید میشود تک تکس نرمال و تک تکس حرارتی چسب دار…

لایی های چسب

لایی و نیدون

ونیدون در بازار با عنوان جورابگیر، کتیبه یا نمدی نیز شناخته میشود که برای بالا بردن استحکام و مقاومت چرم استفاده میشود این لایی حالت خشکی به کفش و کیف چرمی میبخشد و بین آستری و چرم قرار میگیرد معمولا در پنجه و پاشنه کفش و داخل صندل برای ایجاد قوام مورد استفاده قرار می گیرد.

لایی های نساجی سنتیلون

این محصول نیز نوعی نمد میباشد و همانند ونیدون در کفش استفاده میشود و از آن به عنوان واسط بین لایی های کفش و برای بالا بردن مقاومت کیف و کفش استفاده می شود. این نوع لایی در مقایسه با ونیدون نرم تر برگشت پذیر تر و فرم پذیر است سنتیلون در تولید کفش های نظامی و ایمنی و بعضا در تولید پشت لایه داخلی صندل قابل استفاده است.

لایی چسب تک تکس کیف و کفش

این نوع از تک تکسها با استفاده از چسب های ترموپلاستیک که از خانواده پلی آمید و پلی اتیلن هستند چسب دار میشوند.تولید کنندگان کیف و کفش با استفاده از این نوع لایی ها و دستگاه فیوزینک بصورت اتویی می توانند لایه های مختلف را به هم بچسبانند. این روش سبب افزایش استحکام و چسبندگی لایی چسب شده و دیگر نیازی به استفاده از چسب به صورت جداگانه نمی باشد. معمولا از این نوع تک تکس در کارخانه های تولید کفش که تیراژ بالایی دارند و مجهز به دستگاه های فیوزینگ هستند استفاده می شود.

لایی چسب پارچه ای IVA (کیف و کفش)

لایی چسب IVA در زیر پارچه پستایی کفش قرار میگیرد در این روش تولید کنندگان میتوانند جهت جلوگیری از کشیدگی پارگی یا چروکیدگی پستایی کفش در طول زمان لایی چسب IVA را که خاصیت کشسانی دارد، با دستگاه فیوزینگ به روش پرس داغ در هنگام قالب گیری به قسمت پشتی رویه کفش بچسبانند.

لایی چسب سوزنی ICP/ILD

این لایی در صنعت پوشاک استفاده می شود.

لایی چسب آهاری (پوشاک)

لایی چسب آهاری ترموباند یا (کاغذی با ضخامت متوسط برای استفاده در پارچه های کتان ترگال و نخی کاربرد دارد این لایی که با عنوان لایی چسب زنجان نیز شناخته می شود آبرفت ندارد و بعد از شستشو کوتاه نمی شود و برای استحکام بخشیدن به پارچه از آن استفاده میگردد. لایی چسب های ضخیم برای نوار کمر دامن و لایی چسب های نازک تر برای قسمت هایی مانند یقه و مچ به کار می رود. این لایی چسب معمولا در عرضهای ۱۰۰ و ۱۱۰ سانتیمتر تولید میشود.

لایی هایی ترموفیز

لایی چسب پارچه ای (IVA) کیف و کفش

لایی چسب IVA در زیر پارچه پستایی کفش قرار میگیرد در این روش تولید کنندگان میتوانند جهت جلوگیری از کشیدگی پارگی یا چروکیدگی پستایی کفش در طول زمان لایی چسب IVA را که خاصیت کشسانی دارد، با دستگاه فیوزینگ به روش پرس داغ در هنگام قالب گیری به قسمت پشتی رویه کفش بچسبانند.

لایی چسب پردینه

این لایی در صنعت دکوراسیون و پرده استفاده میشود.

لایی ترموفیوز

این گروه محصول از ۱۰۰ تا ۸۰۰ گرم در متر مربع و تا عرض ۲۴۰۰ میلیمتر تولید میگردند این محصولات در تولید لحاف و کیسه خواب، پنبه دوزی، فیلترهای صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

لایی ترموفیوز قو کالای خواب و پوشاک

در تولید این محصول ابتدا الیاف مخصوص (لطیف و با خاصیت ارتجاعی بالا وارد دستگاه شده و چندین مرحله حلاجی میگردد و در نهایت ترموفیوز قو تشکیل می گردد که در کالای خواب و مبلمان و همچنین پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد.

لایی ترموفیوز رویال کالای خواب و پوشاک

تکنولوژی تولید این لایی نیز مانند ترموفیوز قو است با این تفاوت که الیاف آن خشک تر بوده و خاصیت ارتجاعی آن کمتر میباشد این لایی در کالای خواب و همچنین پوشاک نیز کاربرد دارد.

لایی ترموفیوز آسا کالای خواب

تکنولوژی تولید این لایی نیز مانند ترموفیوز رویال است. با این تفاوت که این لایی بافتی فشرده تر دارد و دارای انعطاف پذیری کمتری میباشد و در کالای خواب تشک و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد

لایی ترموفیوز استار (فیلتراسیون)

این لایی نیز مانند ترموفیوز رویال و آسا تولید می شود با این تفاوت که بافتی فشرده تر دارد و معمولا در گرماژ های پایین تر تولید میشود که در پوشاک هود آشپزخانه و صنعت فیلتراسیون کاربرد دارد.

لایی های نساجی سوزنی

این نوع محصولات از ۸۰ تا ۷۰۰ گرم در متر مربع و تا عرض ۵۲۰۰ میلیمتر تولید میگردند صنایع خودروسازی، فیلتراسیون و ایزولاسیون، تجهیزات پزشکی ژئوتکستایل، موکت، پوشاک و …. از بازارهای مصرف این محصول میباشد.

لایی هایی سوزنی

لایی سوزنی در راهداری، شهرسازی

ژئوتکستایل صفحات نفوذ پذیری از منسوجات نبافته می باشند که از الیافی همچون پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته شده اند. این لایی در زیر آسفالت زهکشی ساختمان محافظ پشت چمن مصنوعی ایجاد دریاچه های مصنوعی و … کاربرد دارد.

لایی سوزنی در خودروسازی

این محصول در رنگها و گرماژ مختلف قابل تولید است و به عنوان پوشش ظاهری در بخشهای مختلف خودرو از جمله نماهای عایق درب موتور، سقف، طاقچه عقب روگلگیری های صندوق عقب و … قابل استفاده می باشد.

لایی سوزنی در فیلتراسیون

این دسته از محصولات معمولا در بخش هایی از فیلتر که ضخامت می بایست کمتر از ۵ میلی متر باشند همانند فیلترهای کیسه ای ماسک ها و … کاربرد دارد. این لایی قابلیت جذب گرد و غبار و ذرات بسیار ریز را دارد. ذرات در داخل الیاف به گونه ای گرفتار میشوند که باعث تجمع در سطح نمی گردند.

لایی سوزنی در عایق کاری و ایزولاسیون

لایه هایی سوزنی میتوانند به عنوان عایق در سقف، کف و دیوارهای ساختمان استفاده شود تا جریان اتلاف انرژی را به حداقل برساند.

لایی سوزنی (مبلمان)

لایی های سوزنی به عنوان پوششی برای قسمتهای مختلف مبلمان و در زیر پارچه و چرم مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند استفاده از این لایی باعث حفاظت بیشتر و پوشاندن نواحی معیوب فوم، افزایش نرمی سطوح مبل، امکان گردش هوا و زیبایی بیشتر صندلی و مبلمان می گردد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×