اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ نگاه امیدوارانه بازار به بغداد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بازار سرمایه پس از پشت سر گذاشتن اردیبهشت ماه سراسر رکود با آغاز خرداد ماه اندکی از لاک احتیاط خود بیرون آمد و سریال افت متوالی چهار هفته ای را با ثبت رشد ۶/۱ درصدی و تثبیت شاخص در بالای سطح روانی ۲۷ هزار واحد به پایان برد.

واکنش مثبت بورس که پس از یک دوره کاهش فرسایشی قیمت سهام رخ داده را می‌توان به گمانه‌زنی‌ها در مورد مذاکرات نمایندگان کشورمان با گروه موسوم به ۱+۵ در بغداد مرتبط دانست. به این ترتیب بازتاب مثبت سفر دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک سو و فضای حاکم بر مذاکرات از سوی دیگر این احتمال را ایجاد کرده که نتایج نشست بغداد به اقدامات عملی در راستای کاهش تنش‌ها منجر شود. از این منظر، نگاه اهالی بورس تهران همچون بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی به بغداد دوخته شده است تا با ارزیابی نتایج گفت و گو‌ها واکنش متناسبی را در هفته آینده از خود نشان دهند؛ واکنشی که می‌تواند روند رخوت بار اخیر بورس را تغییر داده و موجب تحرک قیمت سهام در بازار شود.

پیش به سوی معاملات عمده

مطابق برنامه از پیش اعلام شده، سازمان خصوصی‌سازی عرضه‌های بزرگ و مهمی را برای خردادماه برنامه‌ریزی کرده است. در نخستین اقدام، بنا بود این سازمان روز یکشنبه آینده (هفتم خرداد) ۱۵ درصد از سهام ذوب آهن را با نرخی ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تابلو به صورت ۲۵ درصد نقد و ۷۵ درصد اقساط عرضه کند که این اقدام به علت بسته بودن نماد معاملاتی ذوب آهن احتمالا با چند روز تاخیر انجام می‌شود. با توجه به زیان انباشته ذوب آهن که موجب عدم امکان تقسیم سود در دو مجمع پیش رو می‌شود، خریدار بر خلاف بسیاری موارد مشابه نمی‌تواند به دریافت سود سهام جهت تسویه اقساط اتکا کند. در اقدامی دیگر، ۲۰ درصد سهام حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در روز ۱۶ خرداد ماه با قیمتی ۲۵ درصد بیش از نرخ تابلو عرضه می‌شود. اما مهم‌ترین رویداد آتی مربوط به عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان است که طی آن مدیریت دومین فولادساز بزرگ ایران به متقاضی واگذار می‌شود.

قیمت پایه بلوک که به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد طی اقساط چهارساله تسویه می‌شود ۲۲۶۲ تومان در هر سهم تعیین شده است که ارزش این بلوک ارزشمند را به سطح ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. با عنایت به قیمت گزاف این بلوک، به احتمال زیاد متقاضی آن را باید در بین نهادهای شبه دولتی که توانایی مالی قابل ملاحظه ای دارند، جستجو کرد. عرضه «فخوز» از آن جهت برای بازار سرمایه حائز اهمیت است که تغییر مدیریت این شرکت بزرگ دولتی در صورت حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و کنترل بیش از پیش هزینه‌ها می‌تواند به جهش سودآوری آن منجر شود. در بخش عرضه‌های خرد، هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی عرضه ۵ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از طریق بازار سرمایه را مصوب کرده که این عرضه بزرگ و مهم نیز بنا بر اظهار سرپرست پذیرش بورس در خردادماه انجام خواهد شد. در این خصوص، شورای رقابت در روز گذشته نام دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین را از شرکت‌های تحت مدیریت هلدینگ خلیج فارس حذف کرد. علت این اقدام، ماهیت انحصاری خدمات این شرکت‌ها (تامین کننده مواد اولیه بخش اعظمی از کارخانجات پتروشیمی) است، به این ترتیب باید منتظر تغییرات احتمالی در ترکیب سبد سهام و میزان سودآوری این هلدینگ بزرگ قبل از ورود به بورس بود.

روزهای خوش فروشندگان در بورس کالا

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روند معاملات محصولات فلزی و پتروشیمی در این هفته در بورس کالای ایران با ثبات نسبی رقم خورد. نکته قابل توجه در این میان، عدم واکنش قیمت‌ها به افت ۱۵ درصدی ارزش دلار و نیز کاهش قیمت‌های جهانی است که موجب شده یک فرصت استثنایی برای سودآوری عرضه‌کنندگان در بازار فراهم شود. در هفته مورد گزارش، محصولات مسی در محدوده ۱۳ هزار تومان در هر کیلو به فروش رفت که با توجه به قیمت ۷۷۰۰ دلاری جهانی مس و نرخ دلار ۱۶۰۰ تومانی، قیمتی گران‌تر از معادل بازار جهانی برای این محصول محسوب می‌شود. در رویدادی مشابه، عرضه‌های آلومنیومی هم با قیمت‌های قبلی انجام شد و محصول اصلی تولیدکنندگان یعنی شمش خالص با قیمت حدود ۴۲۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید. عرضه‌های فولادی نیز شرایط مشابهی داشت و ثبات نرخ میلگرد در محدوده ۱۲۰۰ تومان با عنایت به نرخ ۶۵۰ دلاری این محصول در کشورهای همسایه قابل تامل است. در این میان، شاید تنها شرکتی که هنوز قیمت محصولاتش را با دلار آزاد هماهنگ نکرده فولاد مبارکه است که به‌رغم قیمت ۷۰۰ دلاری ورق گرم در منطقه، کماکان محصول اصلی خود را کمتر از ۹۵۰۰ ریال در هر کیلو به فروش می‌رساند. هر چند ادامه این وضعیت در بورس کالا به ویژه در صورت کاهش محدودیت‌های تجاری بعد از مذاکرات بغداد مورد تردید است، اما شرایط کنونی می‌تواند یک دوره استثنایی به لحاظ سودآوری برای شرکت‌های مرتبط در بهار ۹۱ را فراهم آورد. به این ترتیب انتظار می‌رود میزان سودآوری شرکت‌های فلزی و معدنی در گزارش‌های سه ماهه با جهش معناداری مواجه شود. در مورد شرکت‌های پتروشیمی هم می‌توان انتظار سناریویی مشابه را به علت رشد قیمت دلار و افزایش ارزش صادرات داشت؛ البته در مورد این گروه توجه به برخی گمانه‌زنی‌ها که اخیرا در زمینه مشکلات فروش شرکت‌ها مطرح شده نیز حائز اهمیت است.

توپ هدفمندی زیر پای دولت

بالاخره قانون بودجه پس از اصلاحات نهایی در مجلس توسط شورای نگهبان تایید شد و برای اجرا در اختیار رییس جمهور قرار گرفت. در هفته جاری نشانه‌هایی مهم در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های قانون بودجه امسال قابل رصد بود. در این راستا، واریز سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی خرداد ماه و نیز اظهارات مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز مبنی بر افزایش نیافتن قیمت این حامل انرژی در فاز دوم هدفمندی جالب توجه بود. به نظر می رسد پس از عدم تامین نظر دولت در افزایش قابل ملاحظه منابع هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، دولت عجله‌ای برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ندارد و هنوز نشانه‌های جدی از تدوین جزئیات اجرایی فاز دوم هدفمندی به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که فاز دوم هدفمندی با سناریویی ملایم‌تر و دیرتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد به مرحله اجرا درآید؛ فرضیه‌ای که در صورت تحقق به دلیل منتفی شدن جهش هزینه انرژی شرکت‌ها برای تولیدکنندگان و سهامداران خبر خوشی خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×