اخبار نساجی

کاهش قیمت و بهبود کیفیت کالا نیازمند افزایش بهره‌وری نیروی کار است

 

کاهش قیمت و بهبود کیفیت کالا نیازمند افزایش بهره‌وری نیروی کار است

قائم مقام وزیر صنعت در امور فضای کسب و کار گفت: تولید کالا و خدمات با قیمت پایین و کیفیت بالا نیازمند افزایش بهره‌وری نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود موحدی امروز در هشتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در تهران اظهار داشت: تلاش در جهت افزایش بهره‌وری نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم برای این مسئله است، تا از منابع انسانی استفاده بهینه‌ای صورت گیرد و ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در بحث ارتقاء بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی می‌توان بر بهبود ساختارها متمرکز شد، تا افزایش بهره‌وری عوامل تولید را شاهد باشیم، گفت: بهبود کیفیت نیروی انسانی نیز باید در جهتی اتفاق بیفتد که بهره‌وری بالایی از این نیرو داشته باشیم.

موحدی ادامه داد: ۵ درصد تولید ثروت جهانی توسط ۶۳ کشور توسعه نیافته، ایجاد می‌شود که این سهم در ۱۰۰ کشور در حال توسعه ۱۶ درصد و در ۲۹ کشور صنعتی ۷۹ درصد است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه نیافته منابع انسانی ۳۶ درصد در تولید ثروت جهانی سهم دارند و منابع طبیعی ۴۴ درصد و امکانات نیز ۲۰ درصد سهیم است.

وی ادامه داد: سهم منابع انسانی در کشورهای در حال توسعه ۵۶ درصد است که این سهم در مورد منابع طبیعی به ۲۸ درصد می‌رسد.

به گفته وی، در کشورهای توسعه یافته نیز منابع انسانی از سهم ۶۷ درصدی در تولید ثروت برخوردار هستند که این سهم در مورد منابع طبیعی به ۱۷ درصد می‌رسد.

قائم مقام وزیر صنعت، تولید کالا و خدمات با قیمت پایین و کیفیت بالا را عاملی برای افزایش صادرات، ارزآوری، رضایت مشتری و ارتقاء درآمد ریالی کشور عنوان کرد و گفت: دستیابی به این هدف از طریق تقویت بهره‌وری نیروی کار حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۰۰ رتبه دوم از نظر بهره‌وری نیروی کار را در منطقه داشت، گفت: این رتبه در سال ۲۰۰۸ به ۴ رسید که نشان می‌دهد برای افزایش بهره‌وری باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح حمایت از واحدهای صنفی و بازرگانی در سال گذشته، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مجموعه بازرگانی و شرکت‌های پخش کالا، صادرات و واردات از بهره‌وری عوامل بالاتری برخوردار بوده‌اند، زیرا هم سهم سرمایه انسانی بهبود یافته و هم شرکتها مقیاس فعالیت بزرگتری را دارا هستند.

موحدی ادامه داد: بررسی‌ها در مورد ۴۹ هزار واحد صنعتی نشان می‌دهد، حدود ۳۲ درصد افراد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

وی با اشاره به وجود بیش از صد هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی در حوزه صنعت، گفت: ۴۲ درصد دانشجویان علمی کاربردی در حوزه صنعت فعال هستند و طی ۲ سال اخیر مراکز ارتقاء یافته برای استفاده از علم در صنعت از ۱۳۰ واحد به ۲۰۰ مرکز ارتقاء یافته است.

وی تأکید کرد: باید به سمت الگوی جدیدی مبتنی بر صادرات حرکت کنیم، تا بهره‌وری نیروی انسانی و ارتقاء بنگاه‌های تولیدی را شاهد باشیم.

قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: کارکنان دانشی باید در منافع حاصل از ارتقاء بهره‌وری مشارکت داشته باشند، تا باعث تشویق کارکنان به افزایش بهره‌وری شوند.

به گزارش فارس، در پایان این همایش ۱۱ واحد صنعتی موفق به دریافت گواهینامه تعالی منابع انسانی شدند، به ۶ شرکت، تقدیرنامه، ۲ ستاره تعالی منابع انسانی و به ۳ شرکت تقدیرنامه ۳ ستاره تعالی منابع انسانی تعلق گرفت. یک شرکت نیز موفق به دریافت نشان برنزی سه ستاره‌ای تعالی منابع انسانی شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×