اخبار نساجی

تجارت ۹۵ میلیارد دلاری سال ۹۱ به رغم تحریم/ ۴۱.۵ میلیارد صادرات و ۵۳.۵ میلیارد واردات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: جلوگیری از خام فروشی، تلاش برای فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کسب سهم بیشتری از صادرات صنایع دانش‌بنیان و تنوع بازارهای هدف صادراتی از مهمترین اهداف است.

حمید صافدل در اجلاس سراسری مدیران وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: تنظیم برنامه متناسب سازی سیاست تجاری بر اساس سند ارزی و استفاده از ظرفیتهای تهاتر در کشورهای منطقه علاوه بر راهکارهای معمول تجاری و استفاده از ظرفیتهایی که در موافقتنامه های چند جانبه به خصوص کشورهای عضو اکو و D8 مورد توجه قرار گرفته است و نیز توجه به بازارهای هدف روسیه، هند و ترکیه در بین کشورهای منطقه از دیگر رویکردهای سال جدید خواهد بود.

صافدل با تشریح برخی اقدامات سال گذشته این سازمان گفت: مهمترین نگاه و رویکرد وزارت صنعت ، معدن و تجارت، هم پیوندی در حوزه های مختلف تولید و تجارت و تلاشهایی بود که جهت تامین مواد اولیه بخش تولید ، حمایت از نیازمندیهای مصرف کننده و تلاش برای توسعه صادرات با همین نگاه شکل گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته برای تحقق اهداف حوزه بین الملل در هیات ها و نشستهای مختلف در خدمت حوزه صنعتی و معدنی و بازرگانی بودیم و از این رو حضور در ۶۰ تمایشگاه داخلی ، ۵۰ نمایشگاه خارجی و تلاش موثر برای اعزام ۲۴ هیات تجاری و پذیرش ۲۶ هیات از کشورهای دیگراز جمله اقدامات ما در سال گذشته به شمار می‌رود.

به گفته صافدل تلاش برای برگزاری کمیسیون های مشترک و کمیته های بازرگانی و تجاری کشورها، تشکیل میزهای تخصصی تحویل کالا ( کار جدیدی که از ۲ سال پیش آغاز شده ) و حضوردر استانها برای برگزاری میزهای کشوری بازارهای هدف از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت در سال ۹۱ عنوان شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود : مجموع تجارت خارجی کشورمان در سال گذشته با وجود تحریمهای همه جانبه به ۹۵ میلیارد دلار رسید که از لحاظ ارزشی ۴۱.۵ میلیارد دلار صادرات و ۵۳.۵ میلیارد دلار واردات را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: اگر چه در حوزه صادرات کاهش ۵ درصدی داشتیم اما از لحاظ تناژ، صادرات ۷۸ میلیون تنی در سال ۹۰ و مقایسه باصادرات ۷۹ میلیون تنی سال ۹۱ بالغ بر یک درصد افزایش صادرات را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد : با وجود شرایط خاص تحریم در سال ۹۱ صادرات غیر نفتی بیشتر شد.

صافدل ادامه داد: در سال گذشته تحریمهای یک جانبه بر علیه کشورمان که با تحریم بانک مرکزی و نیز تحریم در شبکه حمل و نقل کشور به خصوص حوزه دریایی که باعث کاهش ۴۶ درصدی صادرات پتروشیمی شد ، فشارهایی را بر اقتصاد کشور وارد کرد.

وی با اشاره به تغییرات نرخ ارز و بروز نظام دو نرخی ارز افزود: این عوامل از جمله پدیده هایی بود که شرایط ارزی و کمبود نقدینگی حاصل آن به شمار می رفت و به واحدهای تولیدی تحمیل می شد.

صافدل ادامه داد: در حوزه راهبری حوزه بازار داخلی و بازرگانی خارجی هم جلساتی برگزار شد و در این راستا ضرورت ایجاد نظام جدید سیاستهای تجاری به طور جدی بروز کرد.

وی به برخی اقدامات انجام شده در راستای مدیریت حوزه واردات اشاره کرد و افزود: به دنبال تصمیم جدی حوزه مدیریت واردات، نظام گروه بندی کالا شکل گرفت و به منظور تامین ماده اولیه مورد نیاز تولید و جلوگیری از ورود کالاهای لوکس از تیرماه سال گذشته کالاها در ۱۰ گروه کالایی اولویت بندی شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×