اخبار نساجی

تعطیلی ۲۷۰۰ واحد تولیدی در ۷ سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تعطیلی 2700 واحد تولیدی در 7 سال

 

طبق اظهارات مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ بیش از ۲۷۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط تعطیل شدند.

به گزارش «اقتصادنیوز»، مسعود نیلی در گفت‌وگویی با تجارت‌فردا از رخ دادن دو پدیده در اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر سخن گفته است.

وی به خالی بودن برخی فرصت‌های شغلی و تغییر شکل بنگاه‌های تولیدی از کوچک و متوسط به بزرگ و دولتی در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ وابستگی بودجه ما به نفت در مقایسه با بقیه کشورهای نفتی خیلی زیاد شده، چون تقریباً همه درآمدهای نفتی را وارد بودجه کرده‌ایم. یکی از نتایج آن، این بوده که تعداد بنگاه‌های کوچک صنعتی ما از حدود ۱۳ هزار به ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد و تعداد بنگاه‌های متوسط نیز از ۴۱۰۰ به ۳۹۰۰ بنگاه رسیده اما بنگاه‌های بزرگ از ۴۳۰ به ۴۹۰ واحد افزایش پیدا کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نیلی ادامه داد: در مجموع اتفاقی که در صنعت‌ ما افتاده، بیانگر آن است که حدود ۲۷۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط در سال‌های اخیر تعطیل و باعث بیکاری بخشی از جمعیت شاغل ما شده است.

به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهور، بنگاه‌های بزرگ اقتصاد ایران عمدتاً دولتی و بنگاه‌های کوچک و متوسط عمدتاً خصوصی هستند، بنابراین در این سال‌ها تعداد بنگاه‌های کوچک و متوسط خصوصی کاهش پیدا کرده و بنگاه‌های بزرگ افزایش یافته است و در نتیجه اشتغال در بخش خصوصی پایین آمده که انعکاس آن را در ارقام کلان اشتغال می‌توان مشاهده کرد.

وی در مورد پدیده بدون متصدی بودن برخی فرصت‌های شغلی نیز توضیح داد: تقاضا برای کارگر ساده وجود دارد و ما مجبوریم برای پوشش این تقاضا، از نیروی کار وارداتی عمدتاً افغان‌ها استفاده کنیم. شکل‌گیری چنین پدیده‌ای به ساختار اشتغال‌ ما برمی‌گردد. ضمن اینکه کل این ساختار اشتباه بوده، به سمت شغل‌هایی حرکت کرده‌ایم که اولاً آقایان را بیشتر نیاز دارد، ثانیاً نیروهایی را به کار می‌گیرد که کمتر تحصیل کرده‌اند. در حالی که ما به شغل‌هایی احتیاج داریم که زنان را به کار گیرد و نیروهای تحصیلکرده را جذب کند.

نیلی متذکر شد: اما در سال‌های اخیر، به دلیل سرمایه‌گذاری بالایی که در توسعه آموزش عالی صورت گرفت، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها ضربه‌گیر بازار کار ما شدند و توسعه آموزش عالی به سمتی رفت که تناسبی با سطح توسعه‌یافتگی و نیازهای کشور نداشت.

وی در این بخش نیز آمار داده که ۷۲ درصد شاغلان کشور بدون تحصیلات عالی هستند و این در حالی است که هر‌ساله به تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی کشور اضافه شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×