اخبار نساجی

کدام خودروها از کدام بنادرایران وارد می شوند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کدام خودروها از کدام بنادرایران وارد می شوند؟

سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

کاهش واردات خودرو تابعی از کل واردات در سال جاری است که در این ۱۰ ماه کاهش یافته است. طی ۱۰ ماه سال ۹۰ تعداد سه هزار و ۶۲۱ دستگاه کمتر از ۱۰ ماهه سال گذشته خودرو خارجی وارد کشور شده است. طبق آمار گمرم ۳۳ هزار و ۱۳ دستگاه از انواع خودرو سواری وارد کشور شده است طی همین مدت در سال گذشته ۳۶ هزار و ۶۳۴ دستگاه خودرو از کشورها خارجی وارد ایران شده است.

در این مدت از نظر وزنی و ارزشی نزدیک به ۱۰ درصد کاهش واردات در این زمینه رخ داده است. مجموع ارزش واردات خودرو در ۱۰ ماهه امسال ۶۸۲ میلیون دلار بوده است.

سهم بندرهای مختلف از واردات

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عموم خودروهای وارداتی با حمل و نقل دریایی و از طریق بنادر تجاری کشور وارد ایران می‌شود.

درطول ۱۰ ماهه سال جاری خودروهای سواری و سنگین از طریق بنادر بزرگ کشور نظیر بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر چابهار و … وارد کشور شده‌اند. در این مدت وزن خودروهای هیوندای وارداتی از بندر شهید رجایی به ۶ هزار و ۳۴۱ تن رسید. ۲۴۳ تن از این خودرو در بندر شهید باهنر تخلیه شده و ۳۴ تن نیز از بندر لنگه راهی خاک ایران شده است.

سواری تویوتا دیگر خودروی پر مشتری در ایران بوده است که مجموع وزن این خودری وارداتی به یک هزار و ۸۷۰ نزدیک شده است. از این میزان یک هزار و ۸۲۹ تن از بندر شهید باهنر وارد شده؛ ۱۹۰ تن در بندر شهید رجایی از کشتی تخلیه شده؛ ۲۴ تن ازطریق بندر لنگه وارد خاک ایران شده و ۱۵ تن نیز در بندر خرمشهر به خاک ایران پای گذاشته است.

در این مدت وزن خودروهای سواری  بنز وارد شده به کشور به ۲۸۵ تن رسیده است که این واردات از بندر شهید باهنر انجام شد. در ۱۰ ماهه سال ۹۰ به میزان ۲۶۶ تن از انواع سواری رنو نیز وارد کشور شده است که مبادی ورودی ۱۳۸ تن آن بندر شهید رجایی و راه ورودی ۱۲۸ تن دیگر آن بندر شهید باهنر بوده است.

خودرو سواری کیا نیز واردات قابل توجهی را تجربه کرده است به گونه‌ای که مجموع وزن خودروهای سواری کیا که از طریق بنادر ایران وارد شده است به ۲۲۰ تن می‌رسد. ۱۰۲ تن از این خودرو از طریق بندر شهید باهنر به کشور وارد شده است. و بنادر شهید رجایی، خرمشهر و لنگه نیز هر کدام سهم ۶۰، ۴۴ و ۱۴ تنی از واردات این خودرو داشته‌اند.

در میان خودروهای لوکس، لکسوس پرمشتری‌تر از سایرین بوده است به گونه‌ای که وزن خودروهای لکسوس وارداتی در این ۱۰ ماه به ۸۲ تن رسید که بندر شهید باهنر عمده آن را از کشتی‌ها تخلیه کرده است. ۶ تن از این خودرو در بندر لنگه و ۵ تن نیز در بندر خرمشهر تخلیه شده است. مجموع وزن خودروی سواری پورشه نیز که از طریق بندر شهید باهنر به خاک ایران رسیده است به ۲۵ تن نزدیک شد. در طول ۱۰ ماهه سال ۹۰ ۴۴ تن سواری بی‌ام‌و نیز از طریق بندر شهید باهنر وارد خاک ایران شده است.

شاید لوکس‌ترین خودروی وارد شده در این ۱۰ ماه دو دستگاه سواری فراری به وزن ۴ تن باشد که بندر شهید باهنر آن را از کشتی تخلیه کرده است. یک دستگاه سواری هامر به وزن ۲ تن دیگر خودروی لوکس بوده است که از طریق بندر شهید باهنر وارد ایران شده است.
در این ۱۰ ماه ۵۲ تن خودروی سواری شورلت نیز از طریق بنادر شهید باهنر و خرمشهر به خاک ایران رسیده است. مجموع به غیر از این خودروها مجموعا در حدود ۴۱ هزار تن خودروی سواری دیگر نیز از طریق بنادر بزرگ کشور وارد شده است.

در این مدت بنادر ایران به پایگاه صادرات خودروهای تولید داخل نیز تبدیل شده بود به گونه‌ای که مجموعا ۲۰ تن خودرو ایرانی از طریق ۵ بندر شهید باهنر، خرمشهر، امیرآباد، انزلی و بوشهر به کشورهای هدف فرستاده شده است.

کشورهای صادرکننده

در ۱۰ ماهه سال جاری ترکیب کشورهایی که بیشترین خودروها را به ایران صادر کرده‌اند نیز چندان تغییر نکرده است.در این مدت کره جنوبی بیشترین سهم را از بازار خودرو ایران به خود اختصاص داد. امارات متحده عربی و عمان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کره جنوبی ۱۷ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو به ایران صادر کرده است که  ارزش آن به ۳۱۲ میلیون و ۷۳۶ هزار دلار رسیده است. پس از کره امارات، ۱۰ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار به ایران صادر کرده است.

در این مدت واردات خودرو از عمان نیز یک هزار و ۸۵۴ دستگاه به ارزش ۳۵ میلیون و ۸۴۴ هزار دلار بوده است، که این کشور به لحاظ تعداد ۵.۶۲ درصد و به لحاظ ارزش ۵.۲۶ درصد از کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است. البته عمان بیشتر پایگاه صادراتی است و بخشی از خودروهای تولید اروپا و آمریکا را به ایران ارسال می‌کند. به طور متوسط، قیمت هر خودرو وارداتی به کشور در ۱۰ ماهه امسال، ۲۰ هزار و ۶۴۶ دلار برآورد شده است  که با این حساب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۵ صدم درصد به متوسط قیمت خودروهای وارداتی افزوده شده است.

این نکته قابل ذکر است که همه خودروهای وارداتی کشور از طریق کشتی و حمل و نقل دریایی وارد کشور نمی‌شود بلکه بخش اندکی‌ از خودروهای وارداتی که در دسته واردات موردی قرار می‌گیرد از طریق حمل و نقل جاده‌ای به کشور می‌آیند. اما بار اصلی واردات خودرو بر دوش بنادر ایران است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×