اخبار نساجی

دو راه پیش روی سهامداران بانک آرین

 

مسئول گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس با اشاره به لزوم ارائه دلایل لغو مجوز بانک آرین گفت: سهامداران این بانک دو راهکاردارند،یا موضوع فعالیت بانک را تغییر دهند یا اعلام انحلال کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، درحالی بانک الکترونکی آرین با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی به عنوان اولین بانک الکترونیکی کشور در ۵ دی سال گذشته اقدام‌ به پذیره نویسی سهام خود کرد که به دلیل عدم اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی نماد معاملاتی آن از ۱۱ آبان سال جاری در فرابورس بسته شده بود.

این رویداد و نامشخص بودن فعالیت آن مورد اعتراض حدود سه هزار سهامدار این بانک واقع شد،اما یک عضو شورای پول و اعتبار از لغو مجوز فعالیت این بانک خبر داد تا در این میان بلاتکلیفی سهامداران آن نامشخص تر از گذشته باشد.

*لغو مجوز نیازمند بررسی است

در این رابطه محمود خواجه‌نصیری مدیر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به فارس گفت: این موضوع نیاز به بررسی و راهکارهای حقوقی دارد، چرا که مؤسسین آن تعهداتی را متقبل شده‌اند. از طرف دیگر این موضوع یک پرونده جدید است که تا پیش از این در سازمان بورس متداول نبود و سابقه چنین اتفاقی وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: نماد این بانک درحالی از آبان سال جاری بسته است که باید بررسی شود شرکتی که با لغو مجوز فعالیت روبرو می‌شود با چه فرآیند و آینده‌ای روبرو خواهد شد؟

*دو راه در پیش روی سهامداران

محمد سلطانی مسئول گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس هم به فارس گفت: هر چند مجوز فعالیت این بانک از سوی شورای پول و اعتبار لغو شده اما از لحاظ مسائل حقوق تجارت، بانک آرین می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد،. بنابراین سهامداران بانک آرین دو راه در پیش دارند. یا با برگزاری مجمع فوق‌العاده موضوع فعالیت بانک را عوض کنند و مثلا” تبدیل به موسسه کنند یا تصمیم به انحلال آن بگیرند و پول سهامداران از محل دارایی ها یا وجوه موجود پس داده شود.

وی ادامه داد: در این میان جا دارد دلایل لغو مجوز بانک آرین از سوی شورای پول و اعتبار اعلام شود تا سهامداران و سایر مسئولان از دلایل لغو مجوز آن مطلع شده و بدانند که چرا بانکی ابتدا مجوز فعالیت گرفته و سپس لغو مجوز می‌شود.

این مقام مسئول در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه با این اوصاف سهامداران بانک آرین که حدود سه هزار نفر هستند چه اقدامی را می‌توانند انجام دهند، پاسخ داد؟ از لحاظ تئوری سهامداران می‌توانند به آن دسته از اشخاصی که باعث چنین اتفاقی شده‌اند مراجعه کنند اما مشخص شدن مسئولین امر و ضرر دهندگان با فرآیند قضایی مشخص شود.

سلطانی گفت:با این همه حکم ساده‌تر لغو مجوز بانک آرین این است که سهامداران آن در جریان برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای تصمیمی‌گیری کنند.

* بانک آرین چرا و چگونه شکل گرفت؟

تاسیس بانک مجازی در ایران نخستین بار در سال ٨٧ در بسته سیاستی _ نظارتی بانک مرکزی به طور رسمی مطرح و طی آن اعلام شد در راستای ارتقای خدمات بانکداری در ایران در نظر است برای تاسیس دو بانک تمام الکترونیکی (مجازی)، مجوز تاسیس صادر شود.

برهمین اساس بود که مؤسسان بانک الکترونیکی آرین اواخر ٨٧ با هدف عملی کردن این ایده ، پس از اخذ مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی در ۵ دی سال گذشته اقدام به پذیره نویسی سهام از طریق بازار فرابورس و بانک کارآفرین کردند.

در مرحله بعد بانک سهامی عام آرین ۱۰ فروردین۹۰ با سرمایه اولیه٧٠ میلیارد تومان تاسیس و بلافاصله آن با اعمال افزایش سرمایه ایی به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.درحالی که بانک در امید نامه خود نیمه دوم سال ۹۰ را تاریخ شروع فعالیت اعلام کرده بود به ناگاه با بازگشایی پرونده اختلاس بزرگ بانکی و تخلفات صورت گرفته در تاسیس بانک آریا، بانک مرکزی تصمیم به نظارت بیشتر بر تاسیس بانک آرین گرفت و روند قیمتی سهم در فرابورس رو به کاهش گذاشت تا اینکه ۱۱ آبان سال جاری نماد معاملاتی بانک آرین برای ارائه اطلاعات متوقف که با اعتراض سهامداران آن روبرو شد و در نهایت این پرونده با لغو مجوزفعالیت روبرو شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×