اخبار نساجی

ثبت‌نام ۳۰۰هزار نفر برای مالیات ارزش افزوده/ شرایط بخشودگی جریمه‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ثبت‌نام ۳۰۰هزار نفر برای مالیات ارزش افزوده/ شرایط بخشودگی جریمه‌ها

 

معاون سازمان امور مالیاتی کشور از ثبت نام ۳۰۰ هزار نفر برای پرداخت مالیات ارزش افزوده تاکنون خبر داد و شرایط بخشودگی جریمه‌های مالیاتی را اعلام کرد.

علیرضا طاری‌بخش در خصوص تکالیف مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده در دوره تابستان سال ۱۳۹۱ گفت: مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف هستند مالیات بر ارزش افزوده را با نرخ ۵ درصد در زنجیره مبادلات وصول و مطابق ماده ۲۱ قانون حداکثر تا ۱۵ مهرماه ۱۳۹۱ نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی دوره مذکور و پرداخت مالیات اقدام نمایند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از مشمولان مالیات بر ارزش افزوده در شمول اجرای این قانون قرار گرفته‌اند، گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ هزار مؤدی ثبت‌نام شده و آنچه مسلم است، تعدادی از مشمولان هنوز اقدام به ثبت‌نام ننموده‌اند و ادارات امور مالیاتی برای مؤدیانی که ثبت‌نام نشده اند پرونده مالیاتی تشکیل داده یا می‌دهد و در چارچوب مقررات نسبت به رسیدگی و تشخیص مالیات آنان اقدام می‌نماید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های تسلیمی افزود: فعلاً اظهارنامه‌های مؤدیان پرریسک مورد رسیدگی قرار می‌‌گیرد، با این حال عده‌ای هستند که ثبت‌نام نکرده‌اند و عده‌ای هم علیرغم ثبت‌نام، قانون را به طور کامل اجرا نمی‌کنند و نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام نمی‌نمایند. بنابر این بدیهی است که سازمان امور مالیاتی تکلیف دارد، مؤدیانی که پس از فراخوان ثبت‌نام ننموده‌اند و همچنین مؤدیانی که اظهارنامه تسلیم ننموده‌اند، را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی و حقوق دولت را وصول نماید.

طاری بخش در مورد فراخوان جدید مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده گفت: عده‌ای از مؤدیان اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی در آینده نزدیک برای آموزش مالیات بر ارزش افزوده فراخوان خواهند شد، اما اینکه چه زمانی افراد فراخوان شده جدید مشمول ثبت‌نام و اجرای قانون شوند، هنوز نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: ‌ظرف چند ماه آینده مشمولان جدید فراخوان مالیات بر ارزش افزوده مشخص می‌شوند.

وی تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت، قسمتی از اشخاص حقوقی که هنوز فراخوان نشده‌اند، فارغ از حد آستانه و نیز باقیمانده اصناف مشمول بندهای الف و ب ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین تعدادی از مشاغل بند (ج) که از نظر حجم عملیات خرید و فروش مهم هستند، مشمول فراخوان آموزش خواهند بود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد نصب و استفاده صندوق فروش صاحبان مشاغل گفت: آگهی لزوم نصب صندوق فروش در روزنامه‌ رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شده و ۱۰ صنف به عنوان اولویت سازمان امور مالیاتی برای نصب صندوق مکانیزه فروش و استفاده از آن فراخوان شده‌اند که این اصناف شامل سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان آهن‌آلات، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت‌افزاری، فروشندگان ماشین‌های اداری و لوازم، قطعات و تجهیزات مربوط، فروشندگان لوزام خانگی شامل برقی، نفتی و گازی، تالارهای پذیرایی، رستورانها، چلوکبابی‌ها و اغذیه فروشی‌ها، هتل‌ها و هتل آپارتمانها، مشاوران املاک و مستغلات و داروخانه‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۲ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (POS مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه‌ دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش یا فاکتور مطابق نمونه فاکتور فروش موضوع دستورالعمل مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود.

طاری‌بخش گفت: در اطلاعیه از مؤدیان مالیاتی که ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش شده‌اند، خواسته شده نسبت به تهیه نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۲ اقدام نمایند، تا ضمن استفاده از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط، هزینه انجام شده برای خرید، نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش و یا رایانه توسط صاحبان مشاغل از درآمد مشمول مؤدیان در اولین سال استفاده آنان کسر شود. در غیر این صورت براساس حکم صریح قانون از معافیت مالیاتی سالانه محروم خواهند شد.

وی تأکید کرد:‌ معیار شناسایی صاحبان مشاغل در مشاغل ۱۰ گانه یاد شده براساس جواز کسب فعالیت صادره از مراجع ذیربط است و در صورت نداشتن جواز کسب نوع فعالیت مندرج در پرونده مالیاتی آنان ملاک خواهد بود.

طاری‌بخش افزود: مؤدیان برای جلوگیری از تعلق جریمه و نیز جلوگیری از احتساب کالای عرضه شده به عنوان کالای قاچاق لازم است نسبت به اجرای کامل مالیات بر ارزش افزوده‌ اقدام نمایند و گرنه مطابق تبصره ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کسانی که قانون را اجرا ننمایند و مالیات نپردازند، هم مشمول پرداخت جریمه خواهند شد و هم کالای آنها به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص هدفمند شدن بخشودگی جرائم گفت: بخشودگی جرائم مؤدیان مالیاتی تابعی از میزان تکمین آنان نسبت به تکالیف قانونی به ویژه انجام تکالیف مقرر، راجع به اجرای قانون، تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات خواهد بود و جرائم کسانی که مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نمایند، ولی از پرداخت آن طفره بروند و یا با تأخیر پرداخت کنند، بخشوده نخواهند شد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با عنایت به درخواست استمهال برخی از مؤدیان عنان کرد: در برخی از کشورهای دنیا مالیات بر ارزش افزوده به صورت روزانه و یا هفتگی دریافت می‌شود، اما در ایران هر سه ماه یکبار در پایان فصل مالیات دریافت شده از مردم توسط مؤدیان مالیاتی ابراز و پرداخت می‌شود.

طاری‌بخش در مورد برنامه‌های آتی معاونت مالیات بر ارزش افزوده در راستای کاستن از مشکلات مؤدیان و ارائه خدمات بهتر به آنان گفت: درصدد راه‌اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده و همچنین امکان ایجاد امضای الکترونیکی برای مؤدیان هستیم، تا مؤدیان بتوانند بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات از طریق سامانه الکترونیکی اقدام نمایند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×