اخبار نساجی

تلاطمات نرخ ارز تا سود بانکی ۲۵درصد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

درددل‌های فعالان صنایع معدنی با غضنفری

تلاطمات نرخ ارز تا سود بانکی ۲۵درصد بهره بالای بانکی، دست و پاگیر بودن برخی قوانین، افزایش بدهی ارزی تولیدکنندگان، طلب برخی تولیدکنندگان از خودروسازان و مشکلات موجود در تأمین مالی واحدهای تولیدی از جمله مشکلات معدنی‌ها بود که با وزیر صنعت مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نشست صبح امروز وزیر صنعت با فعالان بخش معدن، تعدادی از فعالان این بخش به طرح مشکلات خود پرداختند.

* بهره ۲۵ درصدی وامهای بانکی

یک تولید کننده ظروف چینی در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها برای گشایش اعتبار ۱۰۰ درصد مبلغ را از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند که این مسأله باعث بالا رفتن هزینه تولید برای صنعتگران شده است.

باقری عضو انجمن صنعت نسوز نیز با اشاره به کمبود مواد اولیه داخلی مورد نیاز صنعت نسوز گفت: علی‌رغم مصوباتی که بانک‌ها باید در قالب عقود مشارکتی عمل کنند، در حال حاضر وام با بهره ۲۵ درصد به تولیدکنندگان ارائه می‌شود و به این ترتیب فعالان صنعت نسوز قابلیت رقابت با تولیدکنندگان تُرک را ندارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقایی نماینده تولیدکنندگان آهک صنعتی نیز با بیان اینکه از هفت کارخانه این بخش فقط ۶ کارخانه فعال است، گفت: برخی واحدهای ما هنوز از کوره‌هایی با سوخت مازوت استفاده می‌کنند و شرکت گاز برای تغییر سوخت آنها همکاری نکرده است، در عین حال یارانه‌ای هم به این واحدها پرداخت نمی‌شود.

* اجرای برخی قوانین متوقف شود

نماینده انجمن سنگ نیز در این نشست اظهار داشت: قوانین در شرایط عادی تصویب می‌شوند اما در حال حاضر شرکت‌ها در شرایط بحرانی قرار دارند که باید با توجه به مشکلات بخش تولید اجرای برخی قوانین را فعلاً برای مدتی متوقف کرد.

اقبالیان نماینده انجمن تولیدکنندگان گچ نیز در این نشست با اشاره به تولید ۱۴ تا ۱۵ میلیون تنی گچ در کشور گفت: سالانه ۲۰ میلیون تن گچ از معادن برداشت می‌شود و با وجود تمام مشکلات این صنعت، قیمت فروش گچ بسیار پایین است و کارخانه‌ها با مشکل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه صنعت گچ در رده اول تأثیرپذیری از قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد،گفت: ‌اگر به توانمندی صنعت گچ توجه شود صادرات این صنعت از صادرات سیمان بیشتر خواهد شد.

* بدهی ارزی واحدها دو برابر شده است

روشنفکر نماینده انجمن تولیدکنندگان کاشی سرامیک نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸۰ هزار نفر در این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند و ما حاضریم با امضای قراردادی با وزارت صنعت، در صورت رفع مشکلات صادرات قول دهیم که طی سه سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات در بخش کاشی و سرامیک صورت گیرد.

وی با انتقاد از اعمال برخی استانداردهای وقت‌گیرانه و افزایش قیمت تمام شده محصول گفت: صنعتگران نسبت به خرید تجهیزات و پرداخت پول آن به صورت اقساط اقدام کرده‌اند که در آن زمان اختلاف موجود بین قیمت رسمی و آزاد ارز بسیار کم و در حد ۱۰ تا ۲۰ تومان بود اما پس از دو ماه قیمت ارز به ۲۶۰۰ تومان رسید.

وی افزود: بدهی‌ واحدهای تولیدی بابت خرید تجهیزات تقریباً دو برابر شده که دلیل این مسأله اختلاف نرخ ارز مرجع و آزاد است.

روشنفکر ادامه داد: از دو سال پیش تکنولوژی جدیدی وارد صنعت کاشی و سرامیک شد که هنوز برای واردات جوهر دستگاه‌های مربوطه، تعرفه‌ای تعیین نشده است.

ابویی نماینده انجمن تولیدکنندگان مولیبدن نیز با اشاره به تعطیلی ۱۷ کارخانه با اشتغال ۱۷۰۰ نفری در این صنعت گفت: فشار زیادی از طرف صنایع بالادستی به صنایع وارد می شود و متأسفانه تنها چیزی که به ما می‌رسد حرفهایی با واسطه است.

وی ادامه داد: بخشهای زیرمجموعه وزارت صنعت در تقابل هستند و بین این بخشها هنوز انسجام لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بزرگترین تحریم، عدم هماهنگی و فشارهای داخلی وزارت صنعت است، افزود: بعد از ۴ ماه چطور می‌خواهید مشکلات ما را حل کنید؟

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس نیز در واکنش به این موضوع گفت: میزان مولیبدن موجود در هر کیلو خاک معدن ۲۰۰ پی.پی.ام است که ما در تبدیل سولفور مولیبدن را از ۲۰۰ به ۵۴ می‌رسانیم و کارخانه‌های طرف مقابل به ۶۴ درصد تبدیل می‌کنند زیرا میزان تقاضا نسبت به تولید بالاتر است.

وی تأکید کرد: شرکت ملی مس بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل می‌کند.

* طلب ۲۰ میلیارد تومانی شیشه‌سازان از خودروسازان

عسگریان نماینده انجمن شیشه نیز در این نشست با اشاره به طلب ۲۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان اتومبیل از خودروسازان گفت: در چنین شرایطی خودروسازان برای تحویل سریعتر شیشه مورد نیاز خود به ما فشار می‌آورند اما حاضر نیستند طلب ما را پرداخت کنند.

وی با اشاره به وجود ۴۰ درصد مازاد تولید شیشه تخت در کشور، از وزیر صنعت خواست تا برای صدور مجوزهای جدید از انجمن شیشه استعلام کنند.

وی افزود: مفتح معاون وزیر صنعت به ما قول داد که بابت واردات ماشین‌آلات از ارز با نرخ ۱۲۲۶ تومانی برخوردار شویم و ما با توجه به این مسأله نسبت به خرید ماشین‌آلات اقدام کردیم اما ارز با نرخ مرجع عملی نشد و حدود سه ماه است که تجهیزات خریداری شده در گمرک باقی مانده است.

* سهم معدن از فروش اموال وزارت صنعت

مهدی غضنفری وزیر صنعت نیز در این نشست از اختصاص بخشی از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه حاصل از فروش اموال دارایی وزارت صنعت به بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: البته حوزه معدن تا ۱۰ برابر این رقم نیز قابلیت جذب سرمایه دارد.

وی بر لزوم حل مشکل معدن‌کاران از جمله معطلی ماشین‌آلات در گمرک، گشایش LC و رفع موانع استانداردی تأکید کرد و گفت: موضوع تسهیل واردات ماشین‌آلات دست دوم را در سازمان توسعه تجارت پی‌گیری خواهیم کرد.

* حاشیه‌ها

* در این جلسه صحبت‌هایی از طرف تولیدکنندگان مولیبدن و مدیرعامل شرکت ملی مس در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای مولیبدن مطرح و قرار شد در نشستی در روز شنبه هفته آینده این موضوع بررسی و جمع‌بندی شود.

* نماینده انجمن مولیبدن در پایان جلسه سعی کرد دوباره در مورد مشکل تأمین مواد اولیه خود صحبت کند که وزیر صنعت این اجازه را به وی نداد.

* دبیر انجمن مولیبدن با اشاره به قرار جلسه دیروز با رییس سازمان ایمیدرو، گفت: به ما گفتند که “جلسه ماست داریم و باید در مورد قیمت‌گذاری ماست به جلسه برویم” و به این ترتیب جلسه ما را به خاطر ماست حذف کردند.

* غضنفری در واکنش به درخواست‌های زیاد معدن‌کاران برای برگزاری نشست‌هایی به منظور طرح مشکلاتشان گفت:‌ اگر بیش از این جلسه بگذاریم ممکن است مرغ از قفس بپرد، باید مراقب باشیم قیمت مرغ نپرد و در بازار بالا نرود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×