اخبار نساجی

پرونده دومین جشنواره فیلم‌‌های صنعتی با تقدیر از برگزیدگان بسته شد

آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم‌های صنعتی با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، آئین اختتامیه جشنواره ملی فیلم‌های صنعتی، شامگاه چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌) با حضور «علی منتظری» عضو هیئت علمی دانشگاهی ناصر باکیده دبیر جشنواره، «طاهری» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مهدی مسعود شاهی، سیدعلیرضا سجادپور، پوران درخشنده، سعید رجبی فروتن،‌ مجید شیخ‌ انصاری و جمعی از اساتید دانشگاهی در سالن جابربن حنان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

*‌ اکران آثار جشنواره فیلم‌های صنعتی در ۴۳ مرکز دانشگاهی سراسر کشور

‌در ابتدای این مراسم ناصر باکیده؛ دبیر جشنواره گفت: ما در این جشنواره تلاش‌های بسیار خوبی از همکاران و مستند سازان کشور شاهد بودیم. هیئت داوران آثار بررسی کردند و ما تمام سعی خود را به کار بردیم که این کار در سطح گسترده‌ای ارائه و بعد ملی پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت جشنواره، سعی کردیم در دومین دوره جشنواره فیلم‌های صنعتی را به شکلی هدایت کنیم که بین دانشگا‌ه‌ها و سینما تعامل شود.

دبیر جشنواره در ادامه اظهار داشت: سینما امروز نیازمند این است که در عرصه‌های جدی ورود کند و شما با مرور آثار این دوره جشنواره متوجه تفاوت‌هایی خواهید شد. در این دوره ۹۰۰ فیلم مستند کوتاه و بلند ، آنوس، فیلم‌های مستند داستانی و .. با تعاریف موجود درباره صنعت – تولید در طول یک سال – را دریافت کردیم و از این میان ۸۱ فیلم در بخش مسابقه حضور شده و به رقابت پرداختند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

باکیده در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار دستاوردها و فعالیت‌های ویژه صنعت با نهادهایی چون مرکز ملی فرش ایران، ستاد هوا فضای کشور تعامل داشتیم و همایش علمی را نیز برگزار کردیم، درحقیقت ما تلاش کردیم فرصت‌های عادلانه برای مخاطبان ایجاد کنیم به طوری که در ۱۸ استان سطح کشور، ۴۳ مرکز دانشگاهی به صورت متمرکز و پراکنده آثار جشنواره را اکران می‌کنند.

وی در پایان گفت: برای پخش آثاری که از جهت رایت مشکلی ندارند با شبکه مستند سیما در حال رایزنی هستیم.

‌* اضافه شدن بخش دانشجویی به سومین دوره جشنواره فیلم‌های صنعتی

در ادامه برنامه «کورس حمزه‌» رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف گفت: جشنواره امسال،‌ از حمایت کمتری، شاید ۵۰ درصد حمایت کمتر برخوردار بود البته این عدم حمایت نه به جهت کم‌کاری،‌بلکه به جهت شرایط کشور و شرایط خاص اقتصادی است، با این حال استقبال در این دوره بیشتر بوده و کار بسیار گسترده‌تر انجام شد.

وی افزود: با انتقال محل دائمی جشنواره از سینما به دانشگاه‌ها، افراد متخصص، تحصیل کرده و مدعوین خاص این جشنواره شدند و ما از لحاظ هدف ارتباطات مخاطبان موفق‌تر بودیم چراکه با توجه به همکاری با صنایع مختلف و آگاهی مخاطبان از مباحث مطرح شده سطح انتظارات و درک از آثار نیز به فراخور ارتقا یافت.

حمزه‌ در پایان گفت: قدم بعدی که برای آن برنامه‌ریزی کردیم، این است که طبق هماهنگی با معاون آموزشی صنعتی شریف، دانشجویان بتوانند گزارش‌های کارآموزی خود را به صورت فیلم تهیه کرده تا به این ترتیب به حوزه صنعت نگاه دقیق‌تری داشته باشند،‌درضمن تجربه‌ای در نگاه متفاوت به این حوزه عایدش آن‌ها شود و در این صورت است که ما می‌توانیم در سومین جشنواره فیلم‌های صنعتی بخش دانشجویی را هم به بخش‌های مختلف جشنواره اضافه کنیم.

‌* ایران یکی از ۱۰ کشور برتر سینمای دنیا

در ادامه این مراسم «سید علیرضا سجادپور» ضمن تبریک ایام سوم خرداد و فتح خرمشهر بیان داشت: ما دو نوع جشنواره داریم که ویترین‌، نما و فرصتی برای دیده شدن فیلم‌هاست، اگر جشنواره‌ها نبود بسیاری از فیلم‌های مستند و کوتاه دیده نمی‌شدند. جشنواره‌ها در سراسر جهان همین طور ایران محل جریان زندگی فیلم‌های مستند و کوتاه است و حق بسیار بزرگی برای پیدا کردن استعدادها بر عهده دارد.

وی افزود:‌ یکی از عنوان جشنواره‌ها جشنوارهای عمومی مثل جشنواره فیلم فجر است و آثار بدون توجه به موضوع ارائه می‌شود اما بسیار از جشنواره‌ها موضوعی مانند جشنواره رشد و جشنواره‌ فیلم‌های صنعتی، جشنواره‌ها موضوعی هستند.

سجادپور خاطرنشان کرد: فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود و لزومی ندارد که به طور مستقیم به موضوع مورد نظر به آنها اشاره شود بلکه فیلم‌ها می‌توانند تنها درون مایه‌های از صنعت داشته باشند. سینما تنها هنر نیست بلکه هنر ـ صنعت است و کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر سینمای جهان است و آمریکا و اروپا نیز چنین آماری را قبول دارند و اما متاسفانه در ارتباط صنعت و سینما، غفلت شده است.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی در پایان گفت: واقعا خوشحالیم که این جشنواره در فضای یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود و جشنواره فیلم‌های صنعتی به دانشگاه‌های کشور منتقل شده است، بنابراین امیدواریم بتوانیم در آینده تعاملی دو سویه را در این بخش شاهد باشیم.

‌*تقدیرها و رونمایی از یک کتاب

به گزارش فارس در این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره‌ فیلم‌های صنعتی تقدیر شد که اسامی آن در ذیل می‌آید:

در بخش پویا نمایی صنعتی، هیئت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به پویا نمایی سری داستان‌های ماشین‌های جزیره کار امیر محمد اهدا کردند. هیئت داوران دراین بخش هیچ فیلمی را در خور دریافت تندیس جشنواره ندانست.

در بخش آنونس صنعتی نیز هیئت داوران در این بخش تندیس جشنواره لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به طور مشترک به کارگردانان آشنایی با برچسب انرژی علی نصری و فرش ایرانی بهرام صادق شبستری دادند.

در بخش جایزه گویندگی و موسیقی،‌ هیئت داوران ضمن تقدیر از تلاش‌ فیلم‌ساز‌ها هیچ جایزه‌ای را در این ۲ بخش حائز دریافت جایزه ندانست.

در بخش نماهنگ صنعتی نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم آرم استیشن شرکت ملی نفت، تندیس جشنواره لوح تقدیر خود را به سازندگان نماهنگ ماهواره امید تقدیم کردند و لوح تقدیر و جایزه اتحادیه صنایع لوح فشرده ایران به مرتضی یاهو کارگردان نماهنگ آرام استیشن شرکت ملی نفت رسید.

در بخش جایزه تصویربرداری هیئت داوران ضمن تقدیر از تصویر برداری فیلم از کجا و چگونه؟ تندیس جشنواره لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به تصویر بردار فیلم “حباب سرد” آقا امیر جغتایی اهدا کرد.

لوح تقدیر و جایزه اتحادیه صنایع لوح فشرده ایران به تصویر بردار فیلم از کجا و چگونه؟ آقایان شهرام نجاریان و حسین کریمی رسید.

در بخش جایزه بهترین تدوین نیز، هیئت داوران تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به تدوینگر فیلم “دانستنی‌های آقای میلاد شهباز طهماسبی اهدا می‌نماید.

بخش جایزه بهترین تحقیق و پژوهش، هیئت داوران تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به تحقیق و پژوهش فیلم “جرعه های تاریخ” به آقای سید میکائیل موسوی اهدا می‌نماید. بخش مستند‌های کوتاه صنعتی هیئت داوران تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به کارگردان فیلم ” برادران زمین” به کارگردانی آقای سید میکائل موسوی اهدا کرد.

در بخش مستندهای بلند صنعتی هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم اجرای بدنه سد، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به فیلم متدولوژی به کارگردانی داود فروغی اهدا و لوح تقدیر و جایزه اتحادیه صنایع لوح فشرده ایران به آقای علیرضا شکرائی کارگردان فیلم اجرای بدنه سدا رسید.

در بخش جایزه ویژه هیئت داوران،‌ هیئت داوران جایزه اول ویژه خود شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی را به کارگردانی فلم “افسار آتش” آقایان عبدالله شیاری و حسین بساکی اهدا کرد و جایزه دوم ویژه هیئت داوران، شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به کارگردانی فیلم بازیافت فلز در سبا” آقای سید مجتبی رضوی رسید.

هیئت داوران جایزه اختصاصی خود را به خاطر تلاش در جهت ارتقای سطح مستند سازی در معرفی فعالیت‌ها، توانمندی‌های و دستاوردهای بخش صنایع میهن اسلامی‌مان را شامل تندیس ویژه مطلا و لوح افتخار جشنواره به خاطر تهیه و تولید آثار صنعتی سازمان‌ها به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، مجتمع فولاد مبارکه

در پایان این مراسم پوران درخشنده، سعید رجبی فروتن، علی کاظمی، علیرضا سجاد پور، محمد سعید محصصی به روی سن آمدند و محمد سعید محصصی و پوران درخشنده از کتاب فیلم‌های مستندصنعتی رونمایی کردند در ضمن برگزیدگان و هیئت اجرایی این جشنواره عکس‌های یادگاری انداختند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×