اخبار نساجی

ردپای «حقیقی‌ها» در سهام بنیادی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ردپای «حقیقی‌ها» در سهام بنیادی

بازار این هفته با حضور جدی‌تر معامله گران و اخبار مختلف پیرامون گروه‌های پیشرو همراه بود.

شروع جدی بازار در سال جدید در حالی با رشد حجم و ارزش معاملات در این هفته رقم خورد که رصد اخبار مهم برای شناسایی سهام مناسب همزمان با پیگیری آخرین تحولات سیاسی در دستور کار معامله گران قرار گرفت. بازار این هفته که با بسته شدن نمادهای پتروشیمی آغاز شد، با صدر‌نشینی گروه معدنی در روز سه شنبه و توجه به سهام بانکی‌ در پایان هفته به کار خود پایان داد.

در این هفته افزایش خوش‌بینی سیاسی موجب تقویت حضور حقیقی‌ها در بازار شد، به طوری که طی چهار روز نخست این هفته ۷۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی اتفاق افتاد که در مقایسه با هفته گذشته با افزایش همراه بود.

همچنین حضور حقیقی‌ها در نمادهای بنیادی بازار در این هفته همچنان با شدت بیشتری ادامه داشت، تا پس از بازدهی خیره‌کننده در نمادهای کوچک، بازار یک بار دیگر حضور جدی سهامداران در نمادهای بزرگ خود را شاهد باشد. این در حالی است که علاوه بر رصد تحولات سیاسی باید در انتظار گزارش پایان سال مالی شرکت‌ها قبل از برگزاری مجامع سالانه نیز بود، گزارشاتی که می‌‌توانند برآورد شفاف و دقیق‌تری را از اوضاع بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس به نمایش بگذارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حضور جدی حقوقی‌ها

اما برویم به سراغ تحرکات سهامداران فعال در روزهای مختلف هفته معاملات که گذشت. روز شنبه شرکت ایران و شرق فروشنده بلوک ۱۰۹ میلیون سهمی بانک پارسیان و شرکت مهر‌آفرینان دوران خریدار این بلوک سنگین بانک پارسیان بود.

در این روز فولاد صبا نور همچنان خریدار سهام معادن و فلزات بود، در حالی که تجلی سامانه هم در نقش خریدار کروی ظاهر شد. سرمایه‌گذاری تدبیر بیش از ۲۴۰ هزار سهم سیمان خزر را به فروش رساند، اما توسعه صنعتی نیز همچنان فروشنده سهام آلومینیوم ایران و خریدار بیمه البرز بود. از سوی دیگر دانایان پارس هم خریدار ۳۰۰ هزار سهمی آذرآب و خریدار توس گستر و سرمایه‌گذاری سایپا بود. همچنین در این روز سرمایه‌گذاری سایپا خریدار ۱۰۰ هزار سهمی ملی مس بود، در حالی که صندوق بازنشستگی نفت هم خریدار پالایش نفت اصفهان و فولاد خوزستان و فروشنده ۱/۵ میلیون سهمی پتروشیمی فناوران بود.

در نماد رانفور، ملی انفورماتیک خریدار این سهم بود و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح نیز به خریدهای خود در کاشی سینا ادامه داد. در همین حال بیمه کوثر هم همچنان خریدهای خود را در نماد کاشی سینا، گرانیت بهسرام و پارس پامچال انجام داد. اما نفت و گاز پارسیان فروشنده نزدیک به ۸/۱ میلیون سهم پتروشیمی پردیس بود، در شرایطی که دلیران پارس هم خریدهای سنگینی را در دو نماد سرمایه‌گذاری شاهد و بانک دی و سرمایه‌گذاری بیمه تجربه کرد و خریدار سهم خدمات کشاورزی نیز بود.

در روز یادشده شرکت پارس بازرگان نیز فروش ۸۰۰ هزار سهمی را در نماد نفت پارس رقم زد.

عرضه سنگین در صف‌های خرید

روز یکشنبه در نماد ذوب آهن سازمان توسعه و نوسازی صنایع فروشنده ۱/۶ میلیون سهمی این شرکت فولادی بود. شرکت ایران و شرق باز هم فروشنده یک بلوک ۱۰۹ میلیون سهمی دیگر از بانک پارسیان بود و شرکت مهرآفرین دوران هم خریدار این بلوک بود. از سوی دیگر بیمه کارآفرین خریدار ۲۰۰ هزار سهمی بانک کار آفرین بود؛ اما در نماد توسعه معادن روی سه شرکت حقوقی تجلی سامانه و تدبیرگران آتیه ایرانیان و سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران از خریداران این سهم بودند.

همچنین سرمایه‌گذاری ایرانیان فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی رکیش بود و توسعه صنعتی هم خریدهای خود را در بیمه البرز ادامه داد. همچنین دانایان پارس نیز در دو نماد آذرآب و توس‌گستر در نقش خریدار ظاهر شد. اما سامان فرهنگیان ۱۵۰ هزار سهم ایران ارقام را خریداری کرد، صندوق بازنشستگی نفت هم اقدام به فروش ۵۰۰ هزار سهمی پتروشیمی زاگرس و فروش ۳/۱ میلیون سهمی پتروشیمی فناوران و خرید فولاد خوزستان و چادرملو کرد.

همچنین مهر اقتصاد در این روز بیش از ۷/۴ میلیون سهم آلومینیوم ایران را به فروش رساند و اما در نماد بیمه پارسیان خگستر ۲۰۰ هزار سهم این شرکت را خریداری کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان هم اقدام به فروش ۵ میلیون سهمی ملی مس کرد.

از سوی دیگر، ساتا ۲/۲ میلیون سهم حفاری شمال را از آن خود کرد، در نماد قند نیشابور هم نور همدانیان ۵۰۰ هزار سهم این شرکت را به فروش رساند. همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش در نماد «رتاپ» ۲۵۰ هزار سهم را فروخت.

طی این روز دلیران پارس نیز به خرید ۶۹۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری شاهد بسنده کرد و بانک سرمایه نیز۲۰۰ هزار سهم بیمه پارسیان را خریداری کرد.

حقوقی‌ها و یک روز پر حجم

در بازار منفی روز دوشنبه و غیبت پتروشیمی‌ها توسعه صنعتی همچنان خریدار بیمه البرز بود و از طرف دیگر معادن و فلزات اقدام به خرید ۵۰ هزار سهم «بکام» کرد. صندوق بازنشستگی نفت هم تنها خرید خود را در نماد فولاد خوزستان انجام داد. ملی انفورماتیک همچنان در نماد «رانفور» خریدار بود و از طرف دیگر این شرکت به همراه یک شخص حقیقی از خریداران سنگین «مداران» بودند.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور پس از مدت‌ها خرید اندکی را در نماد گروه بهمن انجام داد.

روز دوشنبه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از خریداران توسعه صنایع بهشهر بود و در نماد ماشین‌سازی اراک سرمایه‌گذاری تدبیر گران اطلس فروش ۸۰۰ هزار سهمی را در این نماد رقم زد.

همچنین بانک دی هم خریدار دو نماد سرمایه‌گذاری اعتبار و همکاران سیستم بود و در نماد میدکو بلوک ۵۰ میلیونی این سهم را مبنای خاورمیانه عرضه کرد. در شرایطی که فدک دانش محور کار آفرین در نماد سامان گستر اقدام به خرید سنگین ۷۰۰ هزار سهمی کرد، همچنین بانک سرمایه همچنان ۱۰۰ هزار سهم بیمه پارسیان را خریداری کرد.

روز دوشنبه خدمات پس از فروش تراکتور‌سازی هم فروش سنگین بیش از ۳/۱ میلیون سهمی را در این نماد رقم زد و سامان تجارت بامداد خریدار سنگین ۷ میلیونی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بود.

حقوقی‌ها و بازار مثبت

روز سه‌شنبه شاهد فروش ۲/۱ میلیون سهمی بانک کارآفرین در نماد «وسپه» بودیم. در نماد بانک ملت نیز صندوق آتیه کارکنان این بانک فروشنده و پخش سراسری خریدار سهام بانک ملت بود، همچنین فولاد صبا امروز ۲۰۰ هزار سهم ومعادن را عرضه کرد.

در این روز معاملاتی، تکادو فروشنده ۵۰ هزار سهمی

ذغال سنگ نگین طبس بود، همچنین معادن و فلزات نیز خریدهای اندک خود را در نماد کابل‌های شهید قندی ادامه داد، اما در نماد نفت پارس، توسعه ملی فروشنده ۳۸۰ هزار سهم این شرکت بود. در نماد پتروشیمی فن‌آوران نیز سرمایه‌گذاری خوارزمی ۲۰۰ هزار سهم این شرکت را به فروش رساند، همچنین سرمایه‌گذاری سمند نیز در گره منفی خریدار ایران خودرو بود. صندوق بازنشستگی نفت در این روز تنها به خرید

۲۰۰ هزار سهم فولاد خوزستان اکتفا کرد، همچنین سرمایه‌گذاری مسکن ۵/۴ میلیون سهم مسکن شمال شرق را به فروش رساند. روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری ملی هم به مانند روزهای قبل خریدار ایران ترانسفو بود و از طرف دیگر صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ۸۰۰ هزار سهم ملی مس را به فروش رساند.

در نماد سرمایه‌گذاری سپه هم گوهران امید فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی بود، همچنین نور همدانیان نیز به مانند روزهای قبل خریدار قند نیشابور و سیمان اصفهان بود.

در نماد «ثنوسا» نیز صندوق دانایان پارس اقدام به فروش۱۶۹ هزار سهم این شرکت کرد و در نماد میدکو نیز گروه مالی پاسارگاد خریدار بلوک ۱۵ میلیونی عرضه شده از سوی مبنای خاورمیانه بود. همچنین دلیران پارس ۳ میلیون سهم سرمایه‌گذاری شاهد را خریداری کرد و در نماد فرآوری توسعه معادن روی نیز ۳/۴ میلیون از سهام این شرکت را به فروش رساند.

اما فدک دانش محور کارآفرین در این روز، حمایت خود را با خرید ۵۵۷ هزار سهم سامان گستر ادامه داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×