اخبار نساجی

صافدل: سناریوی قیمت ثابت ارز در کمیته‌های ویژه/ رهبری بازار ارز دست کیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صافدل: سناریوی قیمت ثابت ارز در کمیته‌های ویژه/ رهبری بازار ارز دست کیست

حمید صافدل در گفتگو با مهر گفت: به دنبال نوسانات شدیدی که در ماه‌های گذشته در قیمت انواع ارز در بازار آزاد رخ داد، بانک مرکزی نیاز به این داشت که به واقعیت‌هایی از نرخ ارز دسترسی یابد و کشف قیمت تدریجی را تجربه کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، اتفاقی که رخ داده، اینکه نرخی که می‌تواند نرخ مبنایی باشد، خود را نشان داده است و بنابراین، اگر ما این نرخ را که در چند روز اخیر تقریبا بدون نوسان بوده است یا هر نرخ دیگری را بتوانیم برای یک دوره مناسب ارایه دهیم، به طور قطع متناسب با آن، واردات قطعات و کالاهای نیمه‌ساخته و تولید و سایر تجارت‌های کشور به نحو مناسب‌تری شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمامی کارشناسان و اعضای دولت بر این باورند که پذیرش یک نرخ ثابت با دایره نوسان بسیار جزئی و اندک که این نوسانات نیز در چارچوبه زمانی لحظه‌ای و کوتاه اتفاق نیفتد، به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

صافدل در پاسخ به این سئوال که آیا به نرخ خاصی برای تثبیت نرخ ارز رسیده‌اید؟ گفت: البته در این میان، نظرات مختلفی ارایه می‌شود، ولی خیلی مبتنی بر واقعیت نیست و بر این اساس، ایده‌ها در کمیته‌های کارشناسی به بحث گذاشته می‌شود تا بتوان به جمع بندی رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار داشت: هم اکنون اتاق مبادلات ارزی، جایگاه تازه‌ای در بازار ارز کشور است که توانسته در مدت زمان بیش از یک ماهی که از عمر آن می‌گذرد، شرایط را برای برقراری ثبات در بازار ارز به تدریج فراهم کند، این در شرایطی است که اگرچه این اتاق نوپا است، اما به اعتقاد کارشناسان توانسته منشا اثر در ایجاد تعادل در نرخ ارز در بازار آزاد باشد.

به گفته صافدل، نتایجی که از هفته‌های اندک عملکرد اتاق مبادلات ارزی حاصل شده است، نشان می‌دهد که این مرکز رفته رفته توانسته خود را به تمامی بانکهای عامل شبکه بانکی کشور تسری دهد. در عین حال، با توجه به اینکه ارتباط الکترونیکی خوبی بین بانکها و مرکز مبادلات ایجاد شده است عملا مراجعه حضوری متقاضیان دیگر ضرورتی ندارد.

وی تصریح کرد: تصور می‌رود که هر چقدر بتوانیم از طریق مراجعه غیرحضوری و از طریق بانکهای عامل در شبکه بانکی کشور پاسخگوی نیاز واردکنندگان باشیم، میزان موفقیت این طرح بیشتر خواهد شد.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، آرامشی که در طول هفته های گذشته متناسب با نرخی که مرکز مبادلات ارزی حاصل کرده، حاکی از این است که مرکز دارد به نقش محوری خود نزدیک تر می شود و از طرف دیگر، بانک مرکزی موضوع واگذاری ارز و یا تامین ارز را برای دانشجویان و سایر نیازمندان گروههای خدماتی را اعلام کرده است و پس از اینکه عملا متقاضیان ارز در سطح بازار، بتوانند از طریق مراکزی که بانک مرکزی اعلام می‌کند و البته با نرخ مبادله‌ای، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند؛ کار به نقطه ایده‌آلی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این میان احیانا سایر گروههایی که با ارز مرجع در گروه خدماتی و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، خود می‌توانند به ثبات و اطمینان بیشتری از ثبات نرخ ارز دسترسی پیدا کنند. بنابراین به ثبات رسیدن بازار نرخ ارز می تواند به شکل گیری تجارت فعال در کشور تبدیل شود؛ چراکه تا زمانی که یک بازار نامطمئن داشته باشیم؛ نه تنها تجارت‌ها شکل نمی‌گیرد؛ بلکه اگر هم شکل گیرد در حد واحدهای کوچک شکل می گیرد.

صافدل گفت: در حالی که زمانی که این اطمینان در بازار از ثبات نرخ ارز، حاصل شود؛ بلافاصله در حوزه های تجارت و تولید، کار شکل می گیرد و می توان اثر آن را دید. البته هدف اصلی بانک مرکزی پوشش تمامی نیازهای ارزی با یک نرخ واحد است که اگر هر مقدار این مرکز بتواند با شبکه بانکی کشور ارتباط فعالی را داشته باشد و تمامی نیازها را با یک نرخ واحد انجام دهد؛ می‌تواند رهبری نرخ ارز را در بازار به عهده گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×