اخبار نساجی

جهان در انتظار طلای ۳۰۰۰ دلاری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جهان در انتظار طلای 3000 دلاری

به آقای طلا معروف است؛ جیم سینکلیر بیش از یک نسل است که تمام نوسانات اصلی طلا را به درستی پیش‌بینی کرده و بیش از ۵۰ سال است که تمام توجه خود را معطوف به امور بازار کرده است. وی اخیرا اعلام کرد به دلیل تصمیم چین برای استفاده از طلا به عنوان جایگزین دلار در معاملات نفتی با ایران، قیمت این فلز با ارزش به سه هزار دلار خواهد رسید.

وی طی گزارشی مفاهیم این حرکت چین را تشریح کرده و آن را مهم‌ترین اتفاق در تاریخ معاصر طلا می‌داند. سینکلیر در گزارش خود این مفاهیم را  این طور عنوان می‌کند: اول، کاملا منطقی است اگر بگوییم چین به طور کلی یا انتخابی از سوی سیستم سوئیفت تهدید شده که در مورد خرید نفت ایران از هیچ گونه ارزی استفاده نکند. دوم، طلا به عنوان وسیله پرداخت خرید هنگفت بین‌المللی از سوی چین انتخاب شده تا از این طریق هرگونه معامله‌ای در این زمینه به دور از گرفتاری‌های سیستم سوئیفت انجام شود. سوم، دیگر کشورهای آسیایی و خاورمیانه حال ذخایر طلای خود را پول نقدی می‌دانند که از هرگونه مداخله اقتصادی غرب در امان است. چهارم، سیستم سوئیفت بیش از پیش به سلاحی برای اراده سیاسی بین‌المللی غرب تبدیل شده است. پنجم، برای همه مشخص شده که در صورت وقوع جنگ در هر نقطه‌ای از جهان تنها طلاست که قدرت خرید مواد مورد نیاز را دارد چراکه ارزهای کاغذی تحت کنترل سیستم سوئیفت قرار دارند. ششم، در حال حاضر طلا مانند پولی است که بقای دولت را تضمین می‌کند.

گزارش سینکلیر در حالی منتشر شد که دیگر سایت‌های خبری نیز طی روزهای اخیر به انتشار گزارش‌هایی با تیترهایی مانند «بهترین دلیل برای خرید طلا»، «بخرید، بخرید، بخرید» و «طلا به سه هزار دلار می‌رسد» پرداخته‌اند. در تمام این گزارش‌ها به خط تحلیل دلایل که می‌رسید نام ایران، چین، هند و نفت، طلا و تحریم نقطه مشترک تحلیل‌هاست.
فوربس از برنامه‌های پکن برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران با پرداخت طلا در قبال نفت خبر می‌دهد و از سوی دیگر امارات ۷/۲۴ از احتمال روی آوردن دیگر کشورها به انجام معاملات اینچنینی برای مقابله با تحریم‌ها خبر می‌دهد.

فوربس در گزارش خود با اشاره به تحریم‌هایی که اوباما در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ به تصویب رساند، هدف غرب از این تحریم‌ها را افزایش فشارهای اقتصادی بر بخش انرژی ایران توصیف می‌کند و در ادامه با بیان اینکه چین در حال حاضر بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت ایران و همچنین بزرگ‌ترین شریک تجاری تهران است، اقدامات اخیر واشنگتن را مانع مبادلات تجاری دو کشور عنوان می‌کند. فوربس در ادامه این گزارش می‌نویسد: «پکن برای حفظ مبادلات تجاری خود با ایران و همچنین جلب رضایت اوباما راه خوبی را انتخاب کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چین که پیش از این در قبال نفت ایران، یخچال، اسباب‌بازی، پوشاک و مواد آرایشی به این کشور صادر می‌کرد، حال با توجه به نیاز ایران به پول نقد پس از ارزهای رایج، باارزش‌ترین کالا را برای انجام معاملات برگزیده است.» فوربس در گزارش خود مدعی می‌شود که ایران اواخر ماه فوریه دریافت ارزهای داخلی کشورها در قبال نفت را پذیرفته است. امارات ۷/۲۴ نیز طی گزارشی در همین رابطه می‌نویسد: «چین در حال حاضر پس از آمریکا، آلمان، صندوق بین‌المللی پول، ایتالیا و فرانسه دارای بزرگ‌ترین ذخایر طلای جهان است. این کشور علاوه بر ۱۰۰ تن طلایی که در دسامبر سال ۲۰۰۲ خریداری کرد، طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹، ۴۵۴ تن طلا خرید. در سوی دیگر ذخایر طلای هند به ۵۵۷ تن می‌رسد و این دو کشور تنها دو مورد از واردکنندگان نفت ایران هستند.

اگر کشورهای بیشتری برای آنکه مجبور نباشند میان دوستی و دشمنی با آمریکا یک راه را انتخاب کنند به مبادله نفت با طلا روی بیاورند، همه می‌توانند حدس بزنند که قیمت این فلز با ارزش در
نیمه دوم سال ۲۰۱۲ به چه حدودی خواهد رسید، به هر حال به ایران بستگی دارد که نفت خود را در قبال طلا یا حتی نقره و طلای سفید به فروش برساند یا به واردات یخچال و ماشین لباسشویی ادامه دهد.»

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×