اخبار نساجی

جمع‌آوری کالاهای وارداتی فاقد بارکد شبنم از اول بهمن‌ماه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر گفت: با تصویب کارگروه حمایت از تولید، ارائه گواهی دریافت بارکد دوبعدی شبنم برای ترخیص کالا الزامی شد.
محمود اعلایی در گفتگو با مهر گفت: از اول آبان ماه امسال درج کد دوبعدی شبنم روی چهار گروه کالای وارداتی قطعات رایانه، موبایل، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی الزامی شده است . همچنین پیرو هماهنگی و تفاهم صورت گرفته با شورای اصناف کشور و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از ابتدای دیماه سال جاری، تمامی کالاهای وارداتی گروه یک هدف که فاقد کد دوبعدی شبنم باشند، برخورد و به عنوان کالای قاچاق از سطح بازار جمع‌آوری خواهند شد.
مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر افزود: با اجرای پروژه شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) که از اول آبان ماه در حوزه کلیه کالاهای وارداتی تعیین شده، گروه یک هدف اجرایی شده است، خریداران با بکارگیری فناوری کد دوبعدی از امکان تشخیص کالای اصل از کالای تقلبی و قاچاق برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه  لپ تاپ، مانیتور، چاپگر، جوهر و تونرچاپگر کالاهای قطعات رایانه‌ای مشمول این الزام هستند، تصریح کرد: انواع موتور یخچال و فریزر، کولر گازی، انواع مایکروفر، انواع تلویزیون‌های LEDوLCD، آبمیوه گیری (سه کاره یا پنج کاره)، انواع اتو، جاروبرقی، انواع دوربین و لوازم صوتی و تصویری وارداتی در گروه لوازم خانگی شامل الزام نصب کد رهگیری شده‌اند.
اعلایی افزود: در بخش تجهیزات پزشکی دستگاه‌های سنجش فشار خون، دستگاه‌های گلوکومتر (سنجش قند خون)، نوارهای دستگاه سنجش قند خون، انواع کاندوم، انواع سمعک، انواع ایمپلنت‌های جراحی شامل طرح اجباری کد رهگیری هستند.
همچنین در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز وارد کنندگان انواع عطر و ادکلن، خوشبو کننده‌ها، اسپری و رنگ مو، مکمل‌های دارویی و غذایی نیز تعهدات لازم برای نصب کد رهگیری را داده‌اند.
وی اظهارداشت: در نشستی که هفته گذشته با حضور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس کل سازمان توسعه تجارت، معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و رئیس کل گمرک به منظور بررسی روند اجرای تفاهم‌نامه ایجاد و بهره‌برداری سامانه رهگیری کالای وارداتی برگزار شد اول آبان ماه به عنوان آغاز رسمی اجرای پایلوت پروژه  اعلام شد.
اعلایی این اقدام را در راستای مبارزه با قاچاق کالای وارداتی و ساماندهی بازار دانست و با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱ میلیون کد دوبعدی شبنم  با هدف رهگیری و جلوگیری از قاچاق کالا در سراسر کشور صادر شده است، گفت: بارکد دو بعدی هم اکنون در بسیاری از موارد شامل قطعات یدکی خودرو، آرایشی و بهداشتی، دارویی و مواد غذایی نصب شده است.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر همچنین از اعلام آمادگی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اجرای طرح شبنم در مورد کالاهای وارداتی به کشور از ابتدای آبان ماه خبر داد و گفت: سامانه اطلاعاتی گمرک و بانک اطلاعات شبکه نظارت مردمی (شبنم) به یکدیگر متصل شده و کنترل درج شبنم روی کالا‌های وارداتی از زمان ثبت سفارش صورت می‌پذیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×