اخبار نساجی

ثروتمندترین کشورهای دنیا چه کشورهایی هستند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ثروتمندترین کشورهای دنیا چه کشورهایی هستند؟

مجله فوربس برای رتبه بندی ثروتمندترین کشورهای جهان ، سرانه تولید ناخالص و قدرت خرید ۱۸۲ کشوردنیا را بررسی کرده است.

اگرچه در بعضی کشورها ، این ثروت بصورت برابر وعادلانه بین مردم توزیع شده است اما در بسیاری از کشورهاتوزیع ثروت ملی بسیار ناعادلانه است. برای مثال در کشور قطر توزیع ثروت بسیار ناعادلانه ونابرابر است و بسیاری از مردم این کشور ثروتمند در فقر زندگی می کنند. سرانه تولید ناخالص این کشور بخاطر درآمد نفتی بسیار بالاست.

اگر ثروت هم ، نوعی قدرت محسوب شود ،بنا بر این مردم کشور قطر عضلات بسیار قوی و قدرتمندی برای مبارزه کردن دارند.این کشور کوچک که در سواحل جنوبی خلیج فارس واقع شده است و ۱.۷ میلیون نفر جمعیت دارد ، ثروتمندترین کشور جهان است. این کشور، ذخایر نفت و گاز طبیعی بسیار عظیمی دارد وبا بالا رفتن قیمت نفت و گازهر ساله به درآمد این کشور افزوده می شود.

کشور قطر که از نظر ذخایر گازی در رتبه سوم جهان قرار دارد، برای صادرات ، تبدیل این منبع به گاز مایع و متنوع کردن اقتصاد خود سرمایه گذاریهای بسیار گسترده ای انجام داده است. دولت قطر، درآمد حاصل از فروش نفت و گاز خودرا ، در زیرساختها از جمله ساخت بندرها ، فرودگاهها وحمل و نقل ریلی ، سرمایه گذاری می کند تا این کشور برای سرمایه گذاران و تجار خارجی و همینطور جام جهانی ۲۰۲۲میزبان بهتری باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بعد از قطر، کشور لوکزامبورگ ثروتمندترین کشور جهان است . سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک و کم جمعیت بیش از ۸۱ هزار دلار است.لوکزامبورگ که فقط نیم میلیون نفر جمعیت دارد در نیمه دوم قرن بیستم به یکی از قطبهای مالی جهان تبدیل شد.در ردیف سوم جدول ثروتمندترین کشورهای جهان، کشور سنگاپور قراردارد که سرانه تولید ناخالص آن نزدیک به ۵۶ هزار و ۷۰۰ دلار است واز لحاظ مالی ، فن آوری و تولید ، یک قطب بزرگ در جهان محسوب می شود.

بسیاری از کشورهایی که در ۱۵ ردیف اول این جدول رده بندی قرار گرفته اند مانند قطربرای پر کردن خزانه های خود به منابع و ذخایر طبیعی خود تکیه کرده اند . نیمی از کل صادرات کشور نروژ که در ردیف چهارم این جدول قرار گرفته است ،محصولات نفتی است و بخش اصلی سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور که حدود ۵۲ هزار دلار است مربوط به همین ذخایر طبیعی است . علاوه بر این ، کشور نروژ بزرگترین صادرکننده گاز جهان است. برونئی که پنجمین کشور ثروتمند جهان است در جزیره برونئو واقع شده است و از منابع و ذخایر نفتی و گازی بسیار زیادی برخوردار است وسرانه تولید ناخالص داخلی این کشور۴۸ هزار دلار است .در ردیف ششم این جدول نیز کشور امارات قرار گرفته است که حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن ، نفت و گاز است. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۷هزار و ۵۰۰ دلار است.

علاوه بر این ،استرالیا در ردیف یازدهم این جدول قرار گرفتهو کانادا که چهاردمین کشور ثروتمند جهان است ، حداقل بخشی از پول مورد نیاز کشور خود را از طریق فروش ذخایر و منابع نفتی شان تامین می کنند. تقریبا” نیمی از تولید ناخالص داخلی کویت که مکان پانزدهم این جدول را بخود اختصاص داده است ،از ذخایر نفتی تامین می شود و تقریبا” کل درآمد حاصل از صادرات وهمینطوردرآمددولت این کشور ازراه فروش نفت تامین می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×