اخبار فرش ماشینی

ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش ساروق اراک رونمایی می شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اراک-ایرنا-رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش ساروق اراک در هفتم دی ماه جاری رونمایی می شود.

نبی الله کمال آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مراحل ثبت جهانی این هنر صنعت اصیل اراک در سال گذشته پیگیری شد و در روزهای پایانی سال ۹۳ به نتیجه رسید.

وی اظهار کرد: با اعلام و رونمایی نشان جغرافیایی فرش ساروق از این پس استفاده از ظرفیت کپی رایت برای تولید کنندگان آن در منطقه جغرافیایی ساروق محفوظ است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: تاکنون پیگیری برند مطرح جهانی برای فرش های نفیس مناطق کاشمر، یزد، نائین و ساروق دنبال شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کمال آبادی توضیح داد: در سال های اخیر تولید کنندگانی از کشورهای چین و هند بدون رعایت قانون کپی رایت با تولید بی کیفیت محصول به نام فرش ساروق آوازه این هنرصنعت جهانی را در معرض تهدید قرار داده اند در حالیکه تولیدفرش این کشورها از نظر رنگ، نقشه، نمونه بافت و اصالت در ساختار با بافته های نفیس ساروق تفاوت زیادی دارد.

وی توضیح داد: همزمان با برپایی آئین رونمایی از این سند جهانی که برند تولید بین المللی فرش ساروق اراک است، نمایشگاهی از تولیدات فرش این خطه به مدت دو روز در محل امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق برپا می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در این نمایشگاه انواع فرش های نفیس با نقشه های اصیل ساروق در اندازه های زرع و نیم، دو زرع و شش متری به نمایش درمی آید که مجموعه ای ارزشمند از دوران مختلف این هنرصنعت و جلوه های خاص نقشه ها و ظرافت بافت را به معرض دید عموم می گذارد.

کمال آبادی، هدف از برپایی این نمایشگاه را برجسته سازی این داشته اصیل و بومی عنوان کرد و گفت: برند سازی فرش ساروق نیازی زیرساختی برای رشد و بقای آن در داخل و خارج کشور است.

وی اظهار کرد: علاقه مندان می توانند برای دیدن آثار نفیس فرش در این نمایشگاه صبح و عصر روزهای هفتم و هشتم دی ماه سال جاری به امامزاده هفتاد و دو تن ساروق مراجعه کنند.

استان مرکزی یکی از قطب های مشهور در دست بافته ها و زیراندازهای نفیس کشور است و تولیدات فرش ساروق، جیریا در اراک و لیلیان خمین آوازه جهانی دارند.

به طور میانگین سالانه حدود ۱۵ هزار متر مربع فرش در این استان تولید و روانه بازار می شود.

بیش از ۲۸ هزار نفر بافنده شناسنامه دار در استان مرکزی فعالیت دارند که ۱۳ هزار نفر از آنان به صورت حرفه ای و مستمر این حرفه را دنبال می کنند و ۱۵ هزار نفر آنان زیر پوشش خدمات بیمه هستند.

قالی های ساروق از دیرباز به دلیل ریز بافت بودن و داشتن پرزهای کوتاه، همچون تخته ای سخت و فشرده به نظر می رسیدند و رنگ متن اکثریت آن ها کرم و لاجوردی بود و این ویژگی ها موجب شد که قالی ساروق در سراسر ایران و جهان شهرت یابد البته در حال حاضر تغییراتی در نقشه، رنگ، متن و طول پرزها ایجاد شده است و نقشه ها به صورت طرح سراسری گل و برگ است.

بیش از ۶۰ درصد تولید قالی منطقه اراک، از نوع ساروق است و در طرح های قالی مذکور، همواره یک نوع یکنواختی وجود دارد به طوری که در نقشه ها تنوع چندانی مشاهده نمی شود. تفاوتی که بین قالی ساروق با دیگر مناطق وجود دارد، در نوع استفاده از گره ها است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×