مد و پوشاک

تیشه برندهای خارجی پوشاک به ریشه فرهنگ خوزستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدأ را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید / چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد .

با نگاهی به خوزستان به نظر می رسد داشتن کالاهای گران قیمت خارجی فقط به خاطر داشتن برندی معروف به ابزار تفاخر و برتری جویی مبدل شده اند و این حکایت از تغییر ارزش ها در جامعه ی ارزش مداری هم چون خوزستان است .

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 مهدیس که برای خرید به یکی از پاساژهای بالای شهر اهواز آمده است می‌گوید: درست است که باید از شکل لباس خوشم بیاید اما مارک‌ بودن برایم بیشتر اهمیت دارد و لباس‌هایی می‌خرم که شاید در نگاه اول ۱۰ هزار تومان نیز ارزش نداشته باشد اما برای این لباس مارک‌دار با برند خارجی ۱۵۰ هزار تومان پول داده‌ام.

زهرا که در یکی از فروشگاه‌های لباس به فروشندگی مشغول است می گوید: بیشتر مشتریان مخصوصا جوانان به‌ دنبال برندهای خارجی هستند و هر فروشگاهی که اجناس با برند خارجی نداشته باشد مشتری نخواهد داشت.

وی می افزاید: متأسفانه اجناس خارجی الگوی خاصی نداشته و برخی اوقات لباس‌هایی وارد می‌شوند که حتی ما فروشندگان جهت فروش آنها معذب هستیم زیرا با فرهنگ ما هیچ‌گونه سنخیتی ندارد اما مجبور به فروش هستیم.

خانم باور که یکی از فروشندگان خانگی لباس خارجی است به خبرنگار ما میگوید: با توجه به استقبال زنان خانه دار  از لباسهایی با برندهای خارجی، توانستم با فروش این لباس ها منبع درآمد خوبی برای خود سرو سامان دهم.

وی با اشاره به اینکه ماهواره تأثیر زیادی بر فرهنگ مردم خوزستان خصوصا بانوان گذاشته ادامه می دهد: قلبا راضی به فروش لباس‌هایی با برندهای خارجی نیستم اما برای تأمین هزینه زندگی مجبور به این کار  هستم.

باور  با بیان اینکه افرادی هم که معتقد به استفاده از لباسهای تولید داخل و معمولی هستند برای عقب نماندن از مد و مدگرایی مجبور به استفاده از این لباس‌ها می شوند . این روزها چشم و همچشمی خیلی زیاد شده .

خانم کجباف  که نمایندگی یکی از مارک‌های تولید پوشاک را در اهواز دارد می گوید:  درست است مارکی که می‌فروشم اصل و جنس پوشاکم خوب است اما در همین بازار ایران نیز می‌توانی جنس‌های مشابه این را پیدا کنی ولی چون با مارک و برند داخلی عرضه می‌شود طرفدار آنچنانی ندارد.

خانم قورچه بیگی کارشناس ارشد روانشناسی در این زمینه گفت : با توجه به اینکه هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدأ را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید و چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد . شایسته است که بانوان با فرهنگ خوزستانی هنگام خرید این مسئله مهم را مدنظر قرار دهند تا به مرور زمان از فرهنگ اصیل خود دور نشویم .

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×