اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش در کردستان دچار رکود شدیدی شده است

 

 

محسن علوی امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با محوریت فرش دستباف کردستان برگزار شد، اظهار داشت: تفاوتی که قالیبافی کردستان با صنعت فرش سایر استان‌های صاحب نام کشور در این حوزه خانگی بودن این صنعت در این استان است.

وی با بیان اینکه صنعت قالیبافی کردستان برخلاف سایر استان‌ها کارگاهی نیست، افزود: ۳۰ سال پیش کمتر خانه‌ای در کردستان پیدا می‌شد که حداقل یک دار قالی در آن برپا نباشد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، متاسفانه به دلایل مختلف امروز صنعت فرش در کردستان دچار رکود شدیدی شده است به گونه‌ای که فعالین این حوزه گاهی پول کافی برای خرید مواد اولیه تولید فرش ندارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علوی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد افراد سودجو به راحتی دسترنج قالیبافان را به یغما می‌برند و عدم شناخت کافی بازار صنعت فرش موجب بی‌رونق شدن بازار فرش دست‌باف در کردستان شده است.

وی شناخت بازارها مقصد را مهم‌ترین نیاز در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: باید با توجه ویژه به این بخش بستر در دست گرفتن هرچه بیشتر بازارهای مقصد را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به موانعی که در بحث ایجاد موزه فرش در شهرستان بیجار پیش آمد اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت مدیریت سازمان برنامه‌ریزی استان بستر عملیاتی شدن این مهم بار دیگر فراهم شد.

به گفته علوی، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است موزه و نمایشگاه دائمی فرش در شهرستان بیجار در یک زمین خالی عملیاتی شود.

وی با بیان این مطلب که در حالی برای ساخت موزه در استان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم که قالی موزه‌ای نداریم، تصریح کرد: بدون شک تامین فرش‌های موزه‌ای در آینده نزدیک هزینه‌های سنگینی را برای ما خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان تصریح کرد: استان کردستان در حال حاضر ۵۸ قالی و گلیم کردستان در موزه ایران وجود دارد که ۶ تا ۷ تخته آن در معرض نمایش و مابقی در انبار موزه نگهداری می‌شود.

علوی در پایان با بیان اینکه ایجاد دانشکده فرش در دانشگاه کردستان تا زمانی که این صنعت رونق نگیرد نمی‌تواند توجیه منطقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: تنها با رونق در این صنعت است که موجب رغبت و اشتیاق افراد برای تحصیل و فعالیت در این حوزه می‌شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×