اخبار نساجی

جهش واردات از ترکیه و افت صادرات در عمر ۶ ماهه تجارت ترجیحی

 

در پی ۶ ماه نخست اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، صادرات ترکیه به ایران جهش ۳۰ درصدی داشته اما واردات ترکیه از ایران در همین دوره با افت ۳۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می دهد در پی اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، صادرات این کشور به ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته اما واردات ترکیه از ایران کاهش یافته است.

دولت ایران موافقتنامه ای را در زمینه تجارت ترجیحی با ترکیه امضا کرده که از اول سال ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شده است.

این موافقتنامه که بر اساس آن تعرفه کالاهای مبادلاتی بین دو کشور کاهش یافته با انتقاد شدید فعالان اقتصادی در ایران مواجه شده است تا حدی که برخی آن را به عهدنامه ترکمنچای تشبیه کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به عقیده این افراد ترکیب کالاهای انتخاب شده در این موافقتنامه به گونه ای است که تولیدات صنعتی کشور را در تنگنا قرار می دهد. اما مقامات اقتصادی کشور تاکید دارند این موافقتنامه قاچاق کالا بین دو کشور را کاهش می دهد و از این جهت به نفع اقتصاد کشور است.

اداره آمار ترکیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۵ که ۶ ماه نخست اجرای این توافق است با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱.۸۹۳ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۴ بالغ بر ۱.۴۵۱ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

ایران دهمین مقصد صادراتی ترکیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۵ بوده و ۲.۶ درصد کل صادرات این کشور در این مدت به مقصد ایران انجام شده است. در مدت مشابه سال ۲۰۱۴ ایران هفدهمین مقصد صادراتی ترکیه شناخته شده بود.

با وجود رشد ۳۰ درصدی صادرات ترکیه به ایران در ۶ ماه اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی واردات این کشور از ایران در این مدت افت ۳۰ درصدی داشته و به ۳.۵۴۳ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته ۵.۰۶۱ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

آمارها نشان می دهد ایران نهمین تامین کننده نیازهای وارداتی ترکیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۵ بوده و ۳.۳ درصد کل واردات ترکیه را در این ماه تامین کرده است.

کل مبادلات تجاری دو کشور در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۵ با افت ۱۶ درصدی مواجه شده و از ۶.۵۱۲ میلیارد دلار در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۴ به ۵.۴۳۶ میلیارد دلار در این  مدت رسیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×