اخبار نساجی

خواب ۷ ساله یک طرح صنعتی پایان یافت / توافق جدید صنعتی ایران و بلژیک

 

خواب 7 ساله یک طرح صنعتی پایان یافت / توافق جدید صنعتی ایران و بلژیک

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یک شرکت بلژیکی برای ساخت و راه اندازی یک کارخانه تولیدکننده الکترودهای گرافیتی با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال به توافق نهایی دست یافتند.
به گزارش مهر، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: طرح تولید الکترود گرافیتی که عملیات اجرایی آن در ۷سال اخیر دچار وقفه شده بود توسط یک شرکت بلژیکی راه‌اندازی خواهد شد.

این طرح که با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال هدف گذاری شده به تازگی با حمایت‌های این سازمان دوباره عملیات اجرایی را آغاز کرده است.

پیمانکار بلژیکی این پروژه در جلسه مشترکی با رئیس هیات عامل ایمیدرو و مجری طرح فوق، اظهار داشت: با توجه به توان فنی و مهندسی که در اختیار داریم قادر به تکمیل فاز نخست این کارخانه طی ۷ ماه آینده هستیم.

در این نشست مشترک، مهدی کرباسیان از پرداخت بخش دوم مطالبات شرکت بلژیکی خبر داد و به اهمیت راه اندازی کارخانه الکترود گرافیتی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در تلاش است که طرح های دردست اجرا را با سرعت بیشتری به پیش برد و به همین دلیل آمادگی دارد کلیه مشکلات موجود را به سرعت برطرف کند .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ادامه جلسه مجری طرح الکترود گرافیتی اظهار داشت:‌ در حال حاضر مشکل خاصی برای ادامه همکاری تا مرحله نهایی وجود ندارد و‌ هم اینک در حال انتقال تجهیزات کارخانه به داخل کشور هستیم.

طرح ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی از زمان امضای قرارداد در سال ۱۳۸۳ به دلایل مختلفی شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در بخش فنی نبوده و تنها بخش ساختمانی و اداری آن فعال شده است.

از سوی دیگر با وجود سابقه ۴۰ ساله در تولید فولاد در ایران تاکنون موفقیتی برای از بین بردن وابستگی این صنعت به الکترود گرافیتی حاصل نشده است. الکترود گرافیتی قطعه ای است که برای انتقال جریان بالای برق به کوره¬های قوس الکتریکی به منظور ذوب شارژ فلزات استفاده می شود.

شرکت های فولادی به روش قوس الکتریکی مصرف کننده این کالا هستند اما کل نیاز کشور به این قطعه استراتژیک از خارج کشور وارد می شود. پیشتر تلاش هایی از سوی بخش خصوصی برای تولید الکترود گرافیتی صورت گرفته اما از کیفیت لازم برای کاربرد در کوره قوس الکتریکی برخوردار نبوده است.

محل احداث این طرح در ۱۵ کیلومتری شهر اردکان در استان یزد واقع شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×