اخبار فرش ماشینی

حضور نمایندگان انجمن صنایع نساجی ایران در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی/«در سال تولید ملی، از تولید حمایت نشد»

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

حضور نمایندگان انجمن صنایع نساجی ایران در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی/«در سال تولید ملی، از تولید حمایت نشد»

آقایان دکتر شیبانی، دکتر کاردان و مهندس زمانیان به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی ایران در نشست روز یکشنبه مورخ ۶ اسفند ماه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور یافته و به بیان مشکلات حال حاضر فراروی تولید در این صنعت پرداختند. در این نشست که به ریاست آقای مهندس رحمانی، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار گردید، آقایان مهندس صالحی نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی، دکتر مردانی، سرپرست دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین آقای محجوب، نیز همراه با سایر اعضای کمیسیون صنایع حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، آقای دکتر شیبانی اظهار داشتند که علی‌رغم نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «تولید ملی» متأسفانه همه‌روزه شاهد صدور بخشنامه‌های مختلفی بودیم که با وجود عناوین زیبا، در باطن برای صنعت و تولید بسیار مشکل‌زا بودند.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم ترین مشکلاتی که در این نشست عنوان گردید، بازپرداخت تسهیلات دریافت شده از صندوق ذخیره ارزی است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی دریافت‌کنندگان این تسهیلات ملزم به بازپرداخت آن با نرخ ارز اتاق مبادلات شده‌اند. بنا به اظهارات دکتر کاردان، هیچ‌یک از واحدهای صنایع نساجی امکان بازپرداخت اقساط خود با شرایط موجود را نداشته و اجرای این بخشنامه تنها منجر به ورشکستگی هزاران واحد فعال صنعتی خواهد شد. ایشان توضیح دادند که بازپرداخت تسهیلات دریافت شده با نرخ ارز مبادله‌ای، توجیه اقتصادی واحد تولیدی را بطور کامل از بین برده و در این حالت نه تنها امکان باز پرداخت چنین مابه التفاوتی را نخواهند داشت، بلکه با زیان‌های مالی روبرو می‌شوند به نحوی که متعاقباً مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و عملاً ورشکسته خواهند شد.

وی ادامه داد: با محاسبه بدهی واحدها به سیستم بانکی با نرخ ارز اتاق مبادلات، بدهی ایشان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت بطوریکه توان بازپرداخت آن از ایشان سلب شده و نهایتاً بسیاری از صنعتگران قادر به بازپرداخت بقیه اقساط خود به بانک نخواهند بود و این امر سیستم بانکی را با مشکل افزایش حجم معوقات و تأمین نقدینگی برای ارائه تسهیلات جدید روبرو خواهد ساخت. ضمن اینکه این واحدها نیز در زمره بدهکاران جدید سیستم بانکی درآمده و امکان دریافت تسهیلات جدید توسط ایشان بطور کلی منتفی گردیده و مشکلات نقدینگی آن‌ها دوچندان خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه، مشکل تأمین نقدینگی و سرمایه‌ در گردش واحد ها بود. آقای دکتر شیبانی در این‌باره اظهار داشت که صنعت و تولید بدون پشتوانه بانک‌ها در هیچ کجای دنیا قابل انجام نمی‌باشد و این در حالی است که بانک‌های کشور برای ارائه تسهیلات به صنعتگران بسیار سخت‌گیری نموده و عملاً امکان تأمین نقدینگی برای صنعت از منابع بانکی از میان رفته است.

در ادامه به بخشنامه‌های مختلف صادر شده در خصوص صادرات کالا از کشور اشاره شد و عنوان گردید که این دستورالعمل‌ها صادرات کشور را با مشکلات عدیده روبرو ساخته است. بر این اساس آقای مهندس زمانیان توضیح دادند که بخش قابل توجهی از صادرات صنایع نساجی کشور به کشورهایی همچون عراق و افغانستان می‌باشد که به دلیل در اختیار داشتن ریال توسط تجار این کشورها، صادرات به صورت ریالی صورت می‌پذیرد. این در حالی است که هم‌اکنون شرایط معافیت مالیاتی برای این قبیل صادرکنندگان مشخص نشده و همچنین در گمرکات کشور از این صادرکنندگان نیز بایت ارزی که دریافت نمی‌کنند تعهد ارزی اخذ می‌شود.

گشایش اعتبار با پرداخت ۱۳۰ درصد از ارزش کالای وارداتی در مرکز مبادلات نیز از دیگر موارد مطرح شده بود که در این راستا هیأت‌مدیره توضیح داد که این امر تنها به مشکل نقدینگی واحدها دامن می‌زند.

ایشان در ادامه به مشکل تأمین مواد اولیه به ویژه محصولات پتروشیمی اشاره کردند و اعلام نمودند که از زمان راه‌اندازی بورس کالا تاکنون قیمت این محصولات به بیش از ۴ برابر افزایش یافته و در برهه‌ای صنعتگران اصلاً قادر به تأمین این محصولات نبوده و مجبور به خرید مواد اولیه خود از طریق بازار سیاه و با قیمت‌های گزاف بوده‌اند.

اعتراض به قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی و پرداخت عوارض ۱۰ درصدی جهت حمل و نقل کالاهای وارداتی توسط کشتیرانی خارجی نیز از دیگر موارد این نشست بود. هیأت‌مدیره انجمن اعلام کرد علی رغم اینکه به دلیل تحریم‌های بین المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قادر به حمل بسیاری از محموله‌ها نمی‌باشد لیکن همچنان عوارض ۱۰ درصدی بابت حمل و نقل کالاهای وارداتی توسط کشتیرانی خارجی از واردکنندگان دریافت می‌شود.

پس از بیان اهم مشکلات توسط هیأت‌مدیره انجمن، آقایان صالحی‌نیا و رحمانی ضمن قدردانی از بیان و انعکاس مسائل موجود اظهار داشتند که این مشکلات از سوی مسئولین در حال پیگیری بوده و این امید وجود دارد که به زودی برای برخی از این مشکلات، به ویژه مشکل بازپرداخت تسهیلات دریافت شده با نرخ اتاق مبادلات راه حلی ارائه شود. در این رابطه هیأت‌مدیره از ایشان درخواست کرد تا به منظور تصمیم‌گیری صحیح و کارشناسانه در خصوص این موضوعات از نظر تشکل‌های بخش خصوصی نیز بهره گرفته شود.

در این نشست مقرر شد تا آقای دکتر شیبانی به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی ایران در کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی حضور داشته و نظر این انجمن را در خصوص مسائل مختلف در کمیته مذکور اعلام نماید.

در پایان نیز هیأت‌مدیره از آقای رحمانی و سایر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دعوت نمود تا در یکی از نشست های هیأت‌مدیره انجمن حضور یابند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×