اخبار نساجی

استراتژی های جدید «غدیر» در بورس تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

استراتژی های جدید «غدیر» در بورس تهران

نویسنده: زهرا مجتهد

استراتژی های جدید «غدیر» در بورس تهران

گروه بنگاه ها: در بورس تهران روزانه چندین شایعه، خبر محفلی و گمانه زنی موجب افت و خیزهای فراوان در نمادهای معاملاتی مختلف می شود، اخباری غیررسمی که نیاز به پیگیری و شفاف سازی لازم از سوی مدیران شرکت ها دارد.

«دنیای اقتصاد» در راستای رسالت شفاف سازی و آگاهی بخشی به مخاطبان و فعالان بازار سرمایه، از این پس در قسمتی تحت عنوان «جان کلام» تلاش می کند تا هم در گفت وگو با مدیران بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده در بورس و هم در گفت وگو با مدیران کلان بازار، اخبار تاثیرگذار بر بورس تهران را پیگیری کند.
«جان کلام» سعی دارد تا با پرهیز از پرداختن به کلی گویی های رایج مدیران، «جان کلام» موضوع مورد پیگیری را از مدیران دریافت و منتشر کند و از همین حیث هم عنوان این بخش «جان کلام» است.
برای شروع از غدیر شرکت بزرگ و پربیننده چندرشته ای بورس تهران شروع می کنیم و امید داریم که بتوانیم حداقل هفته ای دو بار «جان کلام» تحولات روز بورس تهران را برای مخاطبان خود منتشر کنیم.
اما شما هم اگر سوژه خوبی برای پیگیری دارید، با گروه بورس و بنگاه های روزنامه دنیای اقتصاد تماس بگیرید.

افزایش سرمایه غدیر چه شد؟
مدیر سرمایه گذاری غدیر در برابر این سوال که برنامه افزایش سرمایه غدیر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان به کجا رسید و کی جدی می شود و آیا در این خصوص گزارش توجیهی ارائه شده است، گفت: برنامه افزایش سرمایه همچنان توسط نمایندگان سهامداران عمده حاضر در هیات مدیره شرکت در حال بررسی جامع کارشناسی است، تا با توجه به جمیع شرایط اقتصادی کشور و شرایط بازار سرمایه در سال جدید نسبت به آن تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.
علی نجفی مقدم در گفت وگو با دنیای اقتصاد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه استراتژی های غدیر در قبال سهام زیرمجموعه چیست و آیا این شرکت نسبت به عرضه سهام نفت و گاز پارسیان به صورت خرد در بازار تمایل دارد، یا اینکه باقیمانده سهام تعهد شده برای عرضه در بورس را به صورت بلوکی می فروشد؟ گفت: غدیر تعهد عرضه ۱۵ درصدی سهام نفت و گاز پارسیان را به بورس داده است که در عرضه اولیه ۱۰ درصد (۳/۲ کل میزان تعهد) سهام به صورت عرضه عمومی و خرد انجام پذیرفته است، لذا مابقی ۵ درصد عرضه به سهامداران حقوقی که مایل به سرمایه گذاری بلند مدت در این سهم باشند، تخصیص خواهد یافت.
فعلانگران گهرزمین نباشید

در ادامه از این مقام مسوول شرکت چندرشته ای غدیر پرسیدیم؛ با توجه به اینکه ۵/۲۲ درصد از سهام سنگ آهن گهر زمین متعلق به غدیر است، این شرکت سرمایه گذاری چه برنامه ای برای این بلوک مدیریتی دارد و آیا اساسا امیدی به رسیدن معدن گهر زمین به شرکت گهرزمین وجود دارد و زمان بهره برداری از معدن چه زمانی خواهد بود؟
او نیز پاسخ داد: با توجه به اقدام سازمان خصوصی سازی نسبت به عرضه مجدد سهام عرضه شده سنگ آهن گهر زمین، شرکت سرمایه گذاری غدیر از طریق مراجع قانونی و حقوقی به جد اقدام به پیگیری این اقدام غیر قانونی نموده است و مراتب تحت پیگیری حقوقی است. غدیر تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق حقه خود انجام خواهد داد. اما تا حصول نتیجه مذکور فعلابا توجه به محدودیت ایجاد شده برنامه عملی خاصی برای شرکت مذکور قابل انجام نیست. در شرایط موجود ارزش واقعی سهام خریداری شده توسط غدیر در مجموعه گهر زمین چندین برابر قیمت خرید آن است که البته شرکت سرمایه گذاری غدیر قصد خروج و فروش سهام خود از مجموعه مذکور را ندارد.
وی درباره اینکه غدیر طی چند سال گذشته برای سهام پتروشیمی و شرکت های سیمانی و ساختمانی هلدینگ تخصصی ایجاد کرد و با توجه به وجود دیگر شرکت ها در پرتفولیوی غدیر از جمله شرکت های سرمایه گذاری، قندی و غیره، آیا احتمال ایجاد هلدینگ تخصصی جدیدی برای این شرکت ها وجود دارد یا نه؟ نیز گفت: غدیر به منظور متنوع سازی پرتفولیوی سرمایه گذاری خود با توجه به استراتژی تدوین شده توسط هیات مدیره، محدودیتی در سرمایه گذاری در دیگر صنایع ندارد، البته ورود به صنایع دیگر با در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی صورت می گیرد:
۱) نرخ بازده سرمایه گذاری در صنعت(سهام) مذکور بالاتر از نرخ هزینه واقعی سرمایه در زمان سرمایه گذاری و سال های پیش رو باشد.
۲) برآورد مجموع اثرات متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار بر ریسک سرمایه گذاری در صنعت مذکور (نظیر تقاضای بالقوه آتی برای محصول، تهدیدات خارجی بر تهیه مواد اولیه و همین طور فروش محصولات در بازارهای خارجی، تاثیرات تصمیمات اقتصادی دولت مجلس و نهادهای تصمیم گیر بر درآمد نهایی شرکت مورد سرمایه گذاری و…) در صنایع پیشنهادی در بلندمدت مطلوب بوده تا ریسک سرمایه گذاری را تا حد امکان کاهش دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استراتژی های جدید غدیر
او درباره پرتفوتکانی غدیر و خروج از شرکت هایی مثل نساجی مازندران و… گفت: با توجه به اینکه سهام مذکور مبلغ ناچیزی از پرتفولیوی غدیر را به خود اختصاص داده است، غدیر در نظر دارد در اولین فرصت مناسب ایجاد شده نسبت به خروج از شرکت های مذکور اقدام کند.
در ادامه از دکتر نجفی مقدم پرسیدیم که از نظر غدیر امسال چه صنایعی دارای مزیت نسبی هستند و غدیر برنامه ورود به این شرکت ها و صنایع را دارد و اساسا مهم ترین استراتژی غدیر در سال جاری در بورس تهران چیست؟ او پاسخ داد: با در نظر گرفتن دو فاکتور اصلی عنوان شده ؛شرکت سرمایه گذاری غدیر در صنایع دارای مزیت بومی که توان صادراتی(در آینده) را داشته باشند، ورود پیدا خواهد کرد. انتخاب دقیق صنعت یا شرکت مورد سرمایه گذاری با توجه به وضعیت پیش روی اقتصاد جهانی و داخلی انجام خواهد پذیرفت، ولی در مجموع می توان عنوان کرد که گسترش سرمایه گذاری در سنگ آهنی ها، سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ خدماتی دارای بازده مناسب و مستمر نظیر مجموعه شرکت های پربازده فعال در حیطه ICT و گسترش سرمایه گذاری و اجرای فازهای جدید در پتروشیمی هایی که محصولات آنها بازده مناسب و توان صادراتی قوی دارند، از اهداف سال جاری شرکت سرمایه گذاری غدیر است.
البته بالطبع همانطور که بیان شد در صورت ایجاد فرصت های جدید با توجه به تحولات آتی محیط اقتصادی داخل و خارج از کشور ورود به صنایعی که در شرایط جدید توجیه اقتصادی پیدا می کنند، مطمئنا برای سرمایه گذاری مد نظر قرار خواهند گرفت.

بازوی اجرایی غدیر در بورس چه می کند؟
او در برابر این سوال که براساس اخبار رسیده سرمایه گذاری غدیر قصد افزایش سرمایه اعتضاد غدیر تا ۱۰۰ میلیارد تومان را دارد. آیا این بازوی اجرایی غدیر در بورس در سال جاری فعال تر خواهد شد و قصد غدیر از این افزایش سرمایه چیست و آیا اینکه برنامه ای برای فرابورسی شدن این شرکت وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله همین طور است. برنامه افزایش سرمایه غدیر در شرکت اعتضاد غدیر مراحل نهایی خود را طی می کند. با توجه به عملکرد مناسب شرکت سرمایه گذاری اعتضاد غدیر در سال های اخیر و کسب بازده بالاتر از ۳۵ درصدی در سال گذشته و همین طور در راستای شفاف سازی پرتفولیوی شرکت های زیر مجموعه که توسط غدیر در سال های اخیر پیگیری می شود، به منظور آماده سازی این شرکت جهت ورود به بازار سرمایه کشور در آینده ای نزدیک ،شرکت سرمایه گذاری غدیر با افزایش سرمایه شرکت مذکور تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال موافقت کرده است.

آخرین اخبار از پتروشیمی های غدیر
مدیر سرمایه گذاری غدیر درباره تاثیر تحریم های اعمال شده علیه ایران به ویژه تحریم سوئیفت در شرکت های پتروشیمی هم گفت: همان گونه که قبلاصراحتا از سوی مدیران ارشد شرکت های پتروشیمی عنوان شد؛ بیش از یک سال و نیم است که شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه غدیر از شبکه سوئیفت در مراودات پولی خود استفاده نمی کنند و با توجه به پیش بینی وقوع چنین تهدیدی از قبل از مجاری جایگزین دیگر اقدام به مراودات مالی می نمایند، لذا تحریم فوق هیچ گونه محدودیتی در مراودات مالی شرکت های پتروشیمی مذکور ایجاد نکرده است.
در خصوص آینده شرکت های موجود در هلدینگ نفت و گاز پارسیان (هلدینگ تخصصی پتروشیمی غدیر)با توجه به اینکه عمده محصولات شرکت های مذکور اوره، آمونیاک و متانول است که کاربرد آنها در صنایع غذایی و کشاورزی و صنایع اولیه مورد نیاز جامعه جهانی است و پیش بینی رشد قیمتی محصولات مذکور در بازارهای جهانی، همین طور با توجه به کشورهای مورد صادرات این محصولات که کشورهای غیر اروپایی و با اقتصاد قوی (نظیر هند و چین) را شامل می شود و در نهایت با توجه به پیش بینی روند صعودی نرخ قیمت ارز جهانی در مقابل ریال، چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت مذکور را مطلوب ارزیابی می کنم.
وی در پایان درخصوص آخرین وضعیت پتروشیمی پردیس و پتروشیمی زاگرس گفت: همانطور که پیشتر تصریح شد، روند رو به افزایش قیمت جهانی محصولات مذکور، پیش بینی روند رو به رشد قیمت جهانی ارز و در نهایت عدم وجود محدودیت فروش و عدم تاثیر تحریم های موجود با توجه به خریداران بالقوه کنونی محصولات این شرکت ها در بازارهای جهانی و همین طور ماهیت محصولات تولیدی شرکت های مذکور که در صنایع غذایی و کشاورزی کاربرد دارند، افزایش بازده و ریسک حداقلی بر فروش محصولات مذکور پیش بینی می شود. به عبارتی برای شرکت های پتروشیمی پردیس و پتروشیمی زاگرس در سال جاری و سال آتی رشد سود پیش بینی می شود، از این رو به طور طبیعی قیمت سهام شرکت های مذکور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۱۳ به تاریخ ۲۲/۱/۹۱، صفحه ۱۷ (بورس شرکت ها)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×